Teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen havainnointi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä

Tämän tutkielman tarkoituksena oli havainnoinnin avulla selvittää teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen näkymistä kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä. Tutkielmassa tarkasteltiin, mitä tapoja kasvattaja käyttää tuodakseen teknologiakasvatuksen sekä matematiikan sisä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Malmström, Sandra, Kivelä, Vilja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102460
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena oli havainnoinnin avulla selvittää teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen näkymistä kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä. Tutkielmassa tarkasteltiin, mitä tapoja kasvattaja käyttää tuodakseen teknologiakasvatuksen sekä matematiikan sisällöt osaksi rakenteluleikkiä. Hyödynsimme tässä laadullisessa tutkimuksessa EarlyMath-hankkeen videoaineistoa, joka sisälsi kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikkitilanteita. Tutkimukseemme osallistui 35 kasvattajaa ja 111 alle 3-vuotiasta lasta yhteensä 24 varhaiskasvatusyksikössä. Analysoimme aineiston osin aineistolähtöisesti ja osin teoriaohjaavasti hyödyntämällä Goldin ym. (2020) tutkimuksessa esitettyä mallia. Tutkimuksessa selvisi, että kasvattajien ja alle 3-vuotiaiden lasten rakenteluleikeissä oli havaittavissa Goldin ym. (2020) mallin mukaisia piirteitä, kuten tavoitteiden viestimistä, ongelmanratkaisua ja matemaattisen sanaston käyttöä. Tulosten mukaan kasvattajat hyödynsivät rakenteluleikkiä teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisältöjen käsittelemiseen käyttämällä kolmea erilaista tapaa, joita olivat rakentamiseen osallistuminen, matemaattisen ja teknisen sanaston käyttäminen sekä kysymysten ja sanallisten tehtävien esittäminen. Saadut tulokset kuvaavat, millä tavoin teknologiakasvatuksen ja matematiikan sisällöt näkyvät varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa.