Varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset ja vuorovaikutuksen laatu päiväkotien lapsiryhmissä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia päiväkotiryhmissä työskentelevillä varhaiskasvattajilla oli johtajuudesta ja millaista vuorovaikutuksen laatu oli tunnetuen osalta 5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella päiväkodeissa työskentelevie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oksi, Annu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102459
_version_ 1833407614545821696
author Oksi, Annu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Oksi, Annu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Oksi, Annu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Oksi, Annu
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia päiväkotiryhmissä työskentelevillä varhaiskasvattajilla oli johtajuudesta ja millaista vuorovaikutuksen laatu oli tunnetuen osalta 5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella päiväkodeissa työskentelevien varhaiskasvattajien johtajuuskokemusten ja päiväkotiryhmien vuorovaikutuksen laadun yhteyttä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimushanketta. Tähän tutkimukseen on osallistunut 97 varhaiskasvattajaa sekä 56 lapsiryhmää keväällä 2019. Varhaiskasvattajien vuorovaikutuksen laatua mitattiin Classroom Assessment Scoring System (CLASS Pre-K) -havainnointimenetelmällä (Pianta ym., 2008). Varhaiskasvattajien johtajuuskokemuksia mitattiin Global Transformational Leadership (GTL-työkalun) avulla (Careless ym., 2000). Analyysimenetelminä käytettiin kuvailevia tunnuslukuja sekä muuttujien välisiä korrelaatioita tarkasteltiin Spearmanin korrelaatiokertoimen avulla. Tutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset päiväkotiryhmissä olivat pääsääntöisesti korkealaatuista, samoin vuorovaikutuksen laatu tunnetuen osalta oli korkeatasoista kaikissa päiväkotiryhmissä. Aineistosta ei kuitenkaan löytynyt tässä tutkimuksessa tarpeeksi variaatiota johtajuuskokemusten eikä tunnetuen osalta, joten varhaiskasvattajien kokemukset johtajuudesta eivät olleet tämän tutkimuksen perusteella yhteydessä vuorovaikutuksen laatuun päiväkotien lapsiryhmissä.
first_indexed 2025-05-20T21:05:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltoper\u00e4, Kaisu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksi, Annu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-20T05:55:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-20T05:55:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102459", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia p\u00e4iv\u00e4kotiryhmiss\u00e4 ty\u00f6skentelevill\u00e4 varhaiskasvattajilla oli johtajuudesta ja millaista vuorovaikutuksen laatu oli tunnetuen osalta 5-vuotiaiden lasten p\u00e4iv\u00e4kotiryhmiss\u00e4. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli tarkastella p\u00e4iv\u00e4kodeissa ty\u00f6skentelevien varhaiskasvattajien johtajuuskokemusten ja p\u00e4iv\u00e4kotiryhmien vuorovaikutuksen laadun yhteytt\u00e4. Tutkimus toteutettiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkitt\u00e4istutkimushanketta. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen on osallistunut 97 varhaiskasvattajaa sek\u00e4 56 lapsiryhm\u00e4\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019. Varhaiskasvattajien vuorovaikutuksen laatua mitattiin Classroom Assessment Scoring System (CLASS Pre-K) -havainnointimenetelm\u00e4ll\u00e4 (Pianta ym., 2008). Varhaiskasvattajien johtajuuskokemuksia mitattiin Global Transformational Leadership (GTL-ty\u00f6kalun) avulla (Careless ym., 2000). Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin kuvailevia tunnuslukuja sek\u00e4 muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 korrelaatioita tarkasteltiin Spearmanin korrelaatiokertoimen avulla. Tutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset p\u00e4iv\u00e4kotiryhmiss\u00e4 olivat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti korkealaatuista, samoin vuorovaikutuksen laatu tunnetuen osalta oli korkeatasoista kaikissa p\u00e4iv\u00e4kotiryhmiss\u00e4. Aineistosta ei kuitenkaan l\u00f6ytynyt t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarpeeksi variaatiota johtajuuskokemusten eik\u00e4 tunnetuen osalta, joten varhaiskasvattajien kokemukset johtajuudesta eiv\u00e4t olleet t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella yhteydess\u00e4 vuorovaikutuksen laatuun p\u00e4iv\u00e4kotien lapsiryhmiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-20T05:55:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-20T05:55:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadukas vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset ja vuorovaikutuksen laatu p\u00e4iv\u00e4kotien lapsiryhmiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505204393", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102459
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:58Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b1ed0bd7-fc88-4357-8baf-c5f312e67c1d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505204393.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oksi, Annu Varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset ja vuorovaikutuksen laatu päiväkotien lapsiryhmissä laadukas vuorovaikutus Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus päiväkodit vuorovaikutus laatu johtajuus
title Varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset ja vuorovaikutuksen laatu päiväkotien lapsiryhmissä
title_full Varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset ja vuorovaikutuksen laatu päiväkotien lapsiryhmissä
title_fullStr Varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset ja vuorovaikutuksen laatu päiväkotien lapsiryhmissä Varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset ja vuorovaikutuksen laatu päiväkotien lapsiryhmissä
title_full_unstemmed Varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset ja vuorovaikutuksen laatu päiväkotien lapsiryhmissä Varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset ja vuorovaikutuksen laatu päiväkotien lapsiryhmissä
title_short Varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset ja vuorovaikutuksen laatu päiväkotien lapsiryhmissä
title_sort varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset ja vuorovaikutuksen laatu päiväkotien lapsiryhmissä
title_txtP Varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset ja vuorovaikutuksen laatu päiväkotien lapsiryhmissä
topic laadukas vuorovaikutus Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus päiväkodit vuorovaikutus laatu johtajuus
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus johtajuus laadukas vuorovaikutus laatu päiväkodit varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102459 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505204393
work_keys_str_mv AT oksiannu varhaiskasvattajienjohtajuuskokemuksetjavuorovaikutuksenlaatupäiväkotienlapsiryhmissä