Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia päiväkotiryhmissä työskentelevillä varhaiskasvattajilla oli johtajuudesta ja millaista vuorovaikutuksen laatu oli tunnetuen osalta 5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella päiväkodeissa työskentelevien varhaiskasvattajien johtajuuskokemusten ja päiväkotiryhmien vuorovaikutuksen laadun yhteyttä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimushanketta. Tähän tutkimukseen on osallistunut 97 varhaiskasvattajaa sekä 56 lapsiryhmää keväällä 2019. Varhaiskasvattajien vuorovaikutuksen laatua mitattiin Classroom Assessment Scoring System (CLASS Pre-K) -havainnointimenetelmällä (Pianta ym., 2008). Varhaiskasvattajien johtajuuskokemuksia mitattiin Global Transformational Leadership (GTL-työkalun) avulla (Careless ym., 2000). Analyysimenetelminä käytettiin kuvailevia tunnuslukuja sekä muuttujien välisiä korrelaatioita tarkasteltiin Spearmanin korrelaatiokertoimen avulla. Tutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvattajien johtajuuskokemukset päiväkotiryhmissä olivat pääsääntöisesti korkealaatuista, samoin vuorovaikutuksen laatu tunnetuen osalta oli korkeatasoista kaikissa päiväkotiryhmissä. Aineistosta ei kuitenkaan löytynyt tässä tutkimuksessa tarpeeksi variaatiota johtajuuskokemusten eikä tunnetuen osalta, joten varhaiskasvattajien kokemukset johtajuudesta eivät olleet tämän tutkimuksen perusteella yhteydessä vuorovaikutuksen laatuun päiväkotien lapsiryhmissä.
|