Liikunnan ja matematiikan integroiminen opetuksessa matemaattisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta

Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli kartoittaa nykyistä tutkimustietoa liikunnan ja matematiikan integroinnista, tarkastella sen keskeisiä pedagogisia lähestymistapoja ja tunnistaa fyysisen aktiivisuuden ja matemaattisen oppimisen välisiä yhteyksiä. Suomessa matematiikan osaaminen on laskenu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Erkkilä, Markus
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102458
_version_ 1833317359668953088
author Erkkilä, Markus
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Erkkilä, Markus Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Erkkilä, Markus Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Erkkilä, Markus
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli kartoittaa nykyistä tutkimustietoa liikunnan ja matematiikan integroinnista, tarkastella sen keskeisiä pedagogisia lähestymistapoja ja tunnistaa fyysisen aktiivisuuden ja matemaattisen oppimisen välisiä yhteyksiä. Suomessa matematiikan osaaminen on laskenut, ja oppilaiden kiinnostus ainetta kohtaan on heikentynyt, samaan aikaan kun fyysisen aktiivisuuden määrä jää alle kansallisten suositusten. Tässä kirjallisuuskatsauksessa kartoitetaan vastauksia näihin ongelmiin. Aineisto koostui laajasta kansainvälisestä ja kotimaisesta tutkimuskirjallisuudesta, mukaan lukien systemaattiset kirjallisuuskatsaukset ja meta-analyysit, RCT-, pitkittäis-, poikittais- ja kohorttitutkimukset, monografiat ja toimitetut teokset. Lisäksi katsauksessa käsiteltiin erilaisia viranomaisraportteja ja -julkaisuja. Keskeisiin käsitteisiin kuuluivat integroitu opetus, matemaattinen oppiminen ja fyysinen aktiivisuus. Metodologisesti tämä kartoittava katsaus nojasi pääasiassa kvantitatiivisiin interventiotutkimuksiin, mutta myös laadullisiin havaintoihin opettajien ja oppilaiden kokemuksista. Kirjallisuuden tarkastelu osoitti, että fyysisellä aktiivisuudella on positiivinen yhteys moniin kognitiivisiin ominaisuuksiin, jotka liittyvät matemaattiseen oppimiseen. Erityisesti aerobisella kunnolla, motorisilla taidoilla ja reippaalla‒rasittavalla fyysisellä aktiivisuudella on positiivinen yhteys matemaattiseen oppimiseen. Pedagogista lähestymistavoista fyysisesti aktiiviset oppitunnit vaikuttavat olevan tehokkain tapa toteuttaa integroitua opetusta matemaattisen oppimisen näkökulmasta. Liikuntataukojen ja opetussuunnitelmaan lisätyn liikunnan tai intensiteetin nostamisen yhteys matemaattiseen oppimiseen on epäjohdonmukaista, mutta ne eivät ainakaan häiritse sitä. Oppilaiden fyysinen aktiivisuus lisääntyy integroimistavasta riippumatta. Liikunnan ja matematiikan integroiminen on toimiva opetusstrategia myös opettajien ja oppilaiden palautteen perusteella. Tulosten perusteella suositellaan liikunnan systemaattista integrointia opetussuunnitelmiin sekä opettajien koulutusta menetelmien käyttöönottoon.
first_indexed 2025-05-20T21:05:20Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huotari, Pertti", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Erkkil\u00e4, Markus", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-20T05:53:42Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-20T05:53:42Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102458", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tavoitteena oli kartoittaa nykyist\u00e4 tutkimustietoa liikunnan ja matematiikan integroinnista, tarkastella sen keskeisi\u00e4 pedagogisia l\u00e4hestymistapoja ja tunnistaa fyysisen aktiivisuuden ja matemaattisen oppimisen v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Suomessa matematiikan osaaminen on laskenut, ja oppilaiden kiinnostus ainetta kohtaan on heikentynyt, samaan aikaan kun fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4 j\u00e4\u00e4 alle kansallisten suositusten. T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksessa kartoitetaan vastauksia n\u00e4ihin ongelmiin. \n\nAineisto koostui laajasta kansainv\u00e4lisest\u00e4 ja kotimaisesta tutkimuskirjallisuudesta, mukaan lukien systemaattiset kirjallisuuskatsaukset ja meta-analyysit, RCT-, pitkitt\u00e4is-, poikittais- ja kohorttitutkimukset, monografiat ja toimitetut teokset. Lis\u00e4ksi katsauksessa k\u00e4siteltiin erilaisia viranomaisraportteja ja -julkaisuja. Keskeisiin k\u00e4sitteisiin kuuluivat integroitu opetus, matemaattinen oppiminen ja fyysinen aktiivisuus. Metodologisesti t\u00e4m\u00e4 kartoittava katsaus nojasi p\u00e4\u00e4asiassa kvantitatiivisiin interventiotutkimuksiin, mutta my\u00f6s laadullisiin havaintoihin opettajien ja oppilaiden kokemuksista. \n\nKirjallisuuden tarkastelu osoitti, ett\u00e4 fyysisell\u00e4 aktiivisuudella on positiivinen yhteys moniin kognitiivisiin ominaisuuksiin, jotka liittyv\u00e4t matemaattiseen oppimiseen. Erityisesti aerobisella kunnolla, motorisilla taidoilla ja reippaalla\u2012rasittavalla fyysisell\u00e4 aktiivisuudella on positiivinen yhteys matemaattiseen oppimiseen. Pedagogista l\u00e4hestymistavoista fyysisesti aktiiviset oppitunnit vaikuttavat olevan tehokkain tapa toteuttaa integroitua opetusta matemaattisen oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Liikuntataukojen ja opetussuunnitelmaan lis\u00e4tyn liikunnan tai intensiteetin nostamisen yhteys matemaattiseen oppimiseen on ep\u00e4johdonmukaista, mutta ne eiv\u00e4t ainakaan h\u00e4iritse sit\u00e4. Oppilaiden fyysinen aktiivisuus lis\u00e4\u00e4ntyy integroimistavasta riippumatta. Liikunnan ja matematiikan integroiminen on toimiva opetusstrategia my\u00f6s opettajien ja oppilaiden palautteen perusteella. Tulosten perusteella suositellaan liikunnan systemaattista integrointia opetussuunnitelmiin sek\u00e4 opettajien koulutusta menetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-20T05:53:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-20T05:53:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnan ja matematiikan integroiminen opetuksessa matemaattisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505204392", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integroitu opetus (oppiaineet)", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_102458
language fin
last_indexed 2025-05-20T21:05:20Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/300c2cb9-6497-413e-97b5-0e9264ba816b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505204392.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Erkkilä, Markus Liikunnan ja matematiikan integroiminen opetuksessa matemaattisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta matemaattinen oppiminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education integroitu opetus (oppiaineet) opintomenestys matematiikka liikunta fyysinen aktiivisuus
title Liikunnan ja matematiikan integroiminen opetuksessa matemaattisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta
title_full Liikunnan ja matematiikan integroiminen opetuksessa matemaattisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta
title_fullStr Liikunnan ja matematiikan integroiminen opetuksessa matemaattisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta Liikunnan ja matematiikan integroiminen opetuksessa matemaattisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta
title_full_unstemmed Liikunnan ja matematiikan integroiminen opetuksessa matemaattisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta Liikunnan ja matematiikan integroiminen opetuksessa matemaattisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta
title_short Liikunnan ja matematiikan integroiminen opetuksessa matemaattisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta
title_sort liikunnan ja matematiikan integroiminen opetuksessa matemaattisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta
title_txtP Liikunnan ja matematiikan integroiminen opetuksessa matemaattisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta
topic matemaattinen oppiminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education integroitu opetus (oppiaineet) opintomenestys matematiikka liikunta fyysinen aktiivisuus
topic_facet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus integroitu opetus (oppiaineet) liikunta matemaattinen oppiminen matematiikka opintomenestys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102458 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505204392
work_keys_str_mv AT erkkilämarkus liikunnanjamatematiikanintegroiminenopetuksessamatemaattisenoppimisenjafyysisenakt