Communicative tasks enhancing meaningful communication skills in Finnish EFL textbooks

Taitoa kommunikoida ja viestiä sujuvasti englannin kielellä tarvitaan ja arvostetaan niin nyky-yhteiskunnassa kuin tulevaisuudenkin työympäristöissä. Kielellisesti taitavista osaajista ollaan yhä kiinnostuneempia englannin kielen aseman vakiinnuttua lingua francana, niin sanottuna maailman kielenä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Luostarinen, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102455
_version_ 1833407614542675968
author Luostarinen, Vilma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Luostarinen, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Luostarinen, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Luostarinen, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Taitoa kommunikoida ja viestiä sujuvasti englannin kielellä tarvitaan ja arvostetaan niin nyky-yhteiskunnassa kuin tulevaisuudenkin työympäristöissä. Kielellisesti taitavista osaajista ollaan yhä kiinnostuneempia englannin kielen aseman vakiinnuttua lingua francana, niin sanottuna maailman kielenä. Mutta miltä englanninopetus Suomessa näyttää? Miten oppimateriaalit tukevat kommunikatiivisen kompetenssin rakentumista kielenoppijoiden taidoissa? Jotta voimme tutkia näitä ilmiöitä ja sitä, kuinka tulevaisuuden tekijöitä koulutetaan vastaamaan työmarkkinoilla kaivattuja ominaisuuksia, täytyy tarkastella opetuksen rajapinnassa tapahtuvia asioita. Tutkimuksen ydintavoitteina oli selvittää, millaisia kommunikatiivisia tehtäviä suomalaisissa peruskouluissa käytettäviin englannin kielen opetuksessa käytettyihin oppimateriaaleihin on sisällytetty. Tutkimus pyrki selvittämään niin tehtävien määrää kuin laatua kahden kirjasarjan välillä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia kuinka valitut oppimateriaalit noudattavat Perusopetuksen Opetussuunnitelman (2014) asetuksia vieraiden kielten oppimisen tavoitteisiin sekä sisältöalueisiin liittyen. Tutkimus toteutettiin oppikirja-analyysinä, jossa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kirjasarjoiksi valikoituivat yhdeksännen luokan opetukseen suunnitellut A1-englannin kirjasarjat “On The Go 3” ja “Level Up 9” jotka ovat molemmat saman oppikirjakustantamon (Sanoma Pro) kirjasarjoja. Keskeisimpänä aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, jolla selvitettiin kommunikatiivisten tehtävien tyyppejä, tavoitteita, sekä vuorovaikutustapoja valituissa kirjasarjoissa. Laadullisen analyysin perusteella eriteltyjä kommunikatiivisia tehtäviä verrattiin lopuksi suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014), sekä kommunikatiivisen kielenoppimisen periaatteisiin ja kriteereihin. Tutkimuksen tärkeimpinä tuloksina voidaan pitää selkeitä eroja valittujen kirjasarjojen kommunikatiivisten tehtävien välillä. Uudempi kirjasarja Level Up 9 sisälsi enemmän kommunikatiivisia tehtäviä kuin edeltäjänsä On The Go 3. Level Up 9 sarjassa esiintyneitä tehtäviä voidaan analyysin perusteella pitää laadukkaampina, luovempina ja ajankohtaisempina On The Go 3 kirjasarjassa esiintyviin tehtäviin verrattuna. Level Up 9 sarjan tehtävät tarjoavat täten kohderyhmälleen sopivia, innovatiivisempia nykyaikaisia tapoja oppia sanastoa ja kielioppia monipuolisten suullisten kommunikatiivisten tehtävien kautta, esimerkiksi erilaisten pelien muodossa. Kommunikatiivisen kielenopetuksen näennäispiirteet nousevat molempien kirjasarjojen tehtävistä, joskin vakuuttavammin Level Up 9 sarjassa. Vaikka molemmat kirjasarjat vastasivat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) esiteltyihin kielenoppimisen tavoitteisiin ja sisältöihin, Level Up 9 onnistui tehtävineen erottumaan toisesta kirjasarjasta selkeästi vahvempana etenkin opetussuunnitelmassa mainittujen kielenoppimisen tavoitteiden osalta.
first_indexed 2025-05-20T21:05:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luostarinen, Vilma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-20T05:42:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-20T05:42:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102455", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Taitoa kommunikoida ja viesti\u00e4 sujuvasti englannin kielell\u00e4 tarvitaan ja arvostetaan niin nyky-yhteiskunnassa kuin \ntulevaisuudenkin ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Kielellisesti taitavista osaajista ollaan yh\u00e4 kiinnostuneempia englannin kielen \naseman vakiinnuttua lingua francana, niin sanottuna maailman kielen\u00e4. Mutta milt\u00e4 englanninopetus Suomessa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4? Miten oppimateriaalit tukevat kommunikatiivisen kompetenssin rakentumista kielenoppijoiden taidoissa? Jotta \nvoimme tutkia n\u00e4it\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4 ja sit\u00e4, kuinka tulevaisuuden tekij\u00f6it\u00e4 koulutetaan vastaamaan ty\u00f6markkinoilla kaivattuja ominaisuuksia, t\u00e4ytyy tarkastella opetuksen rajapinnassa tapahtuvia asioita. \nTutkimuksen ydintavoitteina oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kommunikatiivisia teht\u00e4vi\u00e4 suomalaisissa peruskouluissa k\u00e4ytett\u00e4viin englannin kielen opetuksessa k\u00e4ytettyihin oppimateriaaleihin on sis\u00e4llytetty. Tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n niin \nteht\u00e4vien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 kuin laatua kahden kirjasarjan v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli tutkia kuinka valitut oppimateriaalit \nnoudattavat Perusopetuksen Opetussuunnitelman (2014) asetuksia vieraiden kielten oppimisen tavoitteisiin sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6alueisiin liittyen.\nTutkimus toteutettiin oppikirja-analyysin\u00e4, jossa hy\u00f6dynnettiin sek\u00e4 kvalitatiivisia ett\u00e4 kvantitatiivisia tutkimusmenetelmi\u00e4. Kirjasarjoiksi valikoituivat yhdeks\u00e4nnen luokan opetukseen suunnitellut A1-englannin kirjasarjat \u201cOn The \nGo 3\u201d ja \u201cLevel Up 9\u201d jotka ovat molemmat saman oppikirjakustantamon (Sanoma Pro) kirjasarjoja. Keskeisimp\u00e4n\u00e4 \naineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, jolla selvitettiin kommunikatiivisten teht\u00e4vien tyyppej\u00e4, tavoitteita, sek\u00e4 vuorovaikutustapoja valituissa kirjasarjoissa. Laadullisen analyysin perusteella eriteltyj\u00e4 kommunikatiivisia teht\u00e4vi\u00e4 verrattiin lopuksi suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014), \nsek\u00e4 kommunikatiivisen kielenoppimisen periaatteisiin ja kriteereihin.\nTutkimuksen t\u00e4rkeimpin\u00e4 tuloksina voidaan pit\u00e4\u00e4 selkeit\u00e4 eroja valittujen kirjasarjojen kommunikatiivisten teht\u00e4vien \nv\u00e4lill\u00e4. Uudempi kirjasarja Level Up 9 sis\u00e4lsi enemm\u00e4n kommunikatiivisia teht\u00e4vi\u00e4 kuin edelt\u00e4j\u00e4ns\u00e4 On The Go 3. \nLevel Up 9 sarjassa esiintyneit\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 voidaan analyysin perusteella pit\u00e4\u00e4 laadukkaampina, luovempina ja ajankohtaisempina On The Go 3 kirjasarjassa esiintyviin teht\u00e4viin verrattuna. Level Up 9 sarjan teht\u00e4v\u00e4t tarjoavat t\u00e4ten \nkohderyhm\u00e4lleen sopivia, innovatiivisempia nykyaikaisia tapoja oppia sanastoa ja kielioppia monipuolisten suullisten kommunikatiivisten teht\u00e4vien kautta, esimerkiksi erilaisten pelien muodossa. Kommunikatiivisen kielenopetuksen n\u00e4enn\u00e4ispiirteet nousevat molempien kirjasarjojen teht\u00e4vist\u00e4, joskin vakuuttavammin Level Up 9 sarjassa. \nVaikka molemmat kirjasarjat vastasivat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) esiteltyihin kielenoppimisen tavoitteisiin ja sis\u00e4lt\u00f6ihin, Level Up 9 onnistui teht\u00e4vineen erottumaan toisesta kirjasarjasta selke\u00e4sti vahvempana etenkin opetussuunnitelmassa mainittujen kielenoppimisen tavoitteiden osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-20T05:42:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-20T05:42:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Communicative tasks enhancing meaningful communication skills in Finnish EFL textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505204389", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102455
language eng
last_indexed 2025-05-21T20:06:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/69e98927-a9ce-4781-85f9-6769df40e520\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505204389.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luostarinen, Vilma Communicative tasks enhancing meaningful communication skills in Finnish EFL textbooks Englannin kieli English englannin kieli oppikirjat tehtävät
title Communicative tasks enhancing meaningful communication skills in Finnish EFL textbooks
title_full Communicative tasks enhancing meaningful communication skills in Finnish EFL textbooks
title_fullStr Communicative tasks enhancing meaningful communication skills in Finnish EFL textbooks Communicative tasks enhancing meaningful communication skills in Finnish EFL textbooks
title_full_unstemmed Communicative tasks enhancing meaningful communication skills in Finnish EFL textbooks Communicative tasks enhancing meaningful communication skills in Finnish EFL textbooks
title_short Communicative tasks enhancing meaningful communication skills in Finnish EFL textbooks
title_sort communicative tasks enhancing meaningful communication skills in finnish efl textbooks
title_txtP Communicative tasks enhancing meaningful communication skills in Finnish EFL textbooks
topic Englannin kieli English englannin kieli oppikirjat tehtävät
topic_facet Englannin kieli English englannin kieli oppikirjat tehtävät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102455 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505204389
work_keys_str_mv AT luostarinenvilma communicativetasksenhancingmeaningfulcommunicationskillsinfinnishefltextbooks