Communicative tasks enhancing meaningful communication skills in Finnish EFL textbooks

Taitoa kommunikoida ja viestiä sujuvasti englannin kielellä tarvitaan ja arvostetaan niin nyky-yhteiskunnassa kuin tulevaisuudenkin työympäristöissä. Kielellisesti taitavista osaajista ollaan yhä kiinnostuneempia englannin kielen aseman vakiinnuttua lingua francana, niin sanottuna maailman kielenä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Luostarinen, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102455
Description
Summary:Taitoa kommunikoida ja viestiä sujuvasti englannin kielellä tarvitaan ja arvostetaan niin nyky-yhteiskunnassa kuin tulevaisuudenkin työympäristöissä. Kielellisesti taitavista osaajista ollaan yhä kiinnostuneempia englannin kielen aseman vakiinnuttua lingua francana, niin sanottuna maailman kielenä. Mutta miltä englanninopetus Suomessa näyttää? Miten oppimateriaalit tukevat kommunikatiivisen kompetenssin rakentumista kielenoppijoiden taidoissa? Jotta voimme tutkia näitä ilmiöitä ja sitä, kuinka tulevaisuuden tekijöitä koulutetaan vastaamaan työmarkkinoilla kaivattuja ominaisuuksia, täytyy tarkastella opetuksen rajapinnassa tapahtuvia asioita. Tutkimuksen ydintavoitteina oli selvittää, millaisia kommunikatiivisia tehtäviä suomalaisissa peruskouluissa käytettäviin englannin kielen opetuksessa käytettyihin oppimateriaaleihin on sisällytetty. Tutkimus pyrki selvittämään niin tehtävien määrää kuin laatua kahden kirjasarjan välillä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia kuinka valitut oppimateriaalit noudattavat Perusopetuksen Opetussuunnitelman (2014) asetuksia vieraiden kielten oppimisen tavoitteisiin sekä sisältöalueisiin liittyen. Tutkimus toteutettiin oppikirja-analyysinä, jossa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kirjasarjoiksi valikoituivat yhdeksännen luokan opetukseen suunnitellut A1-englannin kirjasarjat “On The Go 3” ja “Level Up 9” jotka ovat molemmat saman oppikirjakustantamon (Sanoma Pro) kirjasarjoja. Keskeisimpänä aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, jolla selvitettiin kommunikatiivisten tehtävien tyyppejä, tavoitteita, sekä vuorovaikutustapoja valituissa kirjasarjoissa. Laadullisen analyysin perusteella eriteltyjä kommunikatiivisia tehtäviä verrattiin lopuksi suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014), sekä kommunikatiivisen kielenoppimisen periaatteisiin ja kriteereihin. Tutkimuksen tärkeimpinä tuloksina voidaan pitää selkeitä eroja valittujen kirjasarjojen kommunikatiivisten tehtävien välillä. Uudempi kirjasarja Level Up 9 sisälsi enemmän kommunikatiivisia tehtäviä kuin edeltäjänsä On The Go 3. Level Up 9 sarjassa esiintyneitä tehtäviä voidaan analyysin perusteella pitää laadukkaampina, luovempina ja ajankohtaisempina On The Go 3 kirjasarjassa esiintyviin tehtäviin verrattuna. Level Up 9 sarjan tehtävät tarjoavat täten kohderyhmälleen sopivia, innovatiivisempia nykyaikaisia tapoja oppia sanastoa ja kielioppia monipuolisten suullisten kommunikatiivisten tehtävien kautta, esimerkiksi erilaisten pelien muodossa. Kommunikatiivisen kielenopetuksen näennäispiirteet nousevat molempien kirjasarjojen tehtävistä, joskin vakuuttavammin Level Up 9 sarjassa. Vaikka molemmat kirjasarjat vastasivat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) esiteltyihin kielenoppimisen tavoitteisiin ja sisältöihin, Level Up 9 onnistui tehtävineen erottumaan toisesta kirjasarjasta selkeästi vahvempana etenkin opetussuunnitelmassa mainittujen kielenoppimisen tavoitteiden osalta.