Fyysisesti aktiivinen oppija oppilaiden käsityksiä liikkumisen tarjoumista koulussa

Tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaiden käsityksiä koulupäivän aikaisesta liikkumisen tarjoumista. Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitys oppilaiden hyvinvoinnille, oppimiselle ja motivaatiolle on laajasti tunnistettu. Koulun tarjoamat mahdollisuudet fyysiseen aktiivisuuteen vaihteleva...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Laitinen, Tuire, Kilpinen, Anna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102451
_version_ 1834856794045808640
author Laitinen, Tuire Kilpinen, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laitinen, Tuire Kilpinen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laitinen, Tuire Kilpinen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laitinen, Tuire
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaiden käsityksiä koulupäivän aikaisesta liikkumisen tarjoumista. Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitys oppilaiden hyvinvoinnille, oppimiselle ja motivaatiolle on laajasti tunnistettu. Koulun tarjoamat mahdollisuudet fyysiseen aktiivisuuteen vaihtelevat. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa metodologisena viitekehyksenä oli fenomenografia. Aineisto kerättiin haastattelemalla 3.–5. -luokkalaisia oppilaita. Ryhmähaastattelujen tukena käytettiin valokuvia koulun oppimisympäristöistä. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tuloksista selvisi, että koulun fyysinen ympäristö, säännöt ja opettajien asenteet voivat edistää tai rajoittaa liikkumista. Oppilaiden käsitysten mukaan sallivammat säännöt, liikkumisen integroiminen oppitunneille, koulun ulkopuolisten tarjoumien hyödyntäminen ja oppilaiden osallisuuden hyödyntäminen edistävät liikkumista. Käsitykset koulupäivän aikaisen liikkumisen riittävyydestä vaihtelivat. Tutkielman tulokset tarjoavat tietoa koulun liikuntakäytäntöjen kehittämiseen ja oppilaslähtöisen liikkumisen edistämiseen. Lisäksi tulokset kannustavat kouluyhteisöjä pohtimaan uusia keinoja lisätä fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana, pienetkin teot riittävät.
first_indexed 2025-05-20T21:05:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Arvola, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Tuire", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilpinen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-20T05:30:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-20T05:30:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102451", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 koulup\u00e4iv\u00e4n aikaisesta liikkumisen tarjoumista. Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitys oppilaiden hyvinvoinnille, oppimiselle ja motivaatiolle on laajasti tunnistettu. Koulun tarjoamat mahdollisuudet fyysiseen aktiivisuuteen vaihtelevat. \t\nTutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa metodologisena viitekehyksen\u00e4 oli fenomenografia. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla 3.\u20135. -luokkalaisia oppilaita. Ryhm\u00e4haastattelujen tukena k\u00e4ytettiin valokuvia koulun oppimisymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \nTuloksista selvisi, ett\u00e4 koulun fyysinen ymp\u00e4rist\u00f6, s\u00e4\u00e4nn\u00f6t ja opettajien asenteet voivat edist\u00e4\u00e4 tai rajoittaa liikkumista. Oppilaiden k\u00e4sitysten mukaan sallivammat s\u00e4\u00e4nn\u00f6t, liikkumisen integroiminen oppitunneille, koulun ulkopuolisten tarjoumien hy\u00f6dynt\u00e4minen ja oppilaiden osallisuuden hy\u00f6dynt\u00e4minen edist\u00e4v\u00e4t liikkumista. K\u00e4sitykset koulup\u00e4iv\u00e4n aikaisen liikkumisen riitt\u00e4vyydest\u00e4 vaihtelivat. \nTutkielman tulokset tarjoavat tietoa koulun liikuntak\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen kehitt\u00e4miseen ja oppilasl\u00e4ht\u00f6isen liikkumisen edist\u00e4miseen. Lis\u00e4ksi tulokset kannustavat kouluyhteis\u00f6j\u00e4 pohtimaan uusia keinoja lis\u00e4t\u00e4 fyysist\u00e4 aktiivisuutta koulup\u00e4iv\u00e4n aikana, pienetkin teot riitt\u00e4v\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-20T05:30:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-20T05:30:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikkumisen tarjoumat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsin\u00e4k\u00f6kulmaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fyysisesti aktiivinen oppija : oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 liikkumisen tarjoumista koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505204385", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102451
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:42Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/62005983-2db4-44b5-b7a9-f5ef65f242b1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505204385.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Tuire Kilpinen, Anna Fyysisesti aktiivinen oppija : oppilaiden käsityksiä liikkumisen tarjoumista koulussa liikkumisen tarjoumat lapsinäkökulmaisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia oppilaat fyysinen aktiivisuus
title Fyysisesti aktiivinen oppija : oppilaiden käsityksiä liikkumisen tarjoumista koulussa
title_full Fyysisesti aktiivinen oppija : oppilaiden käsityksiä liikkumisen tarjoumista koulussa
title_fullStr Fyysisesti aktiivinen oppija : oppilaiden käsityksiä liikkumisen tarjoumista koulussa Fyysisesti aktiivinen oppija : oppilaiden käsityksiä liikkumisen tarjoumista koulussa
title_full_unstemmed Fyysisesti aktiivinen oppija : oppilaiden käsityksiä liikkumisen tarjoumista koulussa Fyysisesti aktiivinen oppija : oppilaiden käsityksiä liikkumisen tarjoumista koulussa
title_short Fyysisesti aktiivinen oppija
title_sort fyysisesti aktiivinen oppija oppilaiden käsityksiä liikkumisen tarjoumista koulussa
title_sub oppilaiden käsityksiä liikkumisen tarjoumista koulussa
title_txtP Fyysisesti aktiivinen oppija : oppilaiden käsityksiä liikkumisen tarjoumista koulussa
topic liikkumisen tarjoumat lapsinäkökulmaisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia oppilaat fyysinen aktiivisuus
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia fyysinen aktiivisuus lapsinäkökulmaisuus liikkumisen tarjoumat oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102451 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505204385
work_keys_str_mv AT laitinentuire fyysisestiaktiivinenoppijaoppilaidenkäsityksiäliikkumisentarjoumistakoulussa