Summary: | Tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaiden käsityksiä koulupäivän aikaisesta liikkumisen tarjoumista. Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitys oppilaiden hyvinvoinnille, oppimiselle ja motivaatiolle on laajasti tunnistettu. Koulun tarjoamat mahdollisuudet fyysiseen aktiivisuuteen vaihtelevat.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa metodologisena viitekehyksenä oli fenomenografia. Aineisto kerättiin haastattelemalla 3.–5. -luokkalaisia oppilaita. Ryhmähaastattelujen tukena käytettiin valokuvia koulun oppimisympäristöistä. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tuloksista selvisi, että koulun fyysinen ympäristö, säännöt ja opettajien asenteet voivat edistää tai rajoittaa liikkumista. Oppilaiden käsitysten mukaan sallivammat säännöt, liikkumisen integroiminen oppitunneille, koulun ulkopuolisten tarjoumien hyödyntäminen ja oppilaiden osallisuuden hyödyntäminen edistävät liikkumista. Käsitykset koulupäivän aikaisen liikkumisen riittävyydestä vaihtelivat.
Tutkielman tulokset tarjoavat tietoa koulun liikuntakäytäntöjen kehittämiseen ja oppilaslähtöisen liikkumisen edistämiseen. Lisäksi tulokset kannustavat kouluyhteisöjä pohtimaan uusia keinoja lisätä fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana, pienetkin teot riittävät.
|