Fyysisesti aktiivinen oppija oppilaiden käsityksiä liikkumisen tarjoumista koulussa

Tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaiden käsityksiä koulupäivän aikaisesta liikkumisen tarjoumista. Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitys oppilaiden hyvinvoinnille, oppimiselle ja motivaatiolle on laajasti tunnistettu. Koulun tarjoamat mahdollisuudet fyysiseen aktiivisuuteen vaihteleva...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Laitinen, Tuire, Kilpinen, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102451
Description
Summary:Tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaiden käsityksiä koulupäivän aikaisesta liikkumisen tarjoumista. Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitys oppilaiden hyvinvoinnille, oppimiselle ja motivaatiolle on laajasti tunnistettu. Koulun tarjoamat mahdollisuudet fyysiseen aktiivisuuteen vaihtelevat. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa metodologisena viitekehyksenä oli fenomenografia. Aineisto kerättiin haastattelemalla 3.–5. -luokkalaisia oppilaita. Ryhmähaastattelujen tukena käytettiin valokuvia koulun oppimisympäristöistä. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tuloksista selvisi, että koulun fyysinen ympäristö, säännöt ja opettajien asenteet voivat edistää tai rajoittaa liikkumista. Oppilaiden käsitysten mukaan sallivammat säännöt, liikkumisen integroiminen oppitunneille, koulun ulkopuolisten tarjoumien hyödyntäminen ja oppilaiden osallisuuden hyödyntäminen edistävät liikkumista. Käsitykset koulupäivän aikaisen liikkumisen riittävyydestä vaihtelivat. Tutkielman tulokset tarjoavat tietoa koulun liikuntakäytäntöjen kehittämiseen ja oppilaslähtöisen liikkumisen edistämiseen. Lisäksi tulokset kannustavat kouluyhteisöjä pohtimaan uusia keinoja lisätä fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana, pienetkin teot riittävät.