Summary: | Alin, Nikolai 2025: “Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä
Jyväskylän yliopisto
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Liikuntapedagogiigkan pro gradu -tutkielma
37 sivua
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten suhtautumista koululiikuntaan oppiaineena sekä etsiä tekijöitä, jotka ohjaavat yhdeksäsluokkalaisten liikuntatunneille varustautumista. Aihe on tärkeä, sillä jokainen suomalainen liikunnanopettaja törmää jatkuvasti työssään tilanteisiin, joissa oppilailla ei ole liikuntatunneilla liikuntavarusteita. Tutkimusta, jossa syitä liikuntavarusteiden käyttämättömyydelle selvitetään, on hyvin vähän, jos ollenkaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin lisätä ymmärrystä peruskoulun yhdeksäsluokkalaisia ja heidän koululiikuntavarusteisiin liittyviä valintoja kohtaan.
Tutkimuksen kohdejoukkona on yhdeksän (n=9) pääkaupunkiseudulla koulua käyvää yhdeksäsluokkalaista nuorta. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2025. Aineiston keruu tapahtui puolistrukturoidulla haastattelulla, johon oli mahdollista osallistua yksin, parin kanssa tai ryhmissä. Haastatteluissa selvitettiin oppilaiden suhtautumista koululiikuntaan oppiaineena, oppilaiden liikunnallista aktiivisuutta, oppilaiden koululiikuntapukeutumiseen liittyviä ajatuksia ja kokemuksia sekä koululiikuntaan ja kehonkuvaan liittyviä ajatuksia. Tulosten analysoinnissa on käytetty teemoittelua.
Tuloksista käy ilmi, että koululiikunta on yleisellä tasolla suosittu oppiaine, mutta alakoulusta yläkoulun puolelle tultaessa oppilaiden liikuntatuntiaktiivisuus vähenee. Valtaosa oppilaista ei kuitenkaan viitsi pukeutua koululiikuntatunneille liikunnallisiin vaatteisiin, sillä se koetaan vaivalloiseksi ja hyödyttömäksi. Tyypillinen koululiikuntatunnille pukeutuja on vapaa-ajallaankin liikunnallinen oppilas. Yläkouluiässä vertaisryhmän rooli koululaisen elämässä on kasvaa ja vertailu luokkatovereihin lisääntyy. Koulun liikuntatunneilla tämä näkyy siten, että sisäliikunnassa esimerkiksi sukat halutaan pitää jalassa, vaikka yksin liikkuessa oltaisiin paljain varpain. Tutkimuksesta käy ilmi, että paljailla varpailla on erityinen rooli tämän päivän nuorten maailmassa, varpaat ovat muuttuneet hyvin yksityiseksi kehon osa-alueeksi.
Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että keskustelua koulun liikuntatunneille pukeutumisesta sekä erilaisista kehoista tarvitaan osaksi yläkoulun liikunnanopetusta. Koko koulua koskevaa yhtenäistä liikuntavarustussuositusta tulisi myös vakavasti harkita, sillä se helpottaisi yksittäisen oppilaan sosiaalista taakkaa.
Asiasanat: koululiikuntapukeutuminen, koululiikunta, kehonkuva, teini-ikä
|