Flipped learning liikunnan opetuksessa: liikunnanopettajien kokemuksia menetelmästä

Kuningas, L. 2025. Flipped learning in physical education: physical education teachers' experiences of the method. University of Jyväskylä, Sport Pedagogy, master’s thesis, 42 pages, 1 appendice. The purpose of this study was to find out whether physical education teachers working in lower and...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kuningas, Laura
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102441
Kuvaus
Yhteenveto:Kuningas, L. 2025. Flipped learning in physical education: physical education teachers' experiences of the method. University of Jyväskylä, Sport Pedagogy, master’s thesis, 42 pages, 1 appendice. The purpose of this study was to find out whether physical education teachers working in lower and upper secondary education use flipped learning (FL), how this is implemented in practice and what kind of experiences physical education teachers have with the method. The aim was also to find out whether physical education teachers feel the need for further training in the implementation of FL in physical education teaching. There has been very little research on FL in the context of physical education. In Finland, there is still no compiled data on whether physical education teachers use this method in their teaching and what kind of experiences teachers have with it. The research is situated in the field of physical education pedagogy and educational sciences. The theoretical framework is based on a constructivist approach to learning, in which the student plays an active role in the constructing their own understanding. FL refers to a pedagogical model in which the traditional teaching structure is reversed so that the students engage with new content before class, for example through videos or other materials. This method allows in-class time to be used more on active learning, practice and interaction. The active role of the learner is in the center of this method. This study was conducted in spring 2025 as an electronic survey using the Webropol survey platform. A total of 97 physical education teachers working in lower and upper secondary education participated in the study. Experiences with FL were assessed using a five-point Likert scale. Open-ended questions were also included. The survey provided both quantitative and qualitative data. The data was analyzed statistically, and by using qualitative methods. The survey found that just over half (53%) of physical education teachers had used FL in their teaching. The majority of respondents (65%) reported using it occasianally a few times per school year. The most commonly used platforms for implementation were Youtube, Wilma, Classroom and websites. The usefulness of the method was assessed on a scale of 1 to 5, with 5 being the most positive outcome. The usefulness of FL in physical education received an average usefulness score of 3.4. The increase in participation scored 3.2, while improvement in PE knowledge and skills received an average score of 3.5. 72% of PE teachers indicated an interest in further training or courses in this area. The most common of the perceived challenges was the lack of student engagement in the pre-tasks. Nearly half of the respondents had not used FL in their physical education teaching, which suggests that the method is still not widely used in Finnish lower and upper secondary schools. Based on the findings of this study, there appears to be demand for courses and education opportunities to support the implementation of FL in physical education. Key words: flipped learning, flipped classroom, physical education Kuningas, L. 2025. Flipped learning liikunnan opetuksessa: liikunnanopettajien kokemuksia menetelmästä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 42 s., 1 liite. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, käyttävätkö perusopetuksen 7.–9. vuosiluokkia opettavat ja toisella asteella opettavat liikunnanopettajat flipped learningiä (FL), miten tämä on käytännössä toteutettu ja millaisia kokemuksia liikunnanopettajilla on menetelmän hyödyllisyydestä tai toteuttamisen haasteista. Tarkoituksena oli myös selvittää, kokevatko liikunnanopettajat tarvetta lisäkoulutukselle liittyen FL:n toteuttamiseen liikunnanopetuksessa. FL:ä on tutkittu liikunnan opetuksen kontekstissa vasta hyvin vähän. Suomalaisista oppilaitoksista ei ole vielä koostettua tietoa siitä, käyttävätkö liikunnanopettajat tätä menetelmää liikunnanopetuksessaan ja millaisia kokemuksia opettajilla tästä on. Teoreettisena viitekehyksenä toimii konstruktivistinen oppimiskäsitys, jossa oppilaalla on aktiivinen rooli tiedon rakentajana. FL käsitteenä tarkoittaa käänteistä oppimista. Sen toteuttamisessa käytetään käänteistä opetusta (flipped classroom). Menetelmässä opetuksen rakennetta on käännetty siten, että oppija tutustuu ennakkoon uuteen opiskeltavaan aiheeseen tai sisältöön esimerkiksi opetusvideon tai tehtävämateriaalien avulla. Tällöin varsinaisella läsnäolotunnilla keskitytään aktiiviseen oppimisen syventämiseen, harjoitteluun ja vuorovaikutukseen. Menetelmässä keskeistä on oppilaan aktiivinen rooli. Tutkimus toteutettiin keväällä 2025 sähköisenä kyselytutkimuksena käyttäen Webropol-kyselyalustaa. Tutkimukseen osallistui 97 yläkoulussa ja toisella asteella opettavaa liikunnanopettajaa. Kokemuksia FL:stä arvioitiin viisiportaisen Likert-asteikon avulla. Mukana oli myös avoimia kysymyksiä. Kyselylomake tuotti sekä määrällistä että laadullista aineistoa. Aineisto analysoitiin tilastollisesti ja laadullisin menetelmin. Tutkimuksen mukaan hieman yli puolet (53 %) liikunnanopettajista oli käyttänyt FL:ä liikunnanopetuksessaan. Vastanneista suurin osa (65 %) ilmoitti toteuttavansa tätä satunnaisesti joitakin kertoja lukuvuodessa. Käytännön toteutuksessa eniten hyödynnetyt alustat olivat Youtube (76 %), Wilma (47 %), Classroom (39 %) ja verkkosivut (39 %). FL:n hyödyllisyys liikunnanopetuksessa sai keskiarvon 3,4. Osallistumisaktiivisuuden lisääntyminen puolestaan sai ka:n 3,2 ja liikunnan tietojen ja taitojen oppimisen lisääntyminen ka:n 3,5. Liikunnanopettajista 72 % ilmoitti olevansa kiinnostunut FL:n toteuttamiseen liittyvästä lisäkoulutuksesta tai kurssista. Koetuista haasteista nousi yleisimmin esiin oppilaiden sitoutumattomuus ennakkotehtävien tekemiseen. FL:ä käytetään Suomessa yläkoulujen ja toisen asteen liikunnanopetuksessa vielä melko vähän. Koulutustarvetta tämän menetelmän sujuvaan ja vaivattomaan toteutukseen vaikuttaa tämän tutkimuksen perusteella olevan. Asiasanat: flipped learning, flipped classroom, käänteinen opetus, liikunnanopetus