Summary: | Mixed Reality (MR) is a growing research area due to continually increasing computing power, which facilitates the development of high immersion MR systems. Immersion is something that a person experiences when becoming deeply engaged in an activity. MR can be briefly defined as a combination of physical and virtual elements on the same display. MR is studied to provide benefits for training and manufacturing industries, due to its capability to create environments that are complicated to create in real life. Immersion is a key factor in MR systems as it enables the enjoyment and realism of the system. However, the understanding of how immersion is formed in MR systems is still narrow, especially from the user’s perspective. To address this need, this thesis answered a research question: How do mixed reality systems create and inhibit immersion? The research question was answered through conducting a literature review and semi-structured interviews on the topic. The interviews were based on participants experience on the MR tractor simulator used as part of this study. The interview data was analysed using thematic analysis method. Themes for the findings were user, system and task, which were derived from the existing literature. The findings pointed out the importance of the user as immersion is something that every user experience in their own way. The most common inhibiting factors which stood out from the findings were poor sound design, lack of vestibular stimulus, quality of the virtual environment, and passthrough. Realistic interactions and alignment of the virtual and physical elements on the system were found to be factor that enabled immersion in the system. The findings of this research call for several opportunities for future studies in MR immersion, such as investigating the effects on integration of motion platforms, exploring the significance of the soundscape in MR systems in more depth, and further examining the user's role by measuring the user more accurately.
Yhdistetty todellisuus (Mixed reality, MR) on kasvava tutkimusalue jatkuvasti lisääntyvän laskentatehon ansiosta, mikä mahdollistaa syvää immersiota tarjoavien MR-järjestelmien kehittämisen. MR voidaan lyhyesti määritellä fyysisten ja virtuaalisten elementtien yhdistelmäksi samalla näytöllä. Immersio puolestaan tarkoittaa kokemusta, jossa ihminen uppoutuu johonkin aktiviteettiin niin syvästi, että todellisuus voi hetkellisesti unohtua. MR:ää tutkitaan tarjoamaan hyötyjä koulutus- ja teollisuuskäyttöön sen kyvyn vuoksi luoda ympäristöjä, joita on haasteellista luoda todellisessa elämässä. Immersio on keskeinen tekijä MR-järjestelmissä, koska se luo järjestelmästä nautinnollisemman, luontevamman ja realistisemman käyttää. Kuitenkin ymmärrys immersion muodostumisesta MR-järjestelmissä on vielä rajallista, etenkin käyttäjän näkökulmasta. Vastaten tähän tarpeeseen, tämä pro gradu -tutkielma vastaa tutkimuskysymykseen: Miten yhdistetyn todellisuuden järjestelmät luovat ja estävät immersiota? Tutkimuskysymykseen vastattiin kirjallisuuskatsauksen ja puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastattelut perustuivat osallistujien ajokokemuksiin, heidän ajettuaan osana tutkimusta käytetyllä MR-traktorisimulaattorilla. Haastatteluaineisto analysoitiin temaattisen analyysin menetelmällä. Löydösten teemat keskittyivät käyttäjään, järjestelmään ja tehtävään, jotka johdettiin olemassa olevasta kirjallisuudesta. Löydökset korostivat käyttäjän merkitystä, sillä immersio on jotain, mitä jokainen käyttäjä kokee omalla tavallaan. Yleisimmät estävät tekijät, jotka nousivat esiin löydöksistä, olivat huono äänisuunnittelu, tasapainoelimen ärsykkeen puute, virtuaalisen ympäristön laatu ja läpinäkyvyys. Realistiset vuorovaikutukset, sekä virtuaalisten ja fyysisten elementtien kohdistaminen järjestelmässä havaittiin tekijöiksi, jotka mahdollistivat immersion järjestelmässä. Tutkimuksen löydökset tarjoavat useita jatkotutkimuskohteita MR-järjestelmien immersion alueella, kuten liikealustojen integroinnin vaikutusten tutkiminen, MR-järjestelmän äänimaailman merkityksen syvempi tutkiminen ja käyttäjän roolin syvempi ymmärtäminen.
|