Erityisopettajien kokemuksia autismikirjon häiriöstä ja tunnetaitokasvatuksesta yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin

Tässä laadullisessa erityispedagogiikan pro gradu –tutkielmassa tutkitaan erityisopettajien kokemuksia tunnetaitokasvatuksen toteuttamisesta suomalaisen koulun kontekstissa. Tutkimuksen kohteena oleva oppilasryhmä on rajattu koskemaan peruskouluikäisiä, autismikirjon häiriön diagnoosin omaavia oppil...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Liukkonen, Oona, Olli, Jenni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102385
_version_ 1833407614521704448
author Liukkonen, Oona Olli, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Liukkonen, Oona Olli, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Liukkonen, Oona Olli, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Liukkonen, Oona
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa erityispedagogiikan pro gradu –tutkielmassa tutkitaan erityisopettajien kokemuksia tunnetaitokasvatuksen toteuttamisesta suomalaisen koulun kontekstissa. Tutkimuksen kohteena oleva oppilasryhmä on rajattu koskemaan peruskouluikäisiä, autismikirjon häiriön diagnoosin omaavia oppilaita. Erityisopettajien kokemuksia pyrittiin kartoittamaan tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen, heidän hyödyntämiin keinoihin ja tunnetaitokasvatukseen mahdollisesti heijastuviin oppilaiden autismikirjon piirteiden huomioimiseen liittyen. Lisäksi halusimme selvittää, millä tavoin tunnetaitokasvatus ja tunnetaitojen tukeminen heijastui autismikirjon oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin. Tutkimuksen aineisto on kerätty joulukuun 2024 ja helmikuun 2025 välisenä aikana haastattelemalla kuutta autismikirjon oppilaiden parissa työskentelevää erityisopettajaa tai erityisluokanopettajaa. Aineisto kerättiin etäyhteyden välityksellä kymmenen kysymyksen puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin luokittelemalla. Tulosten mukaan erityisopettajien toteuttama tunnetaitokasvatus pyrki hyödyntämään laajasti erilaisia keinoja ja/tai materiaaleja tukien tunnetaitojen eri osa-alueita, kuten tunteiden säätelyä, ilmaisua ja tunnistamista. Tunnetaitokasvatusta toteutettiin säännöllisesti lähes päivittäin. Oppilaiden autismikirjon häiriö toi tunnetaitokasvatuksen toteuttamisen erityispiirteitä, joita opettajat pyrkivät huomioimaan opetuksessa. Tällaisia erityispiirteitä olivat esimerkiksi aistipoikkeavuudet ja sosiaaliset haasteet. Tunnetaitokasvatuksen onnistumiseen vaikuttavat tekijät voitiin jaotella opettajan toimintaan sekä koulun toimintakulttuurin ja ympäristön vaikutukseen. Erityisesti oppilaantuntemuksen, turvallisen ilmapiirin ja moniammatillisen sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön koettiin mahdollistavan onnistuneen tunnetaitokasvatuksen toteutumisen. Toisaalta aineistossa ilmeni myös tekijöitä, jotka aiheuttavat haasteita tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen. Autismikirjon häiriön piirteiden (esim. poikkeavat tunnereaktiot ja haluttomuus toimia sosiaalisissa tilanteissa) koettiin aiheuttavan suurin osa tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen liittyvistä haasteista, mutta haasteita oli myös ympäristöön ja opetuksen toteuttamiseen liittyen. Ympäristön muutokset, valmiiden oppimateriaalien vähyys ja henkilöstön vaihtuvuus koettiin myös haasteita aiheuttavia tekijöitä. Tunnetaitokasvatuksen ja tunnetaitojen tukemisen havaittiin vaikuttavan autismikirjon oppilaiden kouluarjessa toimimiseen ja vertaissuhteisiin. Kouluarjessa toimimisen helpottuminen korostui aineistossa ja oppilaiden osallisuus kasvoi, minäpystyvyys vahvistui ja itsenäisyys lisääntyi. Myös oppilaiden vertaissuhteiden solmiminen ja ylläpitäminen helpottui ja vertaissuhteet muuttuivat harmonisemmiksi, vaikkakaan vaikutukset vertaissuhteisiin eivät olleen niin vahvoja kuin aiemman teorian pohjalta olisi ollut odotettua. Edellä mainittujen tulosten voi ajatella tuottavan tärkeää tietoa autismin kirjolla olevien oppilaiden tunnetaitokasvatuksen toteuttamisesta sekä sen avulla saavutettavista positiivisista vaikutuksista oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin liittyen. Pyrimmekin tuottamaan tietoa erityisesti siihen liittyen, miten tunnetaitokasvatusta toteutettiin, millaiset tekijät tähän vaikuttavat ja millaisia vaikutuksia tällä on lasten kouluarkeen ja vertaissuhteisiin. Tämän tiedon voi ajatella olevan erityisen arvokasta autismikirjon oppilaiden kanssa työskentelevien opettajien ja muun henkilöstön näkökulmasta.
first_indexed 2025-05-19T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4ykki, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liukkonen, Oona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Olli, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-19T05:57:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-19T05:57:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102385", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa erityispedagogiikan pro gradu \u2013tutkielmassa tutkitaan\nerityisopettajien kokemuksia tunnetaitokasvatuksen toteuttamisesta\nsuomalaisen koulun kontekstissa. Tutkimuksen kohteena oleva oppilasryhm\u00e4 on rajattu koskemaan peruskouluik\u00e4isi\u00e4, autismikirjon h\u00e4iri\u00f6n diagnoosin omaavia oppilaita. Erityisopettajien kokemuksia pyrittiin kartoittamaan\ntunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen, heid\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4miin keinoihin ja\ntunnetaitokasvatukseen mahdollisesti heijastuviin oppilaiden autismikirjon\npiirteiden huomioimiseen liittyen. Lis\u00e4ksi halusimme selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin tunnetaitokasvatus ja tunnetaitojen tukeminen heijastui autismikirjon oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin.\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty joulukuun 2024 ja helmikuun 2025\nv\u00e4lisen\u00e4 aikana haastattelemalla kuutta autismikirjon oppilaiden parissa\nty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 erityisopettajaa tai erityisluokanopettajaa. Aineisto ker\u00e4ttiin et\u00e4yhteyden v\u00e4lityksell\u00e4 kymmenen kysymyksen puolistrukturoidulla\nteemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin luokittelemalla.\nTulosten mukaan erityisopettajien toteuttama tunnetaitokasvatus pyrki\nhy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n laajasti erilaisia keinoja ja/tai materiaaleja tukien tunnetaitojen\neri osa-alueita, kuten tunteiden s\u00e4\u00e4tely\u00e4, ilmaisua ja tunnistamista.\nTunnetaitokasvatusta toteutettiin s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti l\u00e4hes p\u00e4ivitt\u00e4in. Oppilaiden autismikirjon h\u00e4iri\u00f6 toi tunnetaitokasvatuksen toteuttamisen erityispiirteit\u00e4, joita opettajat pyrkiv\u00e4t huomioimaan opetuksessa. T\u00e4llaisia erityispiirteit\u00e4 olivat esimerkiksi aistipoikkeavuudet ja sosiaaliset haasteet.\nTunnetaitokasvatuksen onnistumiseen vaikuttavat tekij\u00e4t voitiin jaotella\nopettajan toimintaan sek\u00e4 koulun toimintakulttuurin ja ymp\u00e4rist\u00f6n\nvaikutukseen. Erityisesti oppilaantuntemuksen, turvallisen ilmapiirin ja moniammatillisen sek\u00e4 kodin ja koulun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n koettiin mahdollistavan onnistuneen tunnetaitokasvatuksen toteutumisen. Toisaalta aineistossa ilmeni my\u00f6s tekij\u00f6it\u00e4, jotka aiheuttavat haasteita\ntunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen. Autismikirjon h\u00e4iri\u00f6n piirteiden (esim.\npoikkeavat tunnereaktiot ja haluttomuus toimia sosiaalisissa tilanteissa) koettiin aiheuttavan suurin osa tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen liittyvist\u00e4 haasteista, mutta haasteita oli my\u00f6s ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja opetuksen toteuttamiseen liittyen. Ymp\u00e4rist\u00f6n muutokset, valmiiden oppimateriaalien v\u00e4hyys ja\nhenkil\u00f6st\u00f6n vaihtuvuus koettiin my\u00f6s haasteita aiheuttavia tekij\u00f6it\u00e4.\nTunnetaitokasvatuksen ja tunnetaitojen tukemisen havaittiin vaikuttavan autismikirjon oppilaiden kouluarjessa toimimiseen ja vertaissuhteisiin. Kouluarjessa toimimisen helpottuminen korostui aineistossa ja oppilaiden osallisuus kasvoi, min\u00e4pystyvyys vahvistui ja itsen\u00e4isyys lis\u00e4\u00e4ntyi. My\u00f6s\noppilaiden vertaissuhteiden solmiminen ja yll\u00e4pit\u00e4minen helpottui ja vertaissuhteet muuttuivat harmonisemmiksi, vaikkakaan vaikutukset vertaissuhteisiin eiv\u00e4t olleen niin vahvoja kuin aiemman teorian pohjalta olisi ollut odotettua.\nEdell\u00e4 mainittujen tulosten voi ajatella tuottavan t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa autismin\nkirjolla olevien oppilaiden tunnetaitokasvatuksen toteuttamisesta sek\u00e4 sen avulla saavutettavista positiivisista vaikutuksista oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin liittyen. Pyrimmekin tuottamaan tietoa erityisesti siihen liittyen, miten tunnetaitokasvatusta toteutettiin, millaiset tekij\u00e4t t\u00e4h\u00e4n vaikuttavat ja millaisia vaikutuksia t\u00e4ll\u00e4 on lasten kouluarkeen ja vertaissuhteisiin. T\u00e4m\u00e4n\ntiedon voi ajatella olevan erityisen arvokasta autismikirjon oppilaiden kanssa ty\u00f6skentelevien opettajien ja muun henkil\u00f6st\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-19T05:57:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-19T05:57:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien kokemuksia autismikirjon h\u00e4iri\u00f6st\u00e4 ja tunnetaitokasvatuksesta : yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505194318", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismikirjon h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102385
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:08Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/54495151-3eb3-4388-95ea-00bc39a90e00\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505194318.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liukkonen, Oona Olli, Jenni Erityisopettajien kokemuksia autismikirjon häiriöstä ja tunnetaitokasvatuksesta : yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin Erityispedagogiikka Special Education sosiaaliset taidot erityisopetus tunnetaidot autismikirjon häiriöt autismi
title Erityisopettajien kokemuksia autismikirjon häiriöstä ja tunnetaitokasvatuksesta : yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin
title_full Erityisopettajien kokemuksia autismikirjon häiriöstä ja tunnetaitokasvatuksesta : yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin
title_fullStr Erityisopettajien kokemuksia autismikirjon häiriöstä ja tunnetaitokasvatuksesta : yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin Erityisopettajien kokemuksia autismikirjon häiriöstä ja tunnetaitokasvatuksesta : yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin
title_full_unstemmed Erityisopettajien kokemuksia autismikirjon häiriöstä ja tunnetaitokasvatuksesta : yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin Erityisopettajien kokemuksia autismikirjon häiriöstä ja tunnetaitokasvatuksesta : yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin
title_short Erityisopettajien kokemuksia autismikirjon häiriöstä ja tunnetaitokasvatuksesta
title_sort erityisopettajien kokemuksia autismikirjon häiriöstä ja tunnetaitokasvatuksesta yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin
title_sub yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin
title_txtP Erityisopettajien kokemuksia autismikirjon häiriöstä ja tunnetaitokasvatuksesta : yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin
topic Erityispedagogiikka Special Education sosiaaliset taidot erityisopetus tunnetaidot autismikirjon häiriöt autismi
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education autismi autismikirjon häiriöt erityisopetus sosiaaliset taidot tunnetaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102385 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505194318
work_keys_str_mv AT liukkonenoona erityisopettajienkokemuksiaautismikirjonhäiriöstäjatunnetaitokasvatuksestayhteydet