fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4ykki, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liukkonen, Oona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Olli, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-19T05:57:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-19T05:57:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102385", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa erityispedagogiikan pro gradu \u2013tutkielmassa tutkitaan\nerityisopettajien kokemuksia tunnetaitokasvatuksen toteuttamisesta\nsuomalaisen koulun kontekstissa. Tutkimuksen kohteena oleva oppilasryhm\u00e4 on rajattu koskemaan peruskouluik\u00e4isi\u00e4, autismikirjon h\u00e4iri\u00f6n diagnoosin omaavia oppilaita. Erityisopettajien kokemuksia pyrittiin kartoittamaan\ntunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen, heid\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4miin keinoihin ja\ntunnetaitokasvatukseen mahdollisesti heijastuviin oppilaiden autismikirjon\npiirteiden huomioimiseen liittyen. Lis\u00e4ksi halusimme selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin tunnetaitokasvatus ja tunnetaitojen tukeminen heijastui autismikirjon oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin.\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty joulukuun 2024 ja helmikuun 2025\nv\u00e4lisen\u00e4 aikana haastattelemalla kuutta autismikirjon oppilaiden parissa\nty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 erityisopettajaa tai erityisluokanopettajaa. Aineisto ker\u00e4ttiin et\u00e4yhteyden v\u00e4lityksell\u00e4 kymmenen kysymyksen puolistrukturoidulla\nteemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin luokittelemalla.\nTulosten mukaan erityisopettajien toteuttama tunnetaitokasvatus pyrki\nhy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n laajasti erilaisia keinoja ja/tai materiaaleja tukien tunnetaitojen\neri osa-alueita, kuten tunteiden s\u00e4\u00e4tely\u00e4, ilmaisua ja tunnistamista.\nTunnetaitokasvatusta toteutettiin s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti l\u00e4hes p\u00e4ivitt\u00e4in. Oppilaiden autismikirjon h\u00e4iri\u00f6 toi tunnetaitokasvatuksen toteuttamisen erityispiirteit\u00e4, joita opettajat pyrkiv\u00e4t huomioimaan opetuksessa. T\u00e4llaisia erityispiirteit\u00e4 olivat esimerkiksi aistipoikkeavuudet ja sosiaaliset haasteet.\nTunnetaitokasvatuksen onnistumiseen vaikuttavat tekij\u00e4t voitiin jaotella\nopettajan toimintaan sek\u00e4 koulun toimintakulttuurin ja ymp\u00e4rist\u00f6n\nvaikutukseen. Erityisesti oppilaantuntemuksen, turvallisen ilmapiirin ja moniammatillisen sek\u00e4 kodin ja koulun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n koettiin mahdollistavan onnistuneen tunnetaitokasvatuksen toteutumisen. Toisaalta aineistossa ilmeni my\u00f6s tekij\u00f6it\u00e4, jotka aiheuttavat haasteita\ntunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen. Autismikirjon h\u00e4iri\u00f6n piirteiden (esim.\npoikkeavat tunnereaktiot ja haluttomuus toimia sosiaalisissa tilanteissa) koettiin aiheuttavan suurin osa tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen liittyvist\u00e4 haasteista, mutta haasteita oli my\u00f6s ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja opetuksen toteuttamiseen liittyen. Ymp\u00e4rist\u00f6n muutokset, valmiiden oppimateriaalien v\u00e4hyys ja\nhenkil\u00f6st\u00f6n vaihtuvuus koettiin my\u00f6s haasteita aiheuttavia tekij\u00f6it\u00e4.\nTunnetaitokasvatuksen ja tunnetaitojen tukemisen havaittiin vaikuttavan autismikirjon oppilaiden kouluarjessa toimimiseen ja vertaissuhteisiin. Kouluarjessa toimimisen helpottuminen korostui aineistossa ja oppilaiden osallisuus kasvoi, min\u00e4pystyvyys vahvistui ja itsen\u00e4isyys lis\u00e4\u00e4ntyi. My\u00f6s\noppilaiden vertaissuhteiden solmiminen ja yll\u00e4pit\u00e4minen helpottui ja vertaissuhteet muuttuivat harmonisemmiksi, vaikkakaan vaikutukset vertaissuhteisiin eiv\u00e4t olleen niin vahvoja kuin aiemman teorian pohjalta olisi ollut odotettua.\nEdell\u00e4 mainittujen tulosten voi ajatella tuottavan t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa autismin\nkirjolla olevien oppilaiden tunnetaitokasvatuksen toteuttamisesta sek\u00e4 sen avulla saavutettavista positiivisista vaikutuksista oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin liittyen. Pyrimmekin tuottamaan tietoa erityisesti siihen liittyen, miten tunnetaitokasvatusta toteutettiin, millaiset tekij\u00e4t t\u00e4h\u00e4n vaikuttavat ja millaisia vaikutuksia t\u00e4ll\u00e4 on lasten kouluarkeen ja vertaissuhteisiin. T\u00e4m\u00e4n\ntiedon voi ajatella olevan erityisen arvokasta autismikirjon oppilaiden kanssa ty\u00f6skentelevien opettajien ja muun henkil\u00f6st\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-19T05:57:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-19T05:57:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien kokemuksia autismikirjon h\u00e4iri\u00f6st\u00e4 ja tunnetaitokasvatuksesta : yhteydet oppilaiden kouluarkeen ja vertaissuhteisiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505194318", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismikirjon h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
|