Summary: | Tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja ammatin veto- ja pitovoimasta sekä alan vaihdon harkinnan yleisyyttä ja syitä. Aihe on ajankohtainen opettajan ammatin ja -
koulutuksen kohdatessa haasteita veto- ja pitovoiman suhteen.
Tutkimusaineisto (n = 96) kerättiin kahdesta suomalaisesta yliopistosta varhaiskasvatuksen- ja luokanopettajanopiskelijoilta. Tutkimusaineisto koostuu
määrällisestä ja laadullisesta aineistosta. Määrällinen aineisto kerättiin Wattin ja
Richardsonin (2007) kehittämällä Fit Choice –mittarilla, laadullinen aineisto
koostui kyselyiden avovastauksista. Määrällistä aineistoa analysoitiin faktorianalyysin keinoin ja laadulliselle aineistolle suoritettiin teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen- ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemat keskeiset veto- ja pitovoimatekijät ovat samankaltaisia, joista keskeisimpiä
ovat opettajien asiantuntijuus, lasten kanssa työskentely, kiinnostuneisuus opettamiseen, henkilökohtaiset valmiudet opettajuuteen sekä työn merkityksellisyys.
Tutkimukseen osallistuneista opettajaopiskelijoista 64.2 % harkitsee alan vaihtoa.
Keskeisinä syinä alan vaihdon harkinnalle ovat alhainen palkka, työn kuormittavuus ja resurssien puute, kun taas alalla pysymiseen syinä nousivat esiin lasten
kanssa ja heidän hyväkseen työskentely sekä opettajan työn merkityksellisyys.
Tutkimus tuo arvokasta ja moniäänistä tietoa ajankohtaisiin varhaiskasvatuksen ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksiin alan keskeisistä veto- ja pitovoimaa
vahvistavista tekijöistä.
|