“Haluaisin uskoa siihen, että opettajien työolot olisivat muuttumassa parempaan.” opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja työn veto- ja pitovoimasta

Tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja ammatin veto- ja pitovoimasta sekä alan vaihdon harkinnan yleisyyttä ja syitä. Aihe on ajankohtainen opettajan ammatin ja - koulutuksen kohdatessa haasteita veto- ja pitovoiman suhteen. Tutkimu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kirmanen, Sanni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102382
Description
Summary:Tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja ammatin veto- ja pitovoimasta sekä alan vaihdon harkinnan yleisyyttä ja syitä. Aihe on ajankohtainen opettajan ammatin ja - koulutuksen kohdatessa haasteita veto- ja pitovoiman suhteen. Tutkimusaineisto (n = 96) kerättiin kahdesta suomalaisesta yliopistosta varhaiskasvatuksen- ja luokanopettajanopiskelijoilta. Tutkimusaineisto koostuu määrällisestä ja laadullisesta aineistosta. Määrällinen aineisto kerättiin Wattin ja Richardsonin (2007) kehittämällä Fit Choice –mittarilla, laadullinen aineisto koostui kyselyiden avovastauksista. Määrällistä aineistoa analysoitiin faktorianalyysin keinoin ja laadulliselle aineistolle suoritettiin teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen- ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemat keskeiset veto- ja pitovoimatekijät ovat samankaltaisia, joista keskeisimpiä ovat opettajien asiantuntijuus, lasten kanssa työskentely, kiinnostuneisuus opettamiseen, henkilökohtaiset valmiudet opettajuuteen sekä työn merkityksellisyys. Tutkimukseen osallistuneista opettajaopiskelijoista 64.2 % harkitsee alan vaihtoa. Keskeisinä syinä alan vaihdon harkinnalle ovat alhainen palkka, työn kuormittavuus ja resurssien puute, kun taas alalla pysymiseen syinä nousivat esiin lasten kanssa ja heidän hyväkseen työskentely sekä opettajan työn merkityksellisyys. Tutkimus tuo arvokasta ja moniäänistä tietoa ajankohtaisiin varhaiskasvatuksen ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksiin alan keskeisistä veto- ja pitovoimaa vahvistavista tekijöistä.