Musiikinopettajien kokemuksia kokonaisvaltaisen kehollisuuden roolista yläkoulun musiikinopetuksessa

Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen yläkoulun musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia kehollisuuden roolista musiikinopetuksessa. Kehollisuus on saanut kasvavaa huomiota osana oppimisen ja pedagogiikan kenttää, mutta sen kokonaisvaltaista merkitystä erityisesti yläkoulun musiikinopetuksessa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Siltanen, Johannes
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102381
_version_ 1833407614519607296
author Siltanen, Johannes
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Siltanen, Johannes Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Siltanen, Johannes Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Siltanen, Johannes
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen yläkoulun musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia kehollisuuden roolista musiikinopetuksessa. Kehollisuus on saanut kasvavaa huomiota osana oppimisen ja pedagogiikan kenttää, mutta sen kokonaisvaltaista merkitystä erityisesti yläkoulun musiikinopetuksessa on tutkittu vielä vähän. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten musiikinopettajat suhtautuvat kehollisten opetusmenetelmien käyttöön ja miten tätä tietoa voidaan hyödyntää opetussuunnitelman mukaisessa musiikintuntien suunnittelussa. Lisäksi tarkastellaan opettajien käyttämiä kehollisia opetusmenetelmiä sekä niiden tarjoamia haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkimuksessa hyödynnetään fenomenologista lähestymistapaa, joka ohjaa tutkimusta keskittymään opettajien subjektiivisiin kokemuksiin ja niille annettuihin merkityksiin. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduin teemahaastatteluin kolmelta eri uravaiheessa olevalta musiikinopettajalta, jotka opettavat musiikkia yläkoulussa. Aineiston analyysi toteutettiin temaattisena sisällönanalyysina, ja tulokset jäsennettiin kolmeen pääteemaan: kehollisuus olemassaolon, vuorovaikutuksen ja oppimisen muotona. Teoreettinen viitekehys rakentuu kehollisen kognition, kehollisen oppimisen ja musiikkikasvatuksen tutkimuksesta. Aiempien tutkimusten mukaan kehollisuus voi tukea oppimista, osallisuutta ja kokonaisvaltaista musiikillista ilmaisua. Tuloksissa kehollisuus näyttäytyy opettajille sekä didaktisena välineenä että syvempänä tapana olla läsnä musiikissa, rakentaa ryhmädynamiikkaa ja tukea oppilaan kokonaisvaltaista kasvua. Erityisesti rytmiin, yhteissoittoon ja kehorytmiikkaan liittyvät keholliset menetelmät koettiin tehokkaina. Samalla opettajat painottivat turvallisen ilmapiirin, ryhmän tuntemisen ja pedagogisen herkkyyden merkitystä kehollisten menetelmien käytössä yläkoulukontekstissa. Tutkimus tuo esiin kehollisuuden pedagogisen potentiaalin musiikinopetuksessa ja sen merkityksen oppimisen, yhteisöllisyyden ja opettajuuden kannalta. Kehollisuus ei näyttäydy vain välineenä musiikin oppimiseen, vaan se toimii porttina syvempään itsetuntemukseen, yhteisöllisyyteen ja osallisuuden rakentumiseen.
first_indexed 2025-05-19T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Stolp, Eveliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siltanen, Johannes", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-19T05:41:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-19T05:41:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102381", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tarkastelen yl\u00e4koulun musiikinopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia kehollisuuden roolista musiikinopetuksessa. Kehollisuus on saanut kasvavaa huomiota osana oppimisen ja pedagogiikan kentt\u00e4\u00e4, mutta sen kokonaisvaltaista merkityst\u00e4 erityisesti yl\u00e4koulun musiikinopetuksessa on tutkittu viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4n. Tutkimuksen tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten musiikinopettajat suhtautuvat kehollisten opetusmenetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja miten t\u00e4t\u00e4 tietoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetussuunnitelman mukaisessa musiikintuntien suunnittelussa. Lis\u00e4ksi tarkastellaan opettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 kehollisia opetusmenetelmi\u00e4 sek\u00e4 niiden tarjoamia haasteita ja mahdollisuuksia.\n\nTutkimuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n fenomenologista l\u00e4hestymistapaa, joka ohjaa tutkimusta keskittym\u00e4\u00e4n opettajien subjektiivisiin kokemuksiin ja niille annettuihin merkityksiin. Aineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoiduin teemahaastatteluin kolmelta eri uravaiheessa olevalta musiikinopettajalta, jotka opettavat musiikkia yl\u00e4koulussa. Aineiston analyysi toteutettiin temaattisena sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina, ja tulokset j\u00e4sennettiin kolmeen p\u00e4\u00e4teemaan: kehollisuus olemassaolon, vuorovaikutuksen ja oppimisen muotona. Teoreettinen viitekehys rakentuu kehollisen kognition, kehollisen oppimisen ja musiikkikasvatuksen tutkimuksesta. Aiempien tutkimusten mukaan kehollisuus voi tukea oppimista, osallisuutta ja kokonaisvaltaista musiikillista ilmaisua.\n\nTuloksissa kehollisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy opettajille sek\u00e4 didaktisena v\u00e4lineen\u00e4 ett\u00e4 syvemp\u00e4n\u00e4 tapana olla l\u00e4sn\u00e4 musiikissa, rakentaa ryhm\u00e4dynamiikkaa ja tukea oppilaan kokonaisvaltaista kasvua. Erityisesti rytmiin, yhteissoittoon ja kehorytmiikkaan liittyv\u00e4t keholliset menetelm\u00e4t koettiin tehokkaina. Samalla opettajat painottivat turvallisen ilmapiirin, ryhm\u00e4n tuntemisen ja pedagogisen herkkyyden merkityst\u00e4 kehollisten menetelmien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 yl\u00e4koulukontekstissa. Tutkimus tuo esiin kehollisuuden pedagogisen potentiaalin musiikinopetuksessa ja sen merkityksen oppimisen, yhteis\u00f6llisyyden ja opettajuuden kannalta. Kehollisuus ei n\u00e4ytt\u00e4ydy vain v\u00e4lineen\u00e4 musiikin oppimiseen, vaan se toimii porttina syvemp\u00e4\u00e4n itsetuntemukseen, yhteis\u00f6llisyyteen ja osallisuuden rakentumiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-19T05:41:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-19T05:41:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehollinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopettajan kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikinopettajien kokemuksia kokonaisvaltaisen kehollisuuden roolista yl\u00e4koulun musiikinopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505194314", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruumiillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102381
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:59Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b5184b54-6165-4298-a1e5-face15a91ebc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505194314.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Siltanen, Johannes Musiikinopettajien kokemuksia kokonaisvaltaisen kehollisuuden roolista yläkoulun musiikinopetuksessa kehollinen oppiminen musiikinopettajan kokemukset Musiikkikasvatus Music Education ruumiillisuus musiikkikasvatus yläkoulu kokemukset
title Musiikinopettajien kokemuksia kokonaisvaltaisen kehollisuuden roolista yläkoulun musiikinopetuksessa
title_full Musiikinopettajien kokemuksia kokonaisvaltaisen kehollisuuden roolista yläkoulun musiikinopetuksessa
title_fullStr Musiikinopettajien kokemuksia kokonaisvaltaisen kehollisuuden roolista yläkoulun musiikinopetuksessa Musiikinopettajien kokemuksia kokonaisvaltaisen kehollisuuden roolista yläkoulun musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Musiikinopettajien kokemuksia kokonaisvaltaisen kehollisuuden roolista yläkoulun musiikinopetuksessa Musiikinopettajien kokemuksia kokonaisvaltaisen kehollisuuden roolista yläkoulun musiikinopetuksessa
title_short Musiikinopettajien kokemuksia kokonaisvaltaisen kehollisuuden roolista yläkoulun musiikinopetuksessa
title_sort musiikinopettajien kokemuksia kokonaisvaltaisen kehollisuuden roolista yläkoulun musiikinopetuksessa
title_txtP Musiikinopettajien kokemuksia kokonaisvaltaisen kehollisuuden roolista yläkoulun musiikinopetuksessa
topic kehollinen oppiminen musiikinopettajan kokemukset Musiikkikasvatus Music Education ruumiillisuus musiikkikasvatus yläkoulu kokemukset
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus kehollinen oppiminen kokemukset musiikinopettajan kokemukset musiikkikasvatus ruumiillisuus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102381 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505194314
work_keys_str_mv AT siltanenjohannes musiikinopettajienkokemuksiakokonaisvaltaisenkehollisuudenroolistayläkoulunmusi