Osallistavaa koulua etsimässä luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista osallisuus voisi olla kouluissa parhaimmillaan ja millaista osallisuus on kouluissa tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallistavan koulun utopioista ja osallisuuden haasteista ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tiainen, Jenna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102378
_version_ 1833407614517510144
author Tiainen, Jenna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tiainen, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tiainen, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tiainen, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista osallisuus voisi olla kouluissa parhaimmillaan ja millaista osallisuus on kouluissa tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallistavan koulun utopioista ja osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista todellisuudessa. Osallisuuden tulisi olla keskeinen tavoite kouluissa, mutta aiempien tutkimusten perusteella sen asema vaikuttaa epävarmalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja narratiivisella lähestymistavalla. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaopiskelijaa, joilta kerättiin aineistoa kirjoitustehtävillä ja puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Analyysissä sovellettiin narratiivisia menetelmiä, ja sen tuloksena aineistosta muodostui viisi eheää kertomusta. Tulosten mukaan opiskelijat kertoivat osallistavasta koulusta lasten, koulun ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelijat ymmärsivät lasten osallisuuden laajasti, mutta he asettivat sille myös rajoja. Osallisuus liitettiin merkittäväksi osaksi koko koulun toimintakulttuuria ja osallistavaa yhteiskuntaa. Todellisuudessa osallisuuden toteutumisessa nähtiin monenlaisia haasteita sekä nykyisessä koulussa että tulevaisuudessa. Toisaalta osallisuuden tulevaisuuden koettiin olevan myös täynnä mahdollisuuksia. Tutkimuksen perusteella koulujen tavoissa edistää osallisuutta tarvitaan muutoksia. Osallistavan koulun utopia voi auttaa ymmärtämään, miksi ja minkälaisia muutoksia tulevaisuudessa tarvittaisiin.
first_indexed 2025-05-19T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiainen, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-19T05:36:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-19T05:36:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102378", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista osallisuus voisi olla kouluissa parhaimmillaan ja millaista osallisuus on kouluissa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 ja tulevaisuudessa. Tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallistavan koulun utopioista ja osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista todellisuudessa. Osallisuuden tulisi olla keskeinen tavoite kouluissa, mutta aiempien tutkimusten perusteella sen asema vaikuttaa ep\u00e4varmalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja narratiivisella l\u00e4hestymistavalla. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaopiskelijaa, joilta ker\u00e4ttiin aineistoa kirjoitusteht\u00e4vill\u00e4 ja puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Analyysiss\u00e4 sovellettiin narratiivisia menetelmi\u00e4, ja sen tuloksena aineistosta muodostui viisi ehe\u00e4\u00e4 kertomusta. Tulosten mukaan opiskelijat kertoivat osallistavasta koulusta lasten, koulun ja yhteiskunnan n\u00e4k\u00f6kulmista. Opiskelijat ymm\u00e4rsiv\u00e4t lasten osallisuuden laajasti, mutta he asettivat sille my\u00f6s rajoja. Osallisuus liitettiin merkitt\u00e4v\u00e4ksi osaksi koko koulun toimintakulttuuria ja osallistavaa yhteiskuntaa. Todellisuudessa osallisuuden toteutumisessa n\u00e4htiin monenlaisia haasteita sek\u00e4 nykyisess\u00e4 koulussa ett\u00e4 tulevaisuudessa. Toisaalta osallisuuden tulevaisuuden koettiin olevan my\u00f6s t\u00e4ynn\u00e4 mahdollisuuksia. Tutkimuksen perusteella koulujen tavoissa edist\u00e4\u00e4 osallisuutta tarvitaan muutoksia. Osallistavan koulun utopia voi auttaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miksi ja mink\u00e4laisia muutoksia tulevaisuudessa tarvittaisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-19T05:36:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-19T05:36:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaopiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Osallistavaa koulua etsim\u00e4ss\u00e4 : luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505194311", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kertomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "utopiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102378
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:59Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/13448a4c-76d2-47ea-9fb8-9b05ef0401f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505194311.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiainen, Jenna Osallistavaa koulua etsimässä : luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista luokanopettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education kertomukset utopiat osallisuus koulut opiskelijat
title Osallistavaa koulua etsimässä : luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista
title_full Osallistavaa koulua etsimässä : luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista
title_fullStr Osallistavaa koulua etsimässä : luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista Osallistavaa koulua etsimässä : luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista
title_full_unstemmed Osallistavaa koulua etsimässä : luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista Osallistavaa koulua etsimässä : luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista
title_short Osallistavaa koulua etsimässä
title_sort osallistavaa koulua etsimässä luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista
title_sub luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista
title_txtP Osallistavaa koulua etsimässä : luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista
topic luokanopettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education kertomukset utopiat osallisuus koulut opiskelijat
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education kertomukset koulut luokanopettajaopiskelijat opiskelijat osallisuus utopiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102378 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505194311
work_keys_str_mv AT tiainenjenna osallistavaakouluaetsimässäluokanopettajaopiskelijoidenkertomuksiaosallisuudenhaast