Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista osallisuus voisi olla kouluissa parhaimmillaan ja millaista osallisuus on kouluissa tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksia osallistavan koulun utopioista ja osallisuuden haasteista ja mahdollisuuksista todellisuudessa. Osallisuuden tulisi olla keskeinen tavoite kouluissa, mutta aiempien tutkimusten perusteella sen asema vaikuttaa epävarmalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja narratiivisella lähestymistavalla. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaopiskelijaa, joilta kerättiin aineistoa kirjoitustehtävillä ja puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Analyysissä sovellettiin narratiivisia menetelmiä, ja sen tuloksena aineistosta muodostui viisi eheää kertomusta. Tulosten mukaan opiskelijat kertoivat osallistavasta koulusta lasten, koulun ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelijat ymmärsivät lasten osallisuuden laajasti, mutta he asettivat sille myös rajoja. Osallisuus liitettiin merkittäväksi osaksi koko koulun toimintakulttuuria ja osallistavaa yhteiskuntaa. Todellisuudessa osallisuuden toteutumisessa nähtiin monenlaisia haasteita sekä nykyisessä koulussa että tulevaisuudessa. Toisaalta osallisuuden tulevaisuuden koettiin olevan myös täynnä mahdollisuuksia. Tutkimuksen perusteella koulujen tavoissa edistää osallisuutta tarvitaan muutoksia. Osallistavan koulun utopia voi auttaa ymmärtämään, miksi ja minkälaisia muutoksia tulevaisuudessa tarvittaisiin.
|