Tää vertaisuus on ku tanssissa hyvä partneri - työikäisenä muistisairauteen sairastuneiden kokemuksia vertaisuudesta

Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkasteltu työikäisenä muistisairauteen sairastuneiden kokemuksia vertaisuudesta. Kokemus on monitieteellinen tutkimuskohde, jota voidaan tarkastella erilaisista näkökulmista. Tämän pro gradu -tutkielman voi nähdä monitieteisenä tai tieteiden välisenä. Vertaisuuden...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hyppönen, Eini
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102374
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkasteltu työikäisenä muistisairauteen sairastuneiden kokemuksia vertaisuudesta. Kokemus on monitieteellinen tutkimuskohde, jota voidaan tarkastella erilaisista näkökulmista. Tämän pro gradu -tutkielman voi nähdä monitieteisenä tai tieteiden välisenä. Vertaisuuden käsite ja yhden aikuisryhmän kokemusten kuvaus sitoo tutkimuksen aikuiskasvatustieteen alaan. Yhtä hyvin tutkielma voisi aiheensa ja kohderyhmänsä puolesta kuulua terveys- tai hoitotieteisiin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia työikäisenä muistisairauteen sairastuneilla on ja millaisia merkityksiä työikäisenä muistisairauteen sairastuneet antavat vertaisuudelle sekä millaisiin tarpeisiin he vertaistoimintaa käyttävät. Tutkimuksen aineisto koostuu fokusryhmähaastattelusta ja sitä täydentävästä havainnointiaineistosta. Aineistot kerättiin yhdellä fokusryhmähaastattelulla marraskuussa 2024 ja havainnoinnilla joulukuussa 2024 Pohjois-Karjalan Muisti Ry:n Muistiluotsin työikäisenä muistisairauteen sairastuneiden vertaisryhmissä. Aineiston analysointimenetelmänä oli IPA (Interpretative Phenomenological Analysis), jonka avulla voidaan tutkia eletyn elämän kokemuksia. Fenomenologisella tutkimuksella tavoitetaan toisen ihmisen kokemus hänen omasta näkökulmastansa ja tuotetaan siitä tieteellistä tietoa. Aineiston analyysin perusteella muodostui viisi pääteemaa: 1) Omana itsenä oleminen, 2) Suhde muihin ihmisiin, 3) Yhteishenki ja yksinäisyyden poistaminen, 4) Moninaisen tiedon pauloissa ja 5) Aktiivisena pysyminen.