9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta

Kiiskinen, I. 2025. 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 55 s., 4 liitettä. Pro -gradun tarkoituksena oli selvittää oululaisten 9.-luokkalaisten tyttöjen ja poi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kiiskinen, Iina
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102067
_version_ 1833407614507024384
author Kiiskinen, Iina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kiiskinen, Iina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kiiskinen, Iina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kiiskinen, Iina
datasource_str_mv jyx
description Kiiskinen, I. 2025. 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 55 s., 4 liitettä. Pro -gradun tarkoituksena oli selvittää oululaisten 9.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien kokemuksia koululiikuntatunneista sekä selvittää, millaista ahdistuneisuutta koululiikunnassa koetaan. Koululiikuntakokemuksilla viitataan tässä tutkimuksessa koululiikunnasta pitämiseen, osaamiseen koululiikunnassa ja koululiikunnan koettuihin hyötyihin. Koetulla liikuntatuntien ahdistuneisuudella viitataan ahdistuksen luonteeseen ja sen aiheuttajiin. Aihe on tärkeä, koska oppilaan negatiiviset koululiikuntakokemukset ja liikuntatunneilla koettu ahdistuneisuus ovat yhteydessä vähentyneeseen fyysiseen aktiivisuuteen ja hyvinvointiin sekä niiden heikkenemisen myötä yhteiskunnan toimintaan ja tuottavuuteen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena laadullista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimuksen kohteena olivat 9.-luokkalaiset nuoret kahdeksasta eri koulusta. Aineisto kerättiin kevätlukukaudella 2025 sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 357 nuorta. Tutkimuskyselyssä käytettiin kahta mittaria: koululiikunnan koettua ahdistavuutta tutkittiin koululiikunnan tilanneahdistuneisuusmittarilla (Barkoukis 2007) ja koululiikuntakokemuksia opetushallituksen käsitykseni liikunnan opiskelusta -mittarilla (Palomäki-Heikinaro & Johansson 2011). Tulokset osoittivat, että koululiikunta koettiin lievästi ahdistavaksi. Sukupuolten välillä oli selkeä ero ahdistuneisuuden kokemisessa. Tytöt kokivat liikuntatunnit hieman ahdistaviksi ja pojat eivät kokeneet liikuntatunteja juurikaan ahdistaviksi. Tytöt kokivat myös poikia huomattavasti enemmän huolestuneisuutta liikuntatunneilla. Oppilaat suhtautuvat myönteisesti koululiikuntaa kohtaan. Pojat pitivät koululiikunnasta enemmän, kokivat osaamisensa paremmaksi ja kokivat hyötyvänsä liikuntatunneista enemmän kuin tytöt. Liikunnan arvosana oli yhteydessä sekä ahdistuneisuuden kokemuksiin että koululiikuntakokemuksiin. Oppilaat, joilla oli korkeampi liikuntanumero kokivat vähemmän ahdistuneisuutta koululiikunnassa ja heillä oli myös paremmat koululiikuntakokemukset. Tulosten pohjalta johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikuntatunneilla tulisi kiinnittää erityistä huomiota kannustavan, yhteisöllisen ja hyväksyvän ilmapiirin luomiseen vuorovaikutuksen keinoin sekä korostaa tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Opettajien tulisi antaa oppilaille yksilöllistä ja kannustavaa palautetta sekä tukea oppilaiden autonomian ja pätevyyden kokemuksia, joka parantaisi koululiikuntakokemuksia ja vähentäisi liikuntatunneilla koettua ahdistuneisuutta. Asiasanat: ahdistuneisuus, koululiikunta, koululiikuntakokemukset, liikunnanopetus
first_indexed 2025-05-16T20:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiiskinen, Iina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-16T09:21:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-16T09:21:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102067", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kiiskinen, I. 2025. 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 55 s., 4 liitett\u00e4.\n\nPro -gradun tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 oululaisten 9.-luokkalaisten tytt\u00f6jen ja poikien kokemuksia koululiikuntatunneista sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millaista ahdistuneisuutta koululiikunnassa koetaan. Koululiikuntakokemuksilla viitataan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa koululiikunnasta pit\u00e4miseen, osaamiseen koululiikunnassa ja koululiikunnan koettuihin hy\u00f6tyihin. Koetulla liikuntatuntien ahdistuneisuudella viitataan ahdistuksen luonteeseen ja sen aiheuttajiin. Aihe on t\u00e4rke\u00e4, koska oppilaan negatiiviset koululiikuntakokemukset ja liikuntatunneilla koettu ahdistuneisuus ovat yhteydess\u00e4 v\u00e4hentyneeseen fyysiseen aktiivisuuteen ja hyvinvointiin sek\u00e4 niiden heikkenemisen my\u00f6t\u00e4 yhteiskunnan toimintaan ja tuottavuuteen. \n\nTutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena laadullista tutkimusotetta hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimuksen kohteena olivat 9.-luokkalaiset nuoret kahdeksasta eri koulusta. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4tlukukaudella 2025 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 357 nuorta. Tutkimuskyselyss\u00e4 k\u00e4ytettiin kahta mittaria: koululiikunnan koettua ahdistavuutta tutkittiin koululiikunnan tilanneahdistuneisuusmittarilla (Barkoukis 2007) ja koululiikuntakokemuksia opetushallituksen k\u00e4sitykseni liikunnan opiskelusta -mittarilla (Palom\u00e4ki-Heikinaro & Johansson 2011).\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 koululiikunta koettiin liev\u00e4sti ahdistavaksi. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 oli selke\u00e4 ero ahdistuneisuuden kokemisessa. Tyt\u00f6t kokivat liikuntatunnit hieman ahdistaviksi ja pojat eiv\u00e4t kokeneet liikuntatunteja juurikaan ahdistaviksi. Tyt\u00f6t kokivat my\u00f6s poikia huomattavasti enemm\u00e4n huolestuneisuutta liikuntatunneilla. Oppilaat suhtautuvat my\u00f6nteisesti koululiikuntaa kohtaan. Pojat pitiv\u00e4t koululiikunnasta enemm\u00e4n, kokivat osaamisensa paremmaksi ja kokivat hy\u00f6tyv\u00e4ns\u00e4 liikuntatunneista enemm\u00e4n kuin tyt\u00f6t. Liikunnan arvosana oli yhteydess\u00e4 sek\u00e4 ahdistuneisuuden kokemuksiin ett\u00e4 koululiikuntakokemuksiin. Oppilaat, joilla oli korkeampi liikuntanumero kokivat v\u00e4hemm\u00e4n ahdistuneisuutta koululiikunnassa ja heill\u00e4 oli my\u00f6s paremmat koululiikuntakokemukset. \n\nTulosten pohjalta johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 liikuntatunneilla tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota kannustavan, yhteis\u00f6llisen ja hyv\u00e4ksyv\u00e4n ilmapiirin luomiseen vuorovaikutuksen keinoin sek\u00e4 korostaa teht\u00e4v\u00e4suuntautunutta motivaatioilmastoa. Opettajien tulisi antaa oppilaille yksil\u00f6llist\u00e4 ja kannustavaa palautetta sek\u00e4 tukea oppilaiden autonomian ja p\u00e4tevyyden kokemuksia, joka parantaisi koululiikuntakokemuksia ja v\u00e4hent\u00e4isi liikuntatunneilla koettua ahdistuneisuutta. \n\n\nAsiasanat: ahdistuneisuus, koululiikunta, koululiikuntakokemukset, liikunnanopetus", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-05-16T09:21:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-16T09:21:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505164302", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma (monimuotokoulutus)", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Sport Pedagogy (multiform learning)", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102067
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b74ca0d5-1c97-49a8-a48f-4bc836f0486f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505164302.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiiskinen, Iina 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma (monimuotokoulutus) Master's Degree Programme in Sport Pedagogy (multiform learning)
title 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta
title_full 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta
title_fullStr 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta
title_full_unstemmed 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta
title_short 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta
title_sort 9 luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta
title_txtP 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta
topic Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma (monimuotokoulutus) Master's Degree Programme in Sport Pedagogy (multiform learning)
topic_facet Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma (monimuotokoulutus) Master's Degree Programme in Sport Pedagogy (multiform learning)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102067 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505164302
work_keys_str_mv AT kiiskineniina 9luokkalaistenkokemuksetkoululiikunnastajasenkoetustaahdistavuudesta