Yhteenveto: | Laine, V. 2025. Eerikkilän yläkoululeirityksen vaikuttavuus urheilevan nuoren näkökulmasta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro-gradu -tutkielma, 46 s., 3 liitettä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia Eerikkilässä järjestettävillä valtakunnallisilla yläkoululeirityksillä on osallistuviin pelaajiin. Valtakunnallinen yläkoululeiritys on osa Suomen Olympiakomitean urheiluakatemiaan kuuluvaa urheilijan kaksoisuraan tukemista. Yläkoululeirityksen tavoitteena on ”edistää urheilevan nuoren kasvua tavoitteelliseksi urheilijaksi, kehittää taitoja ja osaamista eri osa-alueilla sekä tukea nuorta urheilun ja koulunkäynnin yhdistämisessä” (Suomen Olympiakomitea 2018a).
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 9/2024-2/2025 kaikille Eerikkilän yläkoululeirityksiin osallistuville pelaajille. Yläkoululeirityksiä järjestetään kolmessa lajissa: jalkapallossa, futsalissa ja salibandyssä. Leirejä järjestetään neljä lukuvuosittain. Osallistujista tavoitettiin 180 pelaajaa kaikista 234 leirityksiin osallistuvista. Tutkimus toteutettiin kolmena kyselynä. Ensimmäinen kysely selvitti pelaajien lähtötasoja yläkoululeirityksen tavoitteista johdetuista teemoista. Kyselyn ajankohta oli ensimmäisen leirin lopussa, syys-lokakuussa 2024. Toinen kysely oli identtinen ensimmäiseen kyselyyn ja sillä selvitettiin konkreettista toiminnan muutosta ensimmäiseen kyselyyn verrattuna. Kysely toteutettiin kolmansien leirien lopussa, tammi-helmikuussa 2025. Kolmas kysely käsitteli tavoitteista johdettujen kysymysten suuntaista ajattelun muuttumista yläkoululeirityksen ansoista. Ajattelun muuttumista kysyttiin kolmannen leirin lopussa samanaikaisesti toisen kyselyn kanssa. Pelaajat vastasivat väittämiin, onko heidän ajattelunsa muuttunut Eerikkilän yläkoululeirityksen ansioista.
Tutkimuksessa selvisi, että konkreettisia muutoksia toiminnassa havaittiin vain kokonaisliikuntamäärää kysyessä. Missään muussa konkreettista muutosta mittaavassa kysymyksessä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää muutosta. Subjektiivista ajattelun muuttumista kysyttäessä, pelaajat olivat sitä mieltä, että yläkoululeiritys on lähtökohtaisesti vaikuttanut heidän ajatteluunsa. Vastaukset olivat koko aineiston osalta Likert asteikolla keskiarvoltaan 4,1-4,3, eli ”jokseenkin samaa mieltä” ja ”täysin samaa mieltä” välistä.
Avainsanat: Yläkoululeiritys, Eerikkilä, vaikuttavuus
|