Yhteenveto: | Liias, E. 2025. Physical education in early childhood education – Early childhood educators`experiences of using an external physical education teacher in early childhood sport in an Eastern Finnish municipality. Faculty of Sports and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis in Sport Pedagogy, 40 pp., 8 appendices.
The purpose of this Master’s thesis was to investigate what kind of meaningful experiences the use of an external physical education teacher produced for early childhood education personnel. The primary focus was to determine what kind of support an external physical education teacher could provide for early childhood education and what early childhood education personnel consider important in early childhood sport.
This thesis is a qualitative research in which phenomenological hermeneutic approach was used with experiences of meaning being the core of the study. The material was collected by of six thematic interviews, in which one worked as a daycare center director, two as an early childhood education teacher, and three as an early childhood education nanny. The interviews were done using Microsoft Teams. Seven informants responded to the cover letter sent at the beginning of the study. The collected data was analyzed according to the principles of theory-based content analysis.
The results of the study revealed that using an external physical education teacher was a positive, refreshing experience, which is needed more in the everyday life of early childhood education. Using an external physical education teacher brings versatility, through which children are inspired to try new sports and even find a hobby. The need for early childhood education staff to get new practical ideas and tips could be achieved with the help of an external physical education teacher. An external physical education teacher brings new depth to physical education. By utilizing the core competence of an external physical education teacher and early childhood education staff, children in early childhood education are best supported, freeing up resources for staff to observe, help and survey children`s motor skills. A ready-made physical education folder, a sports calendar and Liikkuva varhaiskasvatus –programme as well as training, were seen as important parts of early childhood education physical education.
Keys: Early childhood education, physical education, external physical education teacher
Liias, E. 2025. Varhaiskasvatuksen liikuntakasvatus – Varhaiskasvattajien kokemuksia ulkopuolisen liikuntakasvattajan käyttämisestä varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa itäsuomalaisessa kunnassa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 40 s., 8 liitettä.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityskokemuksia ulkopuolisen liikuntakasvattajan käyttäminen tuotti varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Tutkielmassa haluttiin selvittää millaista tukea ulkopuolinen liikuntakasvattaja voisi tuottaa varhaiskasvatuksen liikuntakasvatukseen ja mitä varhaiskasvatuksen henkilöstö pitää tärkeänä varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen merkityskokemusten ollessa tutkimuksen ydinosaa. Tutkimuksen aineisto koostui kuudesta teemahaastattelusta. Haastateltavista yksi toimi päiväkodin johtajana, kaksi varhaiskasvatuksen opettajana ja kolme varhaiskasvatuksen lastenhoitajana. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teams –viestintäalustan tallentavalla etävideoyhteydellä. Tutkimuksen alussa lähetettyyn saatekirjeeseen vastasi seitsemän informanttia. Aineiston analyysi toteutettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaan.
Tutkielman tuloksissa selvisi, että ulkopuolisen liikuntakasvattajan käyttö oli positiivinen, piristävä kokemus, joita kaivataan enemmän varhaiskasvatuksen arkeen. Ulkopuolisen liikuntakasvattajan käyttö tuo monipuolisuutta, sen kautta lapsia innostetaan uusiin lajikokeiluihin ja jopa löytämään harrastus. Varhaiskasvatuksen henkilöstön tarpeeseen saada uusia käytännön ideoita ja vinkkejä ulkopuolisen liikuntakasvattajan avulla voitaisiin vastata. Ulkopuolinen liikuntakasvattaja tuo uutta syvyyttä liikuntakasvatukseen. Hyödyntämällä ulkopuolisen liikuntakasvattajan sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön ydinosaamista tuetaan varhaiskasvatuksessa olevia lapsia parhaiten, vapauttaen henkilöstölle resurssia havainnoida, tarkkailla, olla apuna ja arvioida lasten motorisia taitoja. Valmis liikuntakansio, liikunnanvuosikello ja Liikkuva varhaiskasvatusohjelma sekä kouluttautuminen nähtiin tärkeänä osana varhaiskasvatuksen liikuntakasvatusta.
Avainsanat: Varhaiskasvatus, liikuntakasvatus, ulkopuolinen liikuntakasvattaja
|