"Queen of sandcastles he destroys" female agency and womanhood in a heterosexual relationship in Taylor Swift's The Tortured Poets Department

Merkittävä osa poplaulaja Taylor Swiftin miljoonista kuuntelijoista ja seuraajista ovat nuoria tyttöjä ja naisia, joille Swift on myös inspiraatio ja roolimalli siitä, millaisia ihmisiä he haluaisivat olla. Tällaisten esikuvien vaikutus sukupuoli- sekä parisuhdekäsityksiin on keskeinen, kuten myös m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saikkonen, Kristiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102056
Description
Summary:Merkittävä osa poplaulaja Taylor Swiftin miljoonista kuuntelijoista ja seuraajista ovat nuoria tyttöjä ja naisia, joille Swift on myös inspiraatio ja roolimalli siitä, millaisia ihmisiä he haluaisivat olla. Tällaisten esikuvien vaikutus sukupuoli- sekä parisuhdekäsityksiin on keskeinen, kuten myös musiikin vaikutus nuorten identiteetin muodostamiseen. Parisuhteet ovat lisäksi toistuva teema Swiftin lyriikoissa. Miten Swiftin lyriikat kuvaavat parisuhteita on kuitenkin tutkittu suhteellisen vähän. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen kriittisesti sitä, miten naisen toimijuutta heteroseksuaalisessa suhteessa kuvataan Swiftin laululyriikoissa hänen viimeisimmällä albumillaan The Tortured Poets Department (2024), ja millaisia käsityksiä naiseudesta heteroseksuaalisessa suhteessa nämä kuvaukset ilmentävät. Tutkimukseni aineisto koostuu kahdeksasta kappaleesta, joissa selkeimmin kuvataan heteroseksuaalista suhdetta sen eri vaiheissa. Analyysimetodinani toimii kriittinen diskurssianalyysi, tarkemmin ottaen Fairclough’n kolmiulotteinen malli, jossa tekstiä analysoidaan kielellisten elementtien lisäksi huomioiden myös sen sosiokulttuurinen konteksti. Lisäksi hyödynnän Machinin kehittämiä kriittisen diskurssianalyysin työkaluja erityisesti toimijuuden ja toiminnan analysoimiseen laululyriikoissa. Tulkitessani sitä, mitä naisen toimijuus kertoo naisen roolista heteroseksuaalisessa suhteessa, tukeudun muodostamaani teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimuksessani havaitsin naisen toimijuuden parisuhteessa rajoittuvan tiettyihin osa-alueisiin, joita ovat parisuhteen tavoittelu sekä sen emotionaalinen ylläpito. Naisen toimijuus vaikutti puuttuvan, kun päätettiin parisuhteen tulevaisuuden suunnasta. Tällöin toimijuus oli lähes täysin miehellä. Havaitsemani kuvaukset naisen toimijuudesta ilmentävät epätasa-arvoisia sukupuolirooleja heteroseksuaalisessa parisuhteessa, joiden mukaan nainen on hiljaisesti hyväksyvä tunnetyöläinen, jonka elämän keskiössä ovat romanttisen rakkauden ja parisuhteen tavoitteleminen. Tämä naiseuden kuvaus vaikutti sopivan populaarimusiikissa yleisesti esiintyviin kuvauksiin, joihin vaikuttavat naisartistien kohtaamat rajoitukset musiikkiteollisuudessa. Lisäksi esille nousivat myös postfeminismin sekä neoliberalismin mahdolliset vaikutukset Swiftin työhön, joiden esitän mahdollisesti myös heijastuvan hänen lyriikoissaan. Tutkimustulokset lisäävät ymmärrystä Swiftin lyriikoista sekä siitä, miten naisia kuvataan populaarimusiikissa. Tämä on tärkeää, sillä populaarimusiikilla on merkittävä rooli yhteiskunnassa ja erityisesti kehittyvien nuorten elämässä.