Yhteistoiminnalliset menetelmät alkuopetuksessa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia yhteistoiminnallisen työskentelyn muotoja opettajat käyttävät alkuopetuksessa ja miksi niitä käytetään. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka tekevät yhteistoiminnallisen opettamisen haastavaksi alkuopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoitt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kortessalo, Meri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102055
_version_ 1834856794039517184
author Kortessalo, Meri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kortessalo, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kortessalo, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kortessalo, Meri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia yhteistoiminnallisen työskentelyn muotoja opettajat käyttävät alkuopetuksessa ja miksi niitä käytetään. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka tekevät yhteistoiminnallisen opettamisen haastavaksi alkuopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, että yhteistoiminnallinen työskentely lisää yhteisöllisyyden kokemusta luokassa ja edistää sosiaalisten taitojen kehitystä. Opettajat kokevat kuitenkin usein yhteistoiminnallisen työskentelyn haastavaksi. Tutkimuksen aineiston hankintamenetelmä oli asiantuntijahaastattelu. Aineisto koostui viiden luokanopettajan haastatteluista. Opettajilla oli vähintään kolmen vuoden kokemus yhteistoiminnallisesta opettamisesta alkuopetuksessa. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastatellut opettajat käyttivät alkuopetuksessa seuraavia yhteistoiminnallisia menetelmiä: parikeskustelu, yhteistoiminnallinen piirtäminen, sokkopalapeli, nurkat- ja numeroidut päät -menetelmä sekä yhteistoiminnallista kirjoittamista sekä lukemista. Opettajat käyttivät työssään itselleen tuttuja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmiä, joita he osasivat soveltaa moneen eri tilanteeseen. Opettajat käyttivät erityisesti menetelmiä, jotka eivät vaatineet heiltä suurta materiaalin tekemistä tai muita fyysisiä ennakkovalmisteluja. Opettaja käyttivät yhteistoiminnallisia menetelmiä opetuksessaan, sillä he kokivat niiden hyödyn eriyttämisessä, oppilaiden osallisuuden kehittymisessä, toiminnallisuuden lisäämisessä opetukseen ja oppilaiden motivaation kasvuna. Tärkein syy oli kuitenkin vuorovaikutustaitojen harjoittelu. Tältä osin tutkimuksen tulokset ovat yhdensuuntaisia aikaisempien yhteistoiminnallista opettamista koskevien tutkimusten kanssa.
first_indexed 2025-05-16T20:01:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kortessalo, Meri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-16T06:23:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-16T06:23:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102055", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia yhteistoiminnallisen ty\u00f6skentelyn muotoja opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t alkuopetuksessa ja miksi niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka tekev\u00e4t yhteistoiminnallisen opettamisen haastavaksi alkuopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, ett\u00e4 yhteistoiminnallinen ty\u00f6skentely lis\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden kokemusta luokassa ja edist\u00e4\u00e4 sosiaalisten taitojen kehityst\u00e4. Opettajat kokevat kuitenkin usein yhteistoiminnallisen ty\u00f6skentelyn haastavaksi. Tutkimuksen aineiston hankintamenetelm\u00e4 oli asiantuntijahaastattelu. Aineisto koostui viiden luokanopettajan haastatteluista. Opettajilla oli v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kolmen vuoden kokemus yhteistoiminnallisesta opettamisesta alkuopetuksessa. Aineiston analyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Haastatellut opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t alkuopetuksessa seuraavia yhteistoiminnallisia menetelmi\u00e4: parikeskustelu, yhteistoiminnallinen piirt\u00e4minen, sokkopalapeli, nurkat- ja numeroidut p\u00e4\u00e4t -menetelm\u00e4 sek\u00e4 yhteistoiminnallista kirjoittamista sek\u00e4 lukemista. Opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n itselleen tuttuja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmi\u00e4, joita he osasivat soveltaa moneen eri tilanteeseen. Opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t erityisesti menetelmi\u00e4, jotka eiv\u00e4t vaatineet heilt\u00e4 suurta materiaalin tekemist\u00e4 tai muita fyysisi\u00e4 ennakkovalmisteluja. Opettaja k\u00e4yttiv\u00e4t yhteistoiminnallisia menetelmi\u00e4 opetuksessaan, sill\u00e4 he kokivat niiden hy\u00f6dyn eriytt\u00e4misess\u00e4, oppilaiden osallisuuden kehittymisess\u00e4, toiminnallisuuden lis\u00e4\u00e4misess\u00e4 opetukseen ja oppilaiden motivaation kasvuna. T\u00e4rkein syy oli kuitenkin vuorovaikutustaitojen harjoittelu. T\u00e4lt\u00e4 osin tutkimuksen tulokset ovat yhdensuuntaisia aikaisempien yhteistoiminnallista opettamista koskevien tutkimusten kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-16T06:23:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-16T06:23:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteistoiminnalliset menetelm\u00e4t alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505164296", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102055
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:50Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d75e94ad-0120-4640-9787-0856033cfde8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505164296.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kortessalo, Meri Yhteistoiminnalliset menetelmät alkuopetuksessa Luokanopettajakoulutus Teacher Education yhteistoiminnallinen oppiminen opetus alkuopetus opetusmenetelmät
title Yhteistoiminnalliset menetelmät alkuopetuksessa
title_full Yhteistoiminnalliset menetelmät alkuopetuksessa
title_fullStr Yhteistoiminnalliset menetelmät alkuopetuksessa Yhteistoiminnalliset menetelmät alkuopetuksessa
title_full_unstemmed Yhteistoiminnalliset menetelmät alkuopetuksessa Yhteistoiminnalliset menetelmät alkuopetuksessa
title_short Yhteistoiminnalliset menetelmät alkuopetuksessa
title_sort yhteistoiminnalliset menetelmät alkuopetuksessa
title_txtP Yhteistoiminnalliset menetelmät alkuopetuksessa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education yhteistoiminnallinen oppiminen opetus alkuopetus opetusmenetelmät
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus opetus opetusmenetelmät yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102055 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505164296
work_keys_str_mv AT kortessalomeri yhteistoiminnallisetmenetelmätalkuopetuksessa