Yhteistoiminnalliset menetelmät alkuopetuksessa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia yhteistoiminnallisen työskentelyn muotoja opettajat käyttävät alkuopetuksessa ja miksi niitä käytetään. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka tekevät yhteistoiminnallisen opettamisen haastavaksi alkuopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kortessalo, Meri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102055
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia yhteistoiminnallisen työskentelyn muotoja opettajat käyttävät alkuopetuksessa ja miksi niitä käytetään. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka tekevät yhteistoiminnallisen opettamisen haastavaksi alkuopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, että yhteistoiminnallinen työskentely lisää yhteisöllisyyden kokemusta luokassa ja edistää sosiaalisten taitojen kehitystä. Opettajat kokevat kuitenkin usein yhteistoiminnallisen työskentelyn haastavaksi. Tutkimuksen aineiston hankintamenetelmä oli asiantuntijahaastattelu. Aineisto koostui viiden luokanopettajan haastatteluista. Opettajilla oli vähintään kolmen vuoden kokemus yhteistoiminnallisesta opettamisesta alkuopetuksessa. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastatellut opettajat käyttivät alkuopetuksessa seuraavia yhteistoiminnallisia menetelmiä: parikeskustelu, yhteistoiminnallinen piirtäminen, sokkopalapeli, nurkat- ja numeroidut päät -menetelmä sekä yhteistoiminnallista kirjoittamista sekä lukemista. Opettajat käyttivät työssään itselleen tuttuja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmiä, joita he osasivat soveltaa moneen eri tilanteeseen. Opettajat käyttivät erityisesti menetelmiä, jotka eivät vaatineet heiltä suurta materiaalin tekemistä tai muita fyysisiä ennakkovalmisteluja. Opettaja käyttivät yhteistoiminnallisia menetelmiä opetuksessaan, sillä he kokivat niiden hyödyn eriyttämisessä, oppilaiden osallisuuden kehittymisessä, toiminnallisuuden lisäämisessä opetukseen ja oppilaiden motivaation kasvuna. Tärkein syy oli kuitenkin vuorovaikutustaitojen harjoittelu. Tältä osin tutkimuksen tulokset ovat yhdensuuntaisia aikaisempien yhteistoiminnallista opettamista koskevien tutkimusten kanssa.