Yhteenveto: | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä pian luokanopettajaksi
valmistuvilla oli kriisitilanteiden psykososiaalisesta tuesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, miten luokanopettajakoulutus on valmistanut opettajia kriisitilanteisiin, millaiset valmiudet he kokevat itsellään olevan toimia kriisitilanteissa, sekä millaisia psykososiaalisen tuen tarpeita he tunnistavat kriisitilanteissa, ja miten he uskovat pystyvänsä vastaamaan niihin.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä haastattelemalla
valmistuvia luokanopettajaopiskelijoita. Tutkimusaineisto koostui viidestä puolistrukturoidusta yksilöhaastattelusta. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan luokanopettajaksi valmistuvat kokevat epävarmuutta roolistaan ja vastuistaan kriisitilanteissa sekä kokevat valmistautumisensa puutteelliseksi. He toivoivat konkreettisia harjoituksia, selkeitä ohjeita ja tietoa oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Opettajankoulutuksen koettiin olevan liian teoreettista, ja käytännönläheisten harjoitusten lisäämistä pidettiin tärkeänä. Psykososiaalisen tuen antaminen koettiin haastavaksi, vaikka avoimen vuorovaikutuksen ja oppilaiden yksilöllisyyden merkitys ymmärrettiin ja erilaisia psykososiaalisen tuen tarpeita tunnistettiin.
Tulosten perusteella pian valmistuvilla luokanopettajaopiskelijoilla ei ole riittäviä valmiuksia kohdata kouluympäristön kriisitilanteita tai antaa oppilaiden tarvitsemaa psykososiaalista tukea tällaisessa tilanteessa. Opettajankoulutukseen kaivattaisiin sisältöä, joka valmistaisi opiskelijoita kohtaamaan kouluyhteisöä kuormittavia ja järkyttäviä tapahtumia.
|