Taustamusiikin käyttö muotiliikkeen brändinrakennuksessa

Musiikin hyödyntäminen myymäläympäristössä brändinrakennuksen tukena on äärimmäisen ajankohtainen tutkimusaihe. Kilpailussa verkkokauppoja vastaan, fyysisen toimintaympäristön brändinrakennuksen merkitys ja ymmärrys asiakkaiden vaatimusten muutoksista on viime vuosina noussut entistä suurempaan arvo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Skyttä, Matias
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102051
_version_ 1833317359658467329
author Skyttä, Matias
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Skyttä, Matias Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Skyttä, Matias Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Skyttä, Matias
datasource_str_mv jyx
description Musiikin hyödyntäminen myymäläympäristössä brändinrakennuksen tukena on äärimmäisen ajankohtainen tutkimusaihe. Kilpailussa verkkokauppoja vastaan, fyysisen toimintaympäristön brändinrakennuksen merkitys ja ymmärrys asiakkaiden vaatimusten muutoksista on viime vuosina noussut entistä suurempaan arvoon. Erityisesti muotiliikkeissä, joissa ostaminen liittyy usein itsensä toteuttamiseen ja elämyshakuisuuteen, brändin rakentaminen tunne- eli affektiivisen tason kautta on keskeistä. Taustamusiikki näyttäytyy tässä kokonaisuudessa vahvana työkaluna. Se kykenee säätelemään tunteita, luomaan yhteyksiä asiakkaaseen ja vahvistamaan positiivisia brändimielikuvia. Tutkielmani on toteutukseltaan narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka pyrkii hahmottamaan, miten ja missä taustamusiikilla voidaan tukea muotiliikkeen brändinrakennusta. Aineistona toimi aiempi kansainvälinen tutkimuskirjallisuus musiikkipsykologiasta, markkinoinnista ja brändinrakennuksesta. Pyrin työssäni yhdistelemään ja vertaamaan tutkimuslinjoja musiikin tunnevaikutuksista asiakaskäyttäytymiseen ja sitä kautta brändinrakennukseen. Tutkielmassa selvisi, että onnistunut taustamusiikin käyttö myymäläympäristössä voi syventää asiakassuhteita, lisätä asiakastyytyväisyyttä ja tukea brändin erottumista kilpailijoista. Koska brändin arvo nykyisessä äärimmäisen kilpaillussa markkinatilanteessa on tutkimusten mukaan niin keskeinen, voi tutkielmani tarjota muotiliikkeille arvokasta dataa brändin kosketuspisteiden yhtenäistämisen merkityksestä. Motivaatio tutkimukseen tulee henkilökohtaisesta halusta säilyttää fyysiset toimintaympäristöt kilpailukykyisinä, koska taloudellisen toimeliaisuuden lisäksi niillä on merkitystä kestävän kehityksen tavoitteiden kannalta.
first_indexed 2025-05-16T20:01:31Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Stolp, Eveliina", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Skytt\u00e4, Matias", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-16T06:17:31Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-16T06:17:31Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102051", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Musiikin hy\u00f6dynt\u00e4minen myym\u00e4l\u00e4ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 br\u00e4ndinrakennuksen tukena on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen ajankohtainen tutkimusaihe. Kilpailussa verkkokauppoja vastaan, fyysisen toimintaymp\u00e4rist\u00f6n br\u00e4ndinrakennuksen merkitys ja ymm\u00e4rrys asiakkaiden vaatimusten muutoksista on viime vuosina noussut entist\u00e4 suurempaan arvoon. Erityisesti muotiliikkeiss\u00e4, joissa ostaminen liittyy usein itsens\u00e4 toteuttamiseen ja el\u00e4myshakuisuuteen, br\u00e4ndin rakentaminen tunne- eli affektiivisen tason kautta on keskeist\u00e4. Taustamusiikki n\u00e4ytt\u00e4ytyy t\u00e4ss\u00e4 kokonaisuudessa vahvana ty\u00f6kaluna. Se kykenee s\u00e4\u00e4telem\u00e4\u00e4n tunteita, luomaan yhteyksi\u00e4 asiakkaaseen ja vahvistamaan positiivisia br\u00e4ndimielikuvia.\nTutkielmani on toteutukseltaan narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka pyrkii hahmottamaan, miten ja miss\u00e4 taustamusiikilla voidaan tukea muotiliikkeen br\u00e4ndinrakennusta. Aineistona toimi aiempi kansainv\u00e4linen tutkimuskirjallisuus musiikkipsykologiasta, markkinoinnista ja br\u00e4ndinrakennuksesta. Pyrin ty\u00f6ss\u00e4ni yhdistelem\u00e4\u00e4n ja vertaamaan tutkimuslinjoja musiikin tunnevaikutuksista asiakask\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja sit\u00e4 kautta br\u00e4ndinrakennukseen.\nTutkielmassa selvisi, ett\u00e4 onnistunut taustamusiikin k\u00e4ytt\u00f6 myym\u00e4l\u00e4ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 voi syvent\u00e4\u00e4 asiakassuhteita, lis\u00e4t\u00e4 asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4 ja tukea br\u00e4ndin erottumista kilpailijoista. Koska br\u00e4ndin arvo nykyisess\u00e4 \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen kilpaillussa markkinatilanteessa on tutkimusten mukaan niin keskeinen, voi tutkielmani tarjota muotiliikkeille arvokasta dataa br\u00e4ndin kosketuspisteiden yhten\u00e4ist\u00e4misen merkityksest\u00e4. Motivaatio tutkimukseen tulee henkil\u00f6kohtaisesta halusta s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 fyysiset toimintaymp\u00e4rist\u00f6t kilpailukykyisin\u00e4, koska taloudellisen toimeliaisuuden lis\u00e4ksi niill\u00e4 on merkityst\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen tavoitteiden kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-16T06:17:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-16T06:17:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muotiliike", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndinrakennus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "affektiivinen br\u00e4ndinrakennus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Taustamusiikin k\u00e4ytt\u00f6 muotiliikkeen br\u00e4ndinrakennuksessa", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505164292", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myym\u00e4l\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taustamusiikki", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_102051
language fin
last_indexed 2025-05-20T21:05:27Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/02859f83-619e-4bf6-b34a-3c0ec9fc14c4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505164292.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Skyttä, Matias Taustamusiikin käyttö muotiliikkeen brändinrakennuksessa muotiliike brändinrakennus affektiivinen brändinrakennus Musiikkikasvatus Music Education asiakaskokemus brändit musiikki brändäys myymälät taustamusiikki
title Taustamusiikin käyttö muotiliikkeen brändinrakennuksessa
title_full Taustamusiikin käyttö muotiliikkeen brändinrakennuksessa
title_fullStr Taustamusiikin käyttö muotiliikkeen brändinrakennuksessa Taustamusiikin käyttö muotiliikkeen brändinrakennuksessa
title_full_unstemmed Taustamusiikin käyttö muotiliikkeen brändinrakennuksessa Taustamusiikin käyttö muotiliikkeen brändinrakennuksessa
title_short Taustamusiikin käyttö muotiliikkeen brändinrakennuksessa
title_sort taustamusiikin käyttö muotiliikkeen brändinrakennuksessa
title_txtP Taustamusiikin käyttö muotiliikkeen brändinrakennuksessa
topic muotiliike brändinrakennus affektiivinen brändinrakennus Musiikkikasvatus Music Education asiakaskokemus brändit musiikki brändäys myymälät taustamusiikki
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus affektiivinen brändinrakennus asiakaskokemus brändinrakennus brändit brändäys muotiliike musiikki myymälät taustamusiikki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102051 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505164292
work_keys_str_mv AT skyttämatias taustamusiikinkäyttömuotiliikkeenbrändinrakennuksessa