Aikuisiän lukivaikeuden vaikutus koulutusasteeseen, työllisyyteen ja työtyytyväisyyteen

Lukivaikeus on yleisin oppimisvaikeus, ja se voi jatkua aikuisuuteen saakka vaikuttaen yksilön koulutukseen ja työelämään. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, eroaako aikuisten, joilla on lukivaikeus, ja tyypillisten lukijoiden koulutusaste, työllisyys ja työtyytyväisyys toisistaan. Lisäksi tarkastelt...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Korhonen, Anni, Koski, Ranja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102047
_version_ 1833407614501781504
author Korhonen, Anni Koski, Ranja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korhonen, Anni Koski, Ranja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korhonen, Anni Koski, Ranja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korhonen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Lukivaikeus on yleisin oppimisvaikeus, ja se voi jatkua aikuisuuteen saakka vaikuttaen yksilön koulutukseen ja työelämään. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, eroaako aikuisten, joilla on lukivaikeus, ja tyypillisten lukijoiden koulutusaste, työllisyys ja työtyytyväisyys toisistaan. Lisäksi tarkasteltiin, onko lukemisen sujuvuus yhteydessä edellä mainittuihin muuttujiin lukivaikeusryhmän sisällä. Aikuisiän lukivaikeuden vaikutuksista koulutusasteeseen ja työllisyyteen on olemassa jonkin verran tutkimustietoa, mutta erityisesti säännönmukaisen ortografian kielissä, kuten suomen kielessä, tutkimusta on yhä melko vähän. Tämä tutkimus tuo myös uutta tietoa lukivaikeuden ja työtyytyväisyyden välisestä yhteydestä, jota ei ole aiemmin tutkittu Suomessa. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella ja lukemisen sujuvuuden testillä osana Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia -tutkimushanketta. Kyselylomakkeeseen vuosina 2002–2004 vastasi 317 aikuista, joista 66:lla oli todettu lukivaikeus. Vuosina 1993–1996 suoritetun lukemisen sujuvuuden testitulokset oli saatavilla 48 lukivaikeusryhmään kuuluneelta. Tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin khiin neliö -testiä, t-testiä, Mann–Whitneyn U -testiä ja korrelaatioanalyyseja. Tulosten mukaan sekä lukivaikeus että lukivaikeusryhmän sisällä tarkasteltu lukemisen sujuvuus olivat yhteydessä alempaan koulutusasteeseen. Lukivaikeusryhmän peruskoulutus jäi useammin peruskoulun tai keskiasteen tasolle ja heillä oli harvemmin korkeakoulututkinto kuin tyypillisillä lukijoilla. Lukivaikeusryhmän sisällä havaittiin kohtalainen positiivinen yhteys lukemisen sujuvuuden ja ammatillisen koulutustason välillä. Työttömyyden ja työtyytyväisyyden osalta ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja ryhmien välillä eikä lukivaikeusryhmän sisällä. Tämä viittaa siihen, että lukutaito vaikuttaa enemmän koulutuspolkuun kuin työelämässä pärjäämiseen, mikä saattaa johtua siitä, että koulussa lukemisen ja kirjoittamisen taidoilla on suurempi merkitys kuin työelämässä. Työelämässä toimimisessa näkyi kuitenkin eroja, sillä lukivaikeusryhmässä oli enemmän yrittäjinä toimivia, mikä voi liittyä mahdollisuuteen muokata työnkuvaa omien vahvuuksien mukaan.
first_indexed 2025-05-16T20:01:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Jarmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koski, Ranja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-16T06:11:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-16T06:11:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102047", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukivaikeus on yleisin oppimisvaikeus, ja se voi jatkua aikuisuuteen saakka vaikuttaen yksil\u00f6n koulutukseen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, eroaako aikuisten, joilla on lukivaikeus, ja tyypillisten lukijoiden koulutusaste, ty\u00f6llisyys ja ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys toisistaan. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, onko lukemisen sujuvuus yhteydess\u00e4 edell\u00e4 mainittuihin muuttujiin lukivaikeusryhm\u00e4n sis\u00e4ll\u00e4. Aikuisi\u00e4n lukivaikeuden vaikutuksista koulutusasteeseen ja ty\u00f6llisyyteen on olemassa jonkin verran tutkimustietoa, mutta erityisesti s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaisen ortografian kieliss\u00e4, kuten suomen kieless\u00e4, tutkimusta on yh\u00e4 melko v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tuo my\u00f6s uutta tietoa lukivaikeuden ja ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyden v\u00e4lisest\u00e4 yhteydest\u00e4, jota ei ole aiemmin tutkittu Suomessa.\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty kyselylomakkeella ja lukemisen sujuvuuden testill\u00e4 osana Jyv\u00e4skyl\u00e4 Longitudinal Study of Dyslexia -tutkimushanketta. Kyselylomakkeeseen vuosina 2002\u20132004 vastasi 317 aikuista, joista 66:lla oli todettu lukivaikeus. Vuosina 1993\u20131996 suoritetun lukemisen sujuvuuden testitulokset oli saatavilla 48 lukivaikeusryhm\u00e4\u00e4n kuuluneelta. Tilastollisina analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin khiin neli\u00f6 -testi\u00e4, t-testi\u00e4, Mann\u2013Whitneyn U -testi\u00e4 ja korrelaatioanalyyseja. \nTulosten mukaan sek\u00e4 lukivaikeus ett\u00e4 lukivaikeusryhm\u00e4n sis\u00e4ll\u00e4 tarkasteltu lukemisen sujuvuus olivat yhteydess\u00e4 alempaan koulutusasteeseen. Lukivaikeusryhm\u00e4n peruskoulutus j\u00e4i useammin peruskoulun tai keskiasteen tasolle ja heill\u00e4 oli harvemmin korkeakoulututkinto kuin tyypillisill\u00e4 lukijoilla. Lukivaikeusryhm\u00e4n sis\u00e4ll\u00e4 havaittiin kohtalainen positiivinen yhteys lukemisen sujuvuuden ja ammatillisen koulutustason v\u00e4lill\u00e4. Ty\u00f6tt\u00f6myyden ja ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyden osalta ei havaittu tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja ryhmien v\u00e4lill\u00e4 eik\u00e4 lukivaikeusryhm\u00e4n sis\u00e4ll\u00e4. T\u00e4m\u00e4 viittaa siihen, ett\u00e4 lukutaito vaikuttaa enemm\u00e4n koulutuspolkuun kuin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 p\u00e4rj\u00e4\u00e4miseen, mik\u00e4 saattaa johtua siit\u00e4, ett\u00e4 koulussa lukemisen ja kirjoittamisen taidoilla on suurempi merkitys kuin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 toimimisessa n\u00e4kyi kuitenkin eroja, sill\u00e4 lukivaikeusryhm\u00e4ss\u00e4 oli enemm\u00e4n yritt\u00e4jin\u00e4 toimivia, mik\u00e4 voi liitty\u00e4 mahdollisuuteen muokata ty\u00f6nkuvaa omien vahvuuksien mukaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-16T06:11:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-16T06:11:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aikuisi\u00e4n lukivaikeuden vaikutus koulutusasteeseen, ty\u00f6llisyyteen ja ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyteen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505164288", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusasteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102047
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:58Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/44dd5ec3-4f2a-4945-a215-a99a9b79393a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505164288.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Anni Koski, Ranja Aikuisiän lukivaikeuden vaikutus koulutusasteeseen, työllisyyteen ja työtyytyväisyyteen lukemisen sujuvuus Psykologia Psychology lukihäiriöt koulutusasteet lukeminen työtyytyväisyys työllisyys
title Aikuisiän lukivaikeuden vaikutus koulutusasteeseen, työllisyyteen ja työtyytyväisyyteen
title_full Aikuisiän lukivaikeuden vaikutus koulutusasteeseen, työllisyyteen ja työtyytyväisyyteen
title_fullStr Aikuisiän lukivaikeuden vaikutus koulutusasteeseen, työllisyyteen ja työtyytyväisyyteen Aikuisiän lukivaikeuden vaikutus koulutusasteeseen, työllisyyteen ja työtyytyväisyyteen
title_full_unstemmed Aikuisiän lukivaikeuden vaikutus koulutusasteeseen, työllisyyteen ja työtyytyväisyyteen Aikuisiän lukivaikeuden vaikutus koulutusasteeseen, työllisyyteen ja työtyytyväisyyteen
title_short Aikuisiän lukivaikeuden vaikutus koulutusasteeseen, työllisyyteen ja työtyytyväisyyteen
title_sort aikuisiän lukivaikeuden vaikutus koulutusasteeseen työllisyyteen ja työtyytyväisyyteen
title_txtP Aikuisiän lukivaikeuden vaikutus koulutusasteeseen, työllisyyteen ja työtyytyväisyyteen
topic lukemisen sujuvuus Psykologia Psychology lukihäiriöt koulutusasteet lukeminen työtyytyväisyys työllisyys
topic_facet Psychology Psykologia koulutusasteet lukeminen lukemisen sujuvuus lukihäiriöt työllisyys työtyytyväisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102047 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505164288
work_keys_str_mv AT korhonenanni aikuisiänlukivaikeudenvaikutuskoulutusasteeseentyöllisyyteenjatyötyytyväisyyteen