Opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti, ja koulut ovat muuttuneet yhä monikulttuurisimmiksi. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millaisia diskursseja opettajien puheesta maahanmuuttajataustaisista oppilaista voidaan tunnistaa, sekä millaisia merkit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heino, Tuula
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102041
_version_ 1833407614499684352
author Heino, Tuula
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heino, Tuula Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heino, Tuula Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heino, Tuula
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti, ja koulut ovat muuttuneet yhä monikulttuurisimmiksi. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millaisia diskursseja opettajien puheesta maahanmuuttajataustaisista oppilaista voidaan tunnistaa, sekä millaisia merkityksenantoja opettajat tuottavat puheellaan omasta positiostaan suhteessa maahanmuuttajataustaisiin oppilaisiin. Toteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapa pohjautuu diskursiiviseen tutkimukseen. Tutkimusaineisto koostuu osasta kansainvälisen Teaching that Matters for Migrant Students (TEAMS) -tutkimushankkeen haastatteluaineistoa, joka kerättiin hankkeen tutkijoiden toimesta vuosina 2021–2022. Haastatteluaineistosta valikoitui tutkimukseeni kuuden perusopetuksessa olevan opettajan teemahaastattelut. Analysoin aineiston diskurssianalyysin keinoin. Tutkimustuloksissa opettajien puheesta muodostui neljä diskurssia, jotka ovat työn kuormittavuus -diskurssi, toiseusdiskurssi, huolidiskurssi ja eriarvoisuusdiskurssi. Diskurssien perusteella lähes kaikki opettajat kuvasivat maahanmuuttajataustaiset oppilaat omaa työtä kuormittaviksi, ja ongelmia aiheuttaviksi vieraan kulttuurin edustajiksi. Osalla opettajista oli kuitenkin syvällisempi ymmärrys monikulttuurisuudesta sekä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kouluhaasteista ja niiden syistä. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden vanhemmat kuvattiin heikosti suomen kieltä osaaviksi sekä haasteellisiksi yhteistyön osapuoliksi. Poikkeuksena olivat oman äidinkielen opettajat, joilla ei ollut vaikeuksia yhteistyössä vanhempien kanssa. Opettajien puheessaan tuottamat subjektipositiot rakentuivat selkeästi, ja he tuottivat puheessaan neljä subjektipositiota, jotka olivat aktiivinen toimija, empaattisen ymmärtäjä, kaverillisen varavanhempi ja epäitsekäs uhrautuja. Tutkimukseni tuloksista ilmeni, että opettajien puheesta tunnistetut diskurssit heijastelevat kouluyhteisöissä aiemmissa tutkimuksissakin ilmenneitä puhetapoja maahanmuuttajataustaisista oppilaista. Tulokset osoittavat, että aidon monikulttuurisuuden toteutumiseen kouluissa edellyttää muutosta kouluyhteisön asenteissa sekä toimintatavoissa. The purpose of this master’s thesis is to find out the type of discourses that can be identified from teachers' speech about students with an immigrant background, as well as what types of meanings teachers produce with their speech about their own position in relation to students with a migrant background. The research data consists of part of the interview data of the international Teaching that Matters for Migrant Students (TEAMS) research project, which was collected by the researchers of the project in 2021-2022. The data was analysed using discourse analysis. Four key discourses emerged in the data: the discourse of workload, the discourse of otherness, the discourse of concern, and the discourse of inequality. On the basis of discourses, almost all teachers described students with an immigrant background as burdening their own work and causing problems as representatives of a foreign culture. However, some teachers had a deeper understanding of multiculturalism and the challenges immigrant students face in school. The subject positions that emerged in teachers’ speech were active actor, empathetic understander, substitute parent, and selfless self-sacrificer.
first_indexed 2025-05-15T20:01:06Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Consent, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heino, Tuula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-15T11:46:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-15T11:46:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102041", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti, ja koulut ovat muuttuneet yh\u00e4 monikulttuurisimmiksi. Tutkimukseni tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia diskursseja opettajien puheesta maahanmuuttajataustaisista oppilaista voidaan tunnistaa, sek\u00e4 millaisia merkityksenantoja opettajat tuottavat puheellaan omasta positiostaan suhteessa maahanmuuttajataustaisiin oppilaisiin. \nToteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena, jonka l\u00e4hestymistapa pohjautuu diskursiiviseen tutkimukseen. Tutkimusaineisto koostuu osasta kansainv\u00e4lisen Teaching that Matters for Migrant Students (TEAMS) -tutkimushankkeen haastatteluaineistoa, joka ker\u00e4ttiin hankkeen tutkijoiden toimesta vuosina 2021\u20132022. Haastatteluaineistosta valikoitui tutkimukseeni kuuden perusopetuksessa olevan opettajan teemahaastattelut. Analysoin aineiston diskurssianalyysin keinoin. \nTutkimustuloksissa opettajien puheesta muodostui nelj\u00e4 diskurssia, jotka ovat ty\u00f6n kuormittavuus -diskurssi, toiseusdiskurssi, huolidiskurssi ja eriarvoisuusdiskurssi. Diskurssien perusteella l\u00e4hes kaikki opettajat kuvasivat maahanmuuttajataustaiset oppilaat omaa ty\u00f6t\u00e4 kuormittaviksi, ja ongelmia aiheuttaviksi vieraan kulttuurin edustajiksi. Osalla opettajista oli kuitenkin syv\u00e4llisempi ymm\u00e4rrys monikulttuurisuudesta sek\u00e4 maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kouluhaasteista ja niiden syist\u00e4. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden vanhemmat kuvattiin heikosti suomen kielt\u00e4 osaaviksi sek\u00e4 haasteellisiksi yhteisty\u00f6n osapuoliksi. Poikkeuksena olivat oman \u00e4idinkielen opettajat, joilla ei ollut vaikeuksia yhteisty\u00f6ss\u00e4 vanhempien kanssa. Opettajien puheessaan tuottamat subjektipositiot rakentuivat selke\u00e4sti, ja he tuottivat puheessaan nelj\u00e4 subjektipositiota, jotka olivat aktiivinen toimija, empaattisen ymm\u00e4rt\u00e4j\u00e4, kaverillisen varavanhempi ja ep\u00e4itsek\u00e4s uhrautuja. \nTutkimukseni tuloksista ilmeni, ett\u00e4 opettajien puheesta tunnistetut diskurssit heijastelevat kouluyhteis\u00f6iss\u00e4 aiemmissa tutkimuksissakin ilmenneit\u00e4 puhetapoja maahanmuuttajataustaisista oppilaista. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 aidon monikulttuurisuuden toteutumiseen kouluissa edellytt\u00e4\u00e4 muutosta kouluyhteis\u00f6n asenteissa sek\u00e4 toimintatavoissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this master\u2019s thesis is to find out the type of discourses that can be identified from teachers' speech about students with an immigrant background, as well as what types of meanings teachers produce with their speech about their own position in relation to students with a migrant background. The research data consists of part of the interview data of the international Teaching that Matters for Migrant Students (TEAMS) research project, which was collected by the researchers of the project in 2021-2022. The data was analysed using discourse analysis. Four key discourses emerged in the data: the discourse of workload, the discourse of otherness, the discourse of concern, and the discourse of inequality. On the basis of discourses, almost all teachers described students with an immigrant background as burdening their own work and causing problems as representatives of a foreign culture. However, some teachers had a deeper understanding of multiculturalism and the challenges immigrant students face in school. The subject positions that emerged in teachers\u2019 speech were active actor, empathetic understander, substitute parent, and selfless self-sacrificer.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-15T11:46:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-15T11:46:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttajataustainen oppilas", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505154284", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102041
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:43Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heino, Tuula Opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista maahanmuuttajataustainen oppilas Kasvatustiede Education perusopetus diskurssianalyysi maahanmuuttajat oppilaat opettajat monikulttuurisuus maahanmuuttajatausta diskurssi koulut asenteet
title Opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista
title_full Opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista
title_fullStr Opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista Opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista
title_full_unstemmed Opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista Opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista
title_short Opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista
title_sort opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista
title_txtP Opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista
topic maahanmuuttajataustainen oppilas Kasvatustiede Education perusopetus diskurssianalyysi maahanmuuttajat oppilaat opettajat monikulttuurisuus maahanmuuttajatausta diskurssi koulut asenteet
topic_facet Education Kasvatustiede asenteet diskurssi diskurssianalyysi koulut maahanmuuttajat maahanmuuttajatausta maahanmuuttajataustainen oppilas monikulttuurisuus opettajat oppilaat perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102041 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505154284
work_keys_str_mv AT heinotuula opettajiendiskurssejamaahanmuuttajataustaisistaoppilaista