Opettajien diskursseja maahanmuuttajataustaisista oppilaista

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti, ja koulut ovat muuttuneet yhä monikulttuurisimmiksi. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millaisia diskursseja opettajien puheesta maahanmuuttajataustaisista oppilaista voidaan tunnistaa, sekä millaisia merkit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heino, Tuula
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102041
Kuvaus
Yhteenveto:Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti, ja koulut ovat muuttuneet yhä monikulttuurisimmiksi. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millaisia diskursseja opettajien puheesta maahanmuuttajataustaisista oppilaista voidaan tunnistaa, sekä millaisia merkityksenantoja opettajat tuottavat puheellaan omasta positiostaan suhteessa maahanmuuttajataustaisiin oppilaisiin. Toteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapa pohjautuu diskursiiviseen tutkimukseen. Tutkimusaineisto koostuu osasta kansainvälisen Teaching that Matters for Migrant Students (TEAMS) -tutkimushankkeen haastatteluaineistoa, joka kerättiin hankkeen tutkijoiden toimesta vuosina 2021–2022. Haastatteluaineistosta valikoitui tutkimukseeni kuuden perusopetuksessa olevan opettajan teemahaastattelut. Analysoin aineiston diskurssianalyysin keinoin. Tutkimustuloksissa opettajien puheesta muodostui neljä diskurssia, jotka ovat työn kuormittavuus -diskurssi, toiseusdiskurssi, huolidiskurssi ja eriarvoisuusdiskurssi. Diskurssien perusteella lähes kaikki opettajat kuvasivat maahanmuuttajataustaiset oppilaat omaa työtä kuormittaviksi, ja ongelmia aiheuttaviksi vieraan kulttuurin edustajiksi. Osalla opettajista oli kuitenkin syvällisempi ymmärrys monikulttuurisuudesta sekä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kouluhaasteista ja niiden syistä. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden vanhemmat kuvattiin heikosti suomen kieltä osaaviksi sekä haasteellisiksi yhteistyön osapuoliksi. Poikkeuksena olivat oman äidinkielen opettajat, joilla ei ollut vaikeuksia yhteistyössä vanhempien kanssa. Opettajien puheessaan tuottamat subjektipositiot rakentuivat selkeästi, ja he tuottivat puheessaan neljä subjektipositiota, jotka olivat aktiivinen toimija, empaattisen ymmärtäjä, kaverillisen varavanhempi ja epäitsekäs uhrautuja. Tutkimukseni tuloksista ilmeni, että opettajien puheesta tunnistetut diskurssit heijastelevat kouluyhteisöissä aiemmissa tutkimuksissakin ilmenneitä puhetapoja maahanmuuttajataustaisista oppilaista. Tulokset osoittavat, että aidon monikulttuurisuuden toteutumiseen kouluissa edellyttää muutosta kouluyhteisön asenteissa sekä toimintatavoissa. The purpose of this master’s thesis is to find out the type of discourses that can be identified from teachers' speech about students with an immigrant background, as well as what types of meanings teachers produce with their speech about their own position in relation to students with a migrant background. The research data consists of part of the interview data of the international Teaching that Matters for Migrant Students (TEAMS) research project, which was collected by the researchers of the project in 2021-2022. The data was analysed using discourse analysis. Four key discourses emerged in the data: the discourse of workload, the discourse of otherness, the discourse of concern, and the discourse of inequality. On the basis of discourses, almost all teachers described students with an immigrant background as burdening their own work and causing problems as representatives of a foreign culture. However, some teachers had a deeper understanding of multiculturalism and the challenges immigrant students face in school. The subject positions that emerged in teachers’ speech were active actor, empathetic understander, substitute parent, and selfless self-sacrificer.