Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta

Tutkimuksessa tarkastellaan alkuopetuksessa työskentelevien opettajien kokemuksia esi- ja alkuopetuksen välisestä tiedonsiirrosta. Tutkimuksessa tarkastellaan millaisen tiedon siirtämisen alkuopettajat kokevat merkityksellisenä oman työnsä suunnittelun kannalta. Tarkastelun kohteena on, millainen ti...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Oravainen, Anna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102039
_version_ 1833407614498635776
author Oravainen, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Oravainen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Oravainen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Oravainen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan alkuopetuksessa työskentelevien opettajien kokemuksia esi- ja alkuopetuksen välisestä tiedonsiirrosta. Tutkimuksessa tarkastellaan millaisen tiedon siirtämisen alkuopettajat kokevat merkityksellisenä oman työnsä suunnittelun kannalta. Tarkastelun kohteena on, millainen tieto on opettajan työn kannalta merkityksellistä silloin, jos lapsella on jo esiopetuksessa todettu tuen tarvetta. Tutkimus perustuu seitsemän eri puolilla Suomea alkuopetuksessa työskentelevän opettajan haastatteluihin. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin, jossa analyysikehikko on rakennettu OECD:n mukaisiin suosituksiin onnistuneen siirtymän tekijöistä. Tutkimus osoitti, että opettajien kokemuksen mukaan nivelvaiheen yhteistyöllä on merkitystä työn suunnittelun kannalta, sekä lapselle rakennettavalle tuelle, että opettajan oman työn suunnittelulle. Eroavuutta oli siinä, kuinka merkitseväksi he kokivat vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja oppilaan tapaamisen ennen lukukauden alkua. Opettajien kokemukset olennaisesta siirrettävästä tiedosta vaihtelivat jonkin verran. Tutkimuksen mukaan opettajien konkreetteja ajatuksia kouluun siirtymän kannalta olennaisesta tiedosta olisi hyvä tutkia lisää, jotta voitaisiin edelleen kehittää esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä. Tämä mahdollistaisi sen, että voitaisiin luoda tarkempia yhteisiä linjauksia siitä, minkä asioiden opettamiseen ja harjoitteluun oppilaiden kanssa olisi hyvä keskittyä koulupolun alkupäässä, jotta nivelvaihe esiopetuksesta alkuopetukseen olisi oppilaan kannalta mahdollisimman sujuva, huolimatta siitä siirtyykö hän yksikön sisällä vai yksiköstä toiseen.
first_indexed 2025-05-15T20:01:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantavuori, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oravainen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-15T11:37:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-15T11:37:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102039", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan alkuopetuksessa ty\u00f6skentelevien opettajien\nkokemuksia esi- ja alkuopetuksen v\u00e4lisest\u00e4 tiedonsiirrosta. Tutkimuksessa tarkastellaan millaisen tiedon siirt\u00e4misen alkuopettajat kokevat merkityksellisen\u00e4\noman ty\u00f6ns\u00e4 suunnittelun kannalta. Tarkastelun kohteena on, millainen tieto on\nopettajan ty\u00f6n kannalta merkityksellist\u00e4 silloin, jos lapsella on jo esiopetuksessa\ntodettu tuen tarvetta.\nTutkimus perustuu seitsem\u00e4n eri puolilla Suomea alkuopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4n opettajan haastatteluihin. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin, jossa analyysikehikko on rakennettu\nOECD:n mukaisiin suosituksiin onnistuneen siirtym\u00e4n tekij\u00f6ist\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajien kokemuksen mukaan nivelvaiheen yhteisty\u00f6ll\u00e4\non merkityst\u00e4 ty\u00f6n suunnittelun kannalta, sek\u00e4 lapselle rakennettavalle tuelle,\nett\u00e4 opettajan oman ty\u00f6n suunnittelulle. Eroavuutta oli siin\u00e4, kuinka merkitsev\u00e4ksi he kokivat vanhempien kanssa teht\u00e4v\u00e4n yhteisty\u00f6n ja oppilaan tapaamisen\nennen lukukauden alkua. Opettajien kokemukset olennaisesta siirrett\u00e4v\u00e4st\u00e4 tiedosta vaihtelivat jonkin verran.\nTutkimuksen mukaan opettajien konkreetteja ajatuksia kouluun siirtym\u00e4n kannalta olennaisesta tiedosta olisi hyv\u00e4 tutkia lis\u00e4\u00e4, jotta voitaisiin edelleen kehitt\u00e4\u00e4\nesi- ja alkuopetuksen v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4. T\u00e4m\u00e4 mahdollistaisi sen, ett\u00e4 voitaisiin\nluoda tarkempia yhteisi\u00e4 linjauksia siit\u00e4, mink\u00e4 asioiden opettamiseen ja harjoitteluun oppilaiden kanssa olisi hyv\u00e4 keskitty\u00e4 koulupolun alkup\u00e4\u00e4ss\u00e4, jotta nivelvaihe esiopetuksesta alkuopetukseen olisi oppilaan kannalta mahdollisimman\nsujuva, huolimatta siit\u00e4 siirtyyk\u00f6 h\u00e4n yksik\u00f6n sis\u00e4ll\u00e4 vai yksik\u00f6st\u00e4 toiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-15T11:37:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-15T11:37:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nivelvaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen kirjaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505154282", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedonsiirto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaiheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102039
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:17Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/904da9f1-74da-4016-9286-14811fc3738d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505154282.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oravainen, Anna Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta nivelvaihe pedagoginen kirjaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education tiedonsiirto alkuopetus esiopetus siirtymävaiheet
title Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta
title_full Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta
title_fullStr Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta
title_full_unstemmed Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta
title_short Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta
title_sort esi ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta
title_txtP Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta
topic nivelvaihe pedagoginen kirjaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education tiedonsiirto alkuopetus esiopetus siirtymävaiheet
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus esiopetus nivelvaihe pedagoginen kirjaaminen siirtymävaiheet tiedonsiirto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102039 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505154282
work_keys_str_mv AT oravainenanna esijaalkuopetuksennivelvaiheenonnistunuttiedonsiirtoalkuopettajannäkökulmasta