Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta

Tutkimuksessa tarkastellaan alkuopetuksessa työskentelevien opettajien kokemuksia esi- ja alkuopetuksen välisestä tiedonsiirrosta. Tutkimuksessa tarkastellaan millaisen tiedon siirtämisen alkuopettajat kokevat merkityksellisenä oman työnsä suunnittelun kannalta. Tarkastelun kohteena on, millainen ti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oravainen, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102039
Description
Summary:Tutkimuksessa tarkastellaan alkuopetuksessa työskentelevien opettajien kokemuksia esi- ja alkuopetuksen välisestä tiedonsiirrosta. Tutkimuksessa tarkastellaan millaisen tiedon siirtämisen alkuopettajat kokevat merkityksellisenä oman työnsä suunnittelun kannalta. Tarkastelun kohteena on, millainen tieto on opettajan työn kannalta merkityksellistä silloin, jos lapsella on jo esiopetuksessa todettu tuen tarvetta. Tutkimus perustuu seitsemän eri puolilla Suomea alkuopetuksessa työskentelevän opettajan haastatteluihin. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin, jossa analyysikehikko on rakennettu OECD:n mukaisiin suosituksiin onnistuneen siirtymän tekijöistä. Tutkimus osoitti, että opettajien kokemuksen mukaan nivelvaiheen yhteistyöllä on merkitystä työn suunnittelun kannalta, sekä lapselle rakennettavalle tuelle, että opettajan oman työn suunnittelulle. Eroavuutta oli siinä, kuinka merkitseväksi he kokivat vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja oppilaan tapaamisen ennen lukukauden alkua. Opettajien kokemukset olennaisesta siirrettävästä tiedosta vaihtelivat jonkin verran. Tutkimuksen mukaan opettajien konkreetteja ajatuksia kouluun siirtymän kannalta olennaisesta tiedosta olisi hyvä tutkia lisää, jotta voitaisiin edelleen kehittää esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä. Tämä mahdollistaisi sen, että voitaisiin luoda tarkempia yhteisiä linjauksia siitä, minkä asioiden opettamiseen ja harjoitteluun oppilaiden kanssa olisi hyvä keskittyä koulupolun alkupäässä, jotta nivelvaihe esiopetuksesta alkuopetukseen olisi oppilaan kannalta mahdollisimman sujuva, huolimatta siitä siirtyykö hän yksikön sisällä vai yksiköstä toiseen.