Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen onnistunut tiedonsiirto alkuopettajan näkökulmasta

Tutkimuksessa tarkastellaan alkuopetuksessa työskentelevien opettajien kokemuksia esi- ja alkuopetuksen välisestä tiedonsiirrosta. Tutkimuksessa tarkastellaan millaisen tiedon siirtämisen alkuopettajat kokevat merkityksellisenä oman työnsä suunnittelun kannalta. Tarkastelun kohteena on, millainen ti...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Oravainen, Anna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102039
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tarkastellaan alkuopetuksessa työskentelevien opettajien kokemuksia esi- ja alkuopetuksen välisestä tiedonsiirrosta. Tutkimuksessa tarkastellaan millaisen tiedon siirtämisen alkuopettajat kokevat merkityksellisenä oman työnsä suunnittelun kannalta. Tarkastelun kohteena on, millainen tieto on opettajan työn kannalta merkityksellistä silloin, jos lapsella on jo esiopetuksessa todettu tuen tarvetta. Tutkimus perustuu seitsemän eri puolilla Suomea alkuopetuksessa työskentelevän opettajan haastatteluihin. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin, jossa analyysikehikko on rakennettu OECD:n mukaisiin suosituksiin onnistuneen siirtymän tekijöistä. Tutkimus osoitti, että opettajien kokemuksen mukaan nivelvaiheen yhteistyöllä on merkitystä työn suunnittelun kannalta, sekä lapselle rakennettavalle tuelle, että opettajan oman työn suunnittelulle. Eroavuutta oli siinä, kuinka merkitseväksi he kokivat vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja oppilaan tapaamisen ennen lukukauden alkua. Opettajien kokemukset olennaisesta siirrettävästä tiedosta vaihtelivat jonkin verran. Tutkimuksen mukaan opettajien konkreetteja ajatuksia kouluun siirtymän kannalta olennaisesta tiedosta olisi hyvä tutkia lisää, jotta voitaisiin edelleen kehittää esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä. Tämä mahdollistaisi sen, että voitaisiin luoda tarkempia yhteisiä linjauksia siitä, minkä asioiden opettamiseen ja harjoitteluun oppilaiden kanssa olisi hyvä keskittyä koulupolun alkupäässä, jotta nivelvaihe esiopetuksesta alkuopetukseen olisi oppilaan kannalta mahdollisimman sujuva, huolimatta siitä siirtyykö hän yksikön sisällä vai yksiköstä toiseen.