Yhteenveto: | Tutkimuksessa tarkastellaan alkuopetuksessa työskentelevien opettajien
kokemuksia esi- ja alkuopetuksen välisestä tiedonsiirrosta. Tutkimuksessa tarkastellaan millaisen tiedon siirtämisen alkuopettajat kokevat merkityksellisenä
oman työnsä suunnittelun kannalta. Tarkastelun kohteena on, millainen tieto on
opettajan työn kannalta merkityksellistä silloin, jos lapsella on jo esiopetuksessa
todettu tuen tarvetta.
Tutkimus perustuu seitsemän eri puolilla Suomea alkuopetuksessa työskentelevän opettajan haastatteluihin. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin, jossa analyysikehikko on rakennettu
OECD:n mukaisiin suosituksiin onnistuneen siirtymän tekijöistä.
Tutkimus osoitti, että opettajien kokemuksen mukaan nivelvaiheen yhteistyöllä
on merkitystä työn suunnittelun kannalta, sekä lapselle rakennettavalle tuelle,
että opettajan oman työn suunnittelulle. Eroavuutta oli siinä, kuinka merkitseväksi he kokivat vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja oppilaan tapaamisen
ennen lukukauden alkua. Opettajien kokemukset olennaisesta siirrettävästä tiedosta vaihtelivat jonkin verran.
Tutkimuksen mukaan opettajien konkreetteja ajatuksia kouluun siirtymän kannalta olennaisesta tiedosta olisi hyvä tutkia lisää, jotta voitaisiin edelleen kehittää
esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä. Tämä mahdollistaisi sen, että voitaisiin
luoda tarkempia yhteisiä linjauksia siitä, minkä asioiden opettamiseen ja harjoitteluun oppilaiden kanssa olisi hyvä keskittyä koulupolun alkupäässä, jotta nivelvaihe esiopetuksesta alkuopetukseen olisi oppilaan kannalta mahdollisimman
sujuva, huolimatta siitä siirtyykö hän yksikön sisällä vai yksiköstä toiseen.
|