Lukiolaisten suomenoppijoiden käsityksiä omasta kirjoittajaidentiteetistään

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lukiolaisia suomi toisena kielenä (S2) -opiskelijoita. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitkä asiat vaikuttavat yksilön kirjoittajaidentiteetin syntymiseen ja millaisena nuoret S2-oppijat kokevat oman kirjoittajaidentiteettinsä. Kirjoittajaidentiteet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkinen, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102036
Description
Summary:Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lukiolaisia suomi toisena kielenä (S2) -opiskelijoita. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitkä asiat vaikuttavat yksilön kirjoittajaidentiteetin syntymiseen ja millaisena nuoret S2-oppijat kokevat oman kirjoittajaidentiteettinsä. Kirjoittajaidentiteetillä tarkoitetaan yksilön käsitystä itsestä kirjoittajana. Kirjoittajaidentiteetin muodostumiseen liittyvien seikkojen lisäksi tutkimuksen toisena tutkimuskysymyksenä on selvittää, minkälainen merkitys opettajalla ja lukiolla on oppilaan kirjoittajaidentiteetin kehittymisen kannalta. Tutkimuksen aineisto on kerätty tammikuussa 2025. Aineistonkeruu suoritettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja haastatteluihin osallistui yhteensä kolme eri vuositasolla lukiossa opiskelevaa S2-opiskelijaa. Aineisto käsiteltiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Kerätyn aineiston perusteella lukiolaisten kokemukset omasta kirjoittajaidentiteetistä ovat positiivisia. Kirjoitelmista saaduilla arvosanoilla ja opettajan palautteella on suuri merkitys sen kannalta, millaisena kirjoittajana vastaajat itseään pitävät. Saatu palaute koettiin päällisin puolin positiivisena asiana, eikä kukaan tutkittavista kokenut, että yksin negatiivinen palaute vaikuttaisi heidän käsityksiinsä itsestä kirjoittajana.