Pitkään alalla olleiden liikunnanopettajien kokemuksia työtyytyväisyyttä vahvistavista tekijöistä sekä alanvaihto ajatuksista

Kinnunen, S. 2025. Pitkään alalla olleiden liikunnanopettajien kokemuksia työtyytyväisyyttä vahvistavista tekijöistä sekä alanvaihto ajatuksista. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 43s., 3 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kinnunen, Sallamari
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102023
Description
Summary:Kinnunen, S. 2025. Pitkään alalla olleiden liikunnanopettajien kokemuksia työtyytyväisyyttä vahvistavista tekijöistä sekä alanvaihto ajatuksista. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 43s., 3 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata pitkään liikunnanopettajina työskennelleiden kokemuksia työtyytyväisyyttä vahvistavista tekijöistä. Ymmärtämällä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat liikunnanopettajien työtyytyväisyyteen, voidaan tukea liikunnanopettajien työtyytyväisyyttä sekä ennaltaehkäistä alanvaihtoa. Tämä pro gradu -tutkielma oli laadullinen, empiirinen tutkimus. Tutkimusmetodina tässä tutkimuksessa oli fenomenologis–hermeneuttinen tutkimusmetodi sekä tutkimusotteena kerronnallinen tutkimusote. Aineistonkeruumenetelmänä tässä tutkimuksessa toimi kysely, joka toteutettiin anonyyminä verkkokyselynä. Tässä tutkimuksessa tutkimusjoukon muodostavat viisi tutkittavaa. Kaikki tutkittavat toimivat liikunnanopettajina peruskoulussa ja olivat tehneet liikunnanopettajan työtä vähintään viidentoista vuoden ajan. Tutkittavat saavutettiin satunnaisotannalla. Suomen kaupungeista arvottiin kahdella eri kierroksella sattumanvaraisesti kolmetoista eri kuntaa, joista kymmenen kunnan liikunnanopettajien tiedot löytyivät verkosta. Kysely lähetettiin loputa viidellekymmenelleyhdeksälle peruskoulun toisen asteen opettajalle. Vastauksia saatiin kymmenen, joten vastausprosentti oli 17 %. Saatu aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla aineiston analyysillä spiraalimallin mukaan. Pitkään liikunnanopetustyötä tehneet liikunnanopettajat kuvasivat viisi tekijää, jotka vaikuttivat heidän työtyytyväisyyteensä. Nuo tekijät ovat toimivat sosiaaliset suhteet, autonomia, koettu pätevyys, työn ja arjen yhteen sovittaminen sekä hyvät edellytykset työnteolle. Neljä viidestä tutkittavasta vastasi kysymykseen, jossa kysyttiin alanvaihto ajatuksista. Kaikki neljä vastaajaa harkitsivat tai olivat harkinneet alanvaihtoa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikunnanopettajien työtyytyväisyyttä voidaan vahvistaa tukemalla sisäistä motivaatiota, edistämällä työteon hyviä olosuhteita sekä mahdollistamalla työn ja arjen yhteensovittamista. Liikunnan opettajien työtyytyväisyyttä vahvistavat tekijät ovat linjassa niihin tekijöihin, jotka vaikuttavat työtyytyväisyyteen useilla muillakin aloilla.