Ruokabrändin tunnettuuden kehittäminen sosiaalisen median avulla

Ruokabrändien merkitys kuluttajien päätöksenteossa ja päivittäisessä elämässä on kasvanut viime vuosina. Kuluttajien lisääntynyt tietoisuus ympäristönäkökulmista, tuoteturvallisuudesta ja eettisistä käytännöistä on vaikuttanut brändien markkinointistrategioihin. Sosiaalinen media on mahdollistanut b...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Majala, Emma
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102010
_version_ 1833407614491295744
author Majala, Emma
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Majala, Emma Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Majala, Emma Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Majala, Emma
datasource_str_mv jyx
description Ruokabrändien merkitys kuluttajien päätöksenteossa ja päivittäisessä elämässä on kasvanut viime vuosina. Kuluttajien lisääntynyt tietoisuus ympäristönäkökulmista, tuoteturvallisuudesta ja eettisistä käytännöistä on vaikuttanut brändien markkinointistrategioihin. Sosiaalinen media on mahdollistanut brändeille suoran yhteyden kuluttajiin ja tarjoaa tehokkaan tavan jakaa tietoa tuotteista sekä rakentaa henkilökohtaisempia suhteita. Tunnettuus on keskeinen tekijä ruokabrändeille, koska se vaikuttaa suoraan kuluttajien ostopäätöksiin ja brändin menestykseen markkinoilla. Tunnettu brändi erottuu kilpailijoistaan ja luo kuluttajille positiivisia mielikuvia laadusta, luotettavuudesta ja makuelämyksistä. Tunnettuuden avulla brändit voivat saavuttaa etulyöntiaseman ostopäätöksissä, sillä kuluttajat käyttävät tunnettuutta heuristiikkana, erityisesti matalan sitoutumisen tuotteiden kohdalla. Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, millaisia toimenpiteitä ruokabrändit käyttävät tunnettuutensa kehittämiseen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi selvitään millaiset sosiaalisen median sisällöt toimivat parhaiten, kun tunnettuutta halutaan kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla ruokabrändien markkinointipäälliköitä, sekä bränditalon digitaalisen markkinoinnin päällikköä ja markkinointijohtajaa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ruokabrändit käyttävät tunnettuuden kasvattamiseen sosiaalisessa mediassa erityisesti neljää päätoimenpidettä: sisältöstrategiaa, vaikuttajamarkkinointia, maksettua mainontaa ja kanavakohtaisia ratkaisuja. Nämä aineistosta tunnistetut teemat ovat samanlai-sia aiemman tutkimuksen kanssa. Sosiaalisen median sisällöistä toimivimpina tämän tavoitteen saavuttamiseksi nähdään osallistavat sisällöt, videoformaatti, brändin aitouden esiintuominen sekä maistamiseen kannustaminen. Aiemmat tutkimukset aiheesta tukevat tämän tutkimuksen tuloksia.
first_indexed 2025-05-14T20:05:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kemppainen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Majala, Emma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-14T12:23:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-14T12:23:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102010", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ruokabr\u00e4ndien merkitys kuluttajien p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa ja p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 on kasvanut viime vuosina. Kuluttajien lis\u00e4\u00e4ntynyt tietoisuus ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4k\u00f6kulmista, tuoteturvallisuudesta ja eettisist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 on vaikuttanut br\u00e4ndien markkinointistrategioihin. Sosiaalinen media on mahdollistanut br\u00e4ndeille suoran yhteyden kuluttajiin ja tarjoaa tehokkaan tavan jakaa tietoa tuotteista sek\u00e4 rakentaa henkil\u00f6kohtaisempia suhteita.\n Tunnettuus on keskeinen tekij\u00e4 ruokabr\u00e4ndeille, koska se vaikuttaa suoraan kuluttajien ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin ja br\u00e4ndin menestykseen markkinoilla. Tunnettu br\u00e4ndi erottuu kilpailijoistaan ja luo kuluttajille positiivisia mielikuvia laadusta, luotettavuudesta ja makuel\u00e4myksist\u00e4. Tunnettuuden avulla br\u00e4ndit voivat saavuttaa etuly\u00f6ntiaseman ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4, sill\u00e4 kuluttajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tunnettuutta heuristiikkana, erityisesti matalan sitoutumisen tuotteiden kohdalla.\n T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkitaan sit\u00e4, millaisia toimenpiteit\u00e4 ruokabr\u00e4ndit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tunnettuutensa kehitt\u00e4miseen sosiaalisessa mediassa. Lis\u00e4ksi selvit\u00e4\u00e4n millaiset sosiaalisen median sis\u00e4ll\u00f6t toimivat parhaiten, kun tunnettuutta halutaan kehitt\u00e4\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla ruokabr\u00e4ndien markkinointip\u00e4\u00e4llik\u00f6it\u00e4, sek\u00e4 br\u00e4nditalon digitaalisen markkinoinnin p\u00e4\u00e4llikk\u00f6\u00e4 ja markkinointijohtajaa.\n Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 ruokabr\u00e4ndit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tunnettuuden kasvattamiseen sosiaalisessa mediassa erityisesti nelj\u00e4\u00e4 p\u00e4\u00e4toimenpidett\u00e4: sis\u00e4lt\u00f6strategiaa, vaikuttajamarkkinointia, maksettua mainontaa ja kanavakohtaisia ratkaisuja. N\u00e4m\u00e4 aineistosta tunnistetut teemat ovat samanlai-sia aiemman tutkimuksen kanssa. Sosiaalisen median sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 toimivimpina t\u00e4m\u00e4n tavoitteen saavuttamiseksi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n osallistavat sis\u00e4ll\u00f6t, videoformaatti, br\u00e4ndin aitouden esiintuominen sek\u00e4 maistamiseen kannustaminen. Aiemmat tutkimukset aiheesta tukevat t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-05-14T12:23:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-14T12:23:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ruokabr\u00e4ndin tunnettuuden kehitt\u00e4minen sosiaalisen median avulla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505144253", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102010
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2ac251b1-82ab-4825-80ce-5c80fbc4a3e4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505144253.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Majala, Emma Ruokabrändin tunnettuuden kehittäminen sosiaalisen median avulla Markkinointi Marketing
title Ruokabrändin tunnettuuden kehittäminen sosiaalisen median avulla
title_full Ruokabrändin tunnettuuden kehittäminen sosiaalisen median avulla
title_fullStr Ruokabrändin tunnettuuden kehittäminen sosiaalisen median avulla Ruokabrändin tunnettuuden kehittäminen sosiaalisen median avulla
title_full_unstemmed Ruokabrändin tunnettuuden kehittäminen sosiaalisen median avulla Ruokabrändin tunnettuuden kehittäminen sosiaalisen median avulla
title_short Ruokabrändin tunnettuuden kehittäminen sosiaalisen median avulla
title_sort ruokabrändin tunnettuuden kehittäminen sosiaalisen median avulla
title_txtP Ruokabrändin tunnettuuden kehittäminen sosiaalisen median avulla
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102010 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505144253
work_keys_str_mv AT majalaemma ruokabrändintunnettuudenkehittäminensosiaalisenmedianavulla