Summary: | Ruokabrändien merkitys kuluttajien päätöksenteossa ja päivittäisessä elämässä on kasvanut viime vuosina. Kuluttajien lisääntynyt tietoisuus ympäristönäkökulmista, tuoteturvallisuudesta ja eettisistä käytännöistä on vaikuttanut brändien markkinointistrategioihin. Sosiaalinen media on mahdollistanut brändeille suoran yhteyden kuluttajiin ja tarjoaa tehokkaan tavan jakaa tietoa tuotteista sekä rakentaa henkilökohtaisempia suhteita.
Tunnettuus on keskeinen tekijä ruokabrändeille, koska se vaikuttaa suoraan kuluttajien ostopäätöksiin ja brändin menestykseen markkinoilla. Tunnettu brändi erottuu kilpailijoistaan ja luo kuluttajille positiivisia mielikuvia laadusta, luotettavuudesta ja makuelämyksistä. Tunnettuuden avulla brändit voivat saavuttaa etulyöntiaseman ostopäätöksissä, sillä kuluttajat käyttävät tunnettuutta heuristiikkana, erityisesti matalan sitoutumisen tuotteiden kohdalla.
Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, millaisia toimenpiteitä ruokabrändit käyttävät tunnettuutensa kehittämiseen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi selvitään millaiset sosiaalisen median sisällöt toimivat parhaiten, kun tunnettuutta halutaan kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla ruokabrändien markkinointipäälliköitä, sekä bränditalon digitaalisen markkinoinnin päällikköä ja markkinointijohtajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ruokabrändit käyttävät tunnettuuden kasvattamiseen sosiaalisessa mediassa erityisesti neljää päätoimenpidettä: sisältöstrategiaa, vaikuttajamarkkinointia, maksettua mainontaa ja kanavakohtaisia ratkaisuja. Nämä aineistosta tunnistetut teemat ovat samanlai-sia aiemman tutkimuksen kanssa. Sosiaalisen median sisällöistä toimivimpina tämän tavoitteen saavuttamiseksi nähdään osallistavat sisällöt, videoformaatti, brändin aitouden esiintuominen sekä maistamiseen kannustaminen. Aiemmat tutkimukset aiheesta tukevat tämän tutkimuksen tuloksia.
|