Summary: | This thesis studies how self-employment is impacted by different variables in Finland. The variables included are gender, age, education, numeracy, literacy and problem-solving skills in technology-rich environments. The variables are first examined through prior research results and theoretical views. Using data from the OECD’s Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC), logistic regression models are employed to estimate the likelihood of selfemployment.
The results indicate that gender and age are important variables in regard to selfemployment outcomes. Age as well as being male increase the likelihood of selfemployment. Prior research has found the effects of age to follow a reversed U-curve, but the results of this thesis indicate a linear relationship. Results for education and cognitive skills are less conclusive, and these variables do not seem to have a strong relationship with self-employment status. The positive effect of age on self-employment is also found to be larger for males than females, and this gap rises with age.
Tämä tutkielma tarkastelee, miten eri muuttujat vaikuttavat yrittäjyyteen Suomessa. Näitä muuttujia ovat sukupuoli, ikä, koulutus, numeeriset taidot, lukutaito ja ongelmanratkaisutaidot teknologiarikkaissa ympäristöissä. Muuttujia analysoidaan ensin aiempien tutkimustulosten ja teoreettisten näkökulmien pohjalta. Yrittäjyyden todennäköisyyttä estimoidaan logistisilla regressiomalleilla, käyttäen OECD:n aikuisten taitojen ohjelman (PIAAC) aineistoa.
Tulokset antavat näyttöä sille, että sukupuolella ja iällä on merkittävä vaikutus yrittäjyyteen. Miehillä on suurempi todennäköisyys päätyä yrittäjiksi, ja tämä todennäköisyys kasvaa iän myötä. Aiempi tutkimuskirjallisuus on näyttänyt iän vaikuttavan yrittäjyyteen käänteisen U-käyrän mukaisesti, mutta tämän tutkielman tulokset viittaavat yhteyden olevan lineaarinen. Koulutuksen ja kognitiivisten taitojen vaikutukset ovat epäselvempiä, eikä niillä näytä olevan vahvaa yhteyttä yrittäjyyteen. Iän positiivinen vaikutus yrittäjyyteen on miehillä suurempi kuin naisilla, ja tämä ero kasvaa iän myötä.
|