Digitaalinen asiakaskokemus tapahtuma-alalla

fyysisten tapahtumien rinnalle virtuaalisia ja hybridimuotoja. Teknologian kehitys on laajentanut tapahtumien saavutettavuutta ja tehnyt digitaalisesta asiakaskokemuksesta keskeisen kilpailutekijän. Samalla tapahtumajärjestäjät kohtaavat haasteita vastatakseen osallistujien kasvaviin odotuksiin suju...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salmi, Jasmin
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101999
Kuvaus
Yhteenveto:fyysisten tapahtumien rinnalle virtuaalisia ja hybridimuotoja. Teknologian kehitys on laajentanut tapahtumien saavutettavuutta ja tehnyt digitaalisesta asiakaskokemuksesta keskeisen kilpailutekijän. Samalla tapahtumajärjestäjät kohtaavat haasteita vastatakseen osallistujien kasvaviin odotuksiin sujuvasta, personoidusta ja vuorovaikutteisesta digitaalisesta kokemuksesta. Tämä tutkimus tarkastelee digitaalisen asiakaskokemuksen merkitystä tapahtuma-alalla ja tunnistaa keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen ja osallistujien sitoutumiseen. Tutkimus kartoittaa osallistujien näkemyksiä digitaalisten ratkaisujen käytöstä ja niiden vaikutuksista tapahtumien houkuttelevuuteen. Empiirinen osuus perustuu kyselytutkimukseen, joka toteutettiin yhteistyössä tapahtuma-alan toimijan Rohki Eventsin kanssa. Kyselyyn vastanneiden näkemykset tarjoavat tietoa siitä, mitkä asiat ovat osallistujille merkityksellisiä ja miten tapahtumajärjestäjät voivat parantaa palveluitaan. Tutkimus antaa tapahtuma-alan toimijoille käytännön suosituksia digitaalisten palveluiden kehittämiseksi. Jatkossa olisi hyödyllistä tutkia digitaalisen asiakaskokemuksen vaikutuksia eri asiakasryhmien ja tapahtumien näkökulmasta sekä syventää analyysiä laadullisin menetelmin.