Immigrants’ perceptions of Finnish language immersion, exposure and the role of English in Finland

Kielelle altistuminen on yksi toisen kielen oppimisen tärkeistä osa-alueista. Jotta kieltä voi oppia tehokkaasti, on tärkeää altistua autenttiselle kielelle monipuolisesti. Tähän kuuluu lukeminen, kuunteleminen ja näiden yhdistyminen esimerkiksi television katselussa tekstitysten kanssa. Kielitaito...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salihu, Andi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101987
_version_ 1833317359643787264
author Salihu, Andi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salihu, Andi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salihu, Andi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salihu, Andi
datasource_str_mv jyx
description Kielelle altistuminen on yksi toisen kielen oppimisen tärkeistä osa-alueista. Jotta kieltä voi oppia tehokkaasti, on tärkeää altistua autenttiselle kielelle monipuolisesti. Tähän kuuluu lukeminen, kuunteleminen ja näiden yhdistyminen esimerkiksi television katselussa tekstitysten kanssa. Kielitaito voi olla ratkaisevan tärkeää ja merkityksellistä maahanmuuttajille, joille paikallisen kielen oppiminen voi toimia siltana uuteen kulttuuriin. Suomessa maahanmuutto on lisääntynyt viimeisen 30 vuoden aikana huomattavasti, minkä myötä suomi toisena kielenä -opetus on yhä merkityksellisemmässä asemassa. Tässä tutkielmassa pyrittiin selvittämään kuinka paljon ja millä tavoin aikuiset maahanmuuttajat, jotka opiskelevat suomea toisena kielenä (S2), altistuvat suomen kielelle formaalin luokkahuoneopetuksen ulkopuolella. Lisäksi tutkielma tarkastelee englannin kielen näkyvyyttä S2-oppijoiden arjessa sekä sen mahdollisia vaikutuksia suomen kielen oppimiseen. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, joka jaettiin sähköpostin välityksellä keskeisille kotoutumiskoulutusta järjestäville tahoille sekä useille S2-opetusta järjestäville oppilaitoksille ympäri Suomea. Kyselyyn vastasi 203 aikuista maahanmuuttajaa, jotka opiskelevat suomea toisena kielenä. Kysymykset koostuivat monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä ja niitä tarkasteltiin sekä määrällisen että laadullisen temaattisen analyysin keinoin. Tulosten mukaan suomen kielelle altistutaan luokkahuoneen ulkopuolella jokseenkin vähän, mutta sen koetaan silti usein olevan hyödyllistä. Toisaalta useat vastaajat kokivat suomen olevan jopa tarpeetonta suomalaisessa yhteiskunnassa pärjäämiselle. Englannin rooli oli tässä yhteydessä keskeinen ja sen koettiin olevan riittävä työskentelyyn ja jokapäiväisiin kanssakäymisiin. Vastaajat kokivat suomea ensikielenä puhuvien asenteet mahdollisesti heikkoa suomen kielen tasoa kohtaan turhauttavina. Tämän lisäksi he kokivat, että natiivit puhujat toistuvasti pyrkivät vaihtamaan keskustelukielen englantiin. Toisaalta englanti nähtiin myös etenkin maahanmuuttoprosessin alkuvaiheissa elintärkeänä työkaluna, jolla voi päästä vauhtiin suomen opiskelussa ja integroitumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan. Tutkielman tulokset voivat toimia hyödyllisenä tietona etenkin S2-opettajille, ja auttaa heitä ymmärtämään paremmin maahanmuuttajataustaisten S2-oppijoiden kielenoppimistottumuksia sekä heidän suhdettaan englantiin suomen kielen oppimisprosessissa.
first_indexed 2025-05-14T20:05:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salihu, Andi", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-14T05:41:37Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-14T05:41:37Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101987", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielelle altistuminen on yksi toisen kielen oppimisen t\u00e4rkeist\u00e4 osa-alueista. Jotta kielt\u00e4 voi oppia tehokkaasti, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 altistua autenttiselle kielelle monipuolisesti. T\u00e4h\u00e4n kuuluu lukeminen, kuunteleminen ja n\u00e4iden yhdistyminen esimerkiksi television katselussa tekstitysten kanssa. Kielitaito voi olla ratkaisevan t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja merkityksellist\u00e4 maahanmuuttajille, joille paikallisen kielen oppiminen voi toimia siltana uuteen kulttuuriin. Suomessa maahanmuutto on lis\u00e4\u00e4ntynyt viimeisen 30 vuoden aikana huomattavasti, mink\u00e4 my\u00f6t\u00e4 suomi toisena kielen\u00e4 -opetus on yh\u00e4 merkityksellisemm\u00e4ss\u00e4 asemassa.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuinka paljon ja mill\u00e4 tavoin aikuiset maahanmuuttajat, jotka opiskelevat suomea toisena kielen\u00e4 (S2), altistuvat suomen kielelle formaalin luokkahuoneopetuksen ulkopuolella. Lis\u00e4ksi tutkielma tarkastelee englannin kielen n\u00e4kyvyytt\u00e4 S2-oppijoiden arjessa sek\u00e4 sen mahdollisia vaikutuksia suomen kielen oppimiseen. \n\nAineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselyll\u00e4, joka jaettiin s\u00e4hk\u00f6postin v\u00e4lityksell\u00e4 keskeisille kotoutumiskoulutusta j\u00e4rjest\u00e4ville tahoille sek\u00e4 useille S2-opetusta j\u00e4rjest\u00e4ville oppilaitoksille ymp\u00e4ri Suomea. Kyselyyn vastasi 203 aikuista maahanmuuttajaa, jotka opiskelevat suomea toisena kielen\u00e4. Kysymykset koostuivat monivalintakysymyksist\u00e4 sek\u00e4 avoimista kysymyksist\u00e4 ja niit\u00e4 tarkasteltiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen ett\u00e4 laadullisen temaattisen analyysin keinoin.\n\nTulosten mukaan suomen kielelle altistutaan luokkahuoneen ulkopuolella jokseenkin v\u00e4h\u00e4n, mutta sen koetaan silti usein olevan hy\u00f6dyllist\u00e4. Toisaalta useat vastaajat kokivat suomen olevan jopa tarpeetonta suomalaisessa yhteiskunnassa p\u00e4rj\u00e4\u00e4miselle. Englannin rooli oli t\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4 keskeinen ja sen koettiin olevan riitt\u00e4v\u00e4 ty\u00f6skentelyyn ja jokap\u00e4iv\u00e4isiin kanssak\u00e4ymisiin. Vastaajat kokivat suomea ensikielen\u00e4 puhuvien asenteet mahdollisesti heikkoa suomen kielen tasoa kohtaan turhauttavina. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi he kokivat, ett\u00e4 natiivit puhujat toistuvasti pyrkiv\u00e4t vaihtamaan keskustelukielen englantiin. Toisaalta englanti n\u00e4htiin my\u00f6s etenkin maahanmuuttoprosessin alkuvaiheissa elint\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ty\u00f6kaluna, jolla voi p\u00e4\u00e4st\u00e4 vauhtiin suomen opiskelussa ja integroitumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan.\n\nTutkielman tulokset voivat toimia hy\u00f6dyllisen\u00e4 tietona etenkin S2-opettajille, ja auttaa heit\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n paremmin maahanmuuttajataustaisten S2-oppijoiden kielenoppimistottumuksia sek\u00e4 heid\u00e4n suhdettaan englantiin suomen kielen oppimisprosessissa.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-14T05:41:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-14T05:41:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language acquisition", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Immigrants\u2019 perceptions of Finnish language immersion, exposure and the role of English in Finland", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505144228", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikylpy", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101987
language eng
last_indexed 2025-05-20T20:46:31Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a3cadc6b-68ff-414c-84c4-b51ff57e8193\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505144228.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salihu, Andi Immigrants’ perceptions of Finnish language immersion, exposure and the role of English in Finland second language acquisition Englannin kieli English suomi toisena kielenä englannin kieli suomen kieli kieli ja kielet kielen oppiminen maahanmuuttajat toinen kieli kielikylpy oppiminen kaksikielisyys
title Immigrants’ perceptions of Finnish language immersion, exposure and the role of English in Finland
title_full Immigrants’ perceptions of Finnish language immersion, exposure and the role of English in Finland
title_fullStr Immigrants’ perceptions of Finnish language immersion, exposure and the role of English in Finland Immigrants’ perceptions of Finnish language immersion, exposure and the role of English in Finland
title_full_unstemmed Immigrants’ perceptions of Finnish language immersion, exposure and the role of English in Finland Immigrants’ perceptions of Finnish language immersion, exposure and the role of English in Finland
title_short Immigrants’ perceptions of Finnish language immersion, exposure and the role of English in Finland
title_sort immigrants perceptions of finnish language immersion exposure and the role of english in finland
title_txtP Immigrants’ perceptions of Finnish language immersion, exposure and the role of English in Finland
topic second language acquisition Englannin kieli English suomi toisena kielenä englannin kieli suomen kieli kieli ja kielet kielen oppiminen maahanmuuttajat toinen kieli kielikylpy oppiminen kaksikielisyys
topic_facet Englannin kieli English englannin kieli kaksikielisyys kielen oppiminen kieli ja kielet kielikylpy maahanmuuttajat oppiminen second language acquisition suomen kieli suomi toisena kielenä toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101987 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505144228
work_keys_str_mv AT salihuandi immigrantsperceptionsoffinnishlanguageimmersionexposureandtheroleofenglishinfinland