”Pommit räjähtelee ja Ukraina on punainen” varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaislasten tukemisesta ja traumataustan näyttäytymisestä

Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia Ukrainan sodasta paenneiden lasten traumojen näyttäytymisestä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sotatraumat ja niistä johtuvat emotionaaliset, psyykkiset ja fyysiset v...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Penttinen, Rebecca, Piirainen, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101984
_version_ 1833317359641690113
author Penttinen, Rebecca Piirainen, Anni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Penttinen, Rebecca Piirainen, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Penttinen, Rebecca Piirainen, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Penttinen, Rebecca
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia Ukrainan sodasta paenneiden lasten traumojen näyttäytymisestä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sotatraumat ja niistä johtuvat emotionaaliset, psyykkiset ja fyysiset vaikutukset heijastuvat varhaiskasvatukseen, sekä miten opettajat ovat näitä tukeneet. Aihe on ajankohtainen, sillä Suomessa on kasvava määrä sotaa paenneita lapsia, joiden tausta vaikuttaa varhaiskasvatuksen käytäntöihin ja pedagogisiin ratkaisuihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja varhaiskasvatuksen opettajille. Aineiston analyysissä sovellettiin sisällönanalyysiä, jossa tunnistettiin tärkeimmät teemat ja haasteet, joita trauma tai traumaattinen kriisi ja niistä johtuvat vaikutukset tuovat varhaiskasvatuksen arkeen. Tulosten mukaan sotaa paenneiden lasten traumat näyttäytyivät erityisesti käyttäytymisen- ja keskittymisen haasteina, sekä emotionaalisina kuormitustekijöinä. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat tarvitsevansa lisää koulutusta ja tukea, jotta he pystyvät tarjoamaan lapsille asianmukaista tukea. Lisäksi on tärkeää kehittää varhaiskasvatuksen käytäntöjä, jotka tukevat lasten resilienssin kehittymistä. Opettajan rooli on keskeinen traumatisoituneiden lasten tukemisessa. Heidän on oltava valmiita kohtaamaan monimuotoisia ja haastavia tilanteita, jotka edellyttävät joustavuutta ja jatkuvaa ammatillista kehittymistä. This bachelor's thesis explores early childhood education teachers’ experiences regarding the manifestations of trauma in children who have fled the war in Ukraine within the context of Finnish early childhood education. The aim of the study was to investigate how war-related trauma and its emotional, psychological, and physical effects are reflected in early education settings, as well as how teachers have supported children affected by such experiences. The topic is timely, as there is a growing number of children in Finland who have fled from war zones, and their backgrounds influence educational practices and pedagogical decisions in early childhood education. The study was conducted as a qualitative research project using semi-structured interviews with early childhood education teachers. The data was analyzed through content analysis, identifying key themes and challenges that trauma or traumatic crises and their consequences bring into the everyday practices of early education. According to the findings, the traumas of children who fled the war were particularly evident in behavioral and concentration difficulties, as well as in emotional strain. The teachers expressed a need for more training and support to be able to provide appropriate care for these children. Additionally, it is essential to develop practices within early childhood education that promote the development of children's resilience. The role of the teacher is crucial in supporting traumatized children; they must be prepared to face complex and challenging situations that require flexibility and continuous professional development.
first_indexed 2025-05-14T20:05:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lipponen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Penttinen, Rebecca", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Piirainen, Anni", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-14T05:36:44Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-14T05:36:44Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101984", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia Ukrainan sodasta paenneiden lasten traumojen n\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten sotatraumat ja niist\u00e4 johtuvat emotionaaliset, psyykkiset ja fyysiset vaikutukset heijastuvat varhaiskasvatukseen, sek\u00e4 miten opettajat ovat n\u00e4it\u00e4 tukeneet. Aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 Suomessa on kasvava m\u00e4\u00e4r\u00e4 sotaa paenneita lapsia, joiden tausta vaikuttaa varhaiskasvatuksen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin ja pedagogisiin ratkaisuihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa k\u00e4ytettiin puolistrukturoituja haastatteluja varhaiskasvatuksen opettajille. Aineiston analyysiss\u00e4 sovellettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, jossa tunnistettiin t\u00e4rkeimm\u00e4t teemat ja haasteet, joita trauma tai traumaattinen kriisi ja niist\u00e4 johtuvat vaikutukset tuovat varhaiskasvatuksen arkeen. Tulosten mukaan sotaa paenneiden lasten traumat n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t erityisesti k\u00e4ytt\u00e4ytymisen- ja keskittymisen haasteina, sek\u00e4 emotionaalisina kuormitustekij\u00f6in\u00e4. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat tarvitsevansa lis\u00e4\u00e4 koulutusta ja tukea, jotta he pystyv\u00e4t tarjoamaan lapsille asianmukaista tukea. Lis\u00e4ksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4, jotka tukevat lasten resilienssin kehittymist\u00e4. Opettajan rooli on keskeinen traumatisoituneiden lasten tukemisessa. Heid\u00e4n on oltava valmiita kohtaamaan monimuotoisia ja haastavia tilanteita, jotka edellytt\u00e4v\u00e4t joustavuutta ja jatkuvaa ammatillista kehittymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This bachelor's thesis explores early childhood education teachers\u2019 experiences regarding the manifestations of trauma in children who have fled the war in Ukraine within the context of Finnish early childhood education. The aim of the study was to investigate how war-related trauma and its emotional, psychological, and physical effects are reflected in early education settings, as well as how teachers have supported children affected by such experiences. The topic is timely, as there is a growing number of children in Finland who have fled from war zones, and their backgrounds influence educational practices and pedagogical decisions in early childhood education.\n\nThe study was conducted as a qualitative research project using semi-structured interviews with early childhood education teachers. The data was analyzed through content analysis, identifying key themes and challenges that trauma or traumatic crises and their consequences bring into the everyday practices of early education.\n\nAccording to the findings, the traumas of children who fled the war were particularly evident in behavioral and concentration difficulties, as well as in emotional strain. The teachers expressed a need for more training and support to be able to provide appropriate care for these children. Additionally, it is essential to develop practices within early childhood education that promote the development of children's resilience. The role of the teacher is crucial in supporting traumatized children; they must be prepared to face complex and challenging situations that require flexibility and continuous professional development.", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-14T05:36:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-14T05:36:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen tuki", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dPommit r\u00e4j\u00e4htelee ja Ukraina on punainen\u201d : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaislasten tukemisesta ja traumataustan n\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505144225", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sodat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "traumat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101984
language fin
last_indexed 2025-05-20T20:51:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/609c64e8-4398-4587-a782-92a092c4b693\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505144225.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Penttinen, Rebecca Piirainen, Anni ”Pommit räjähtelee ja Ukraina on punainen” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaislasten tukemisesta ja traumataustan näyttäytymisestä varhaiskasvatuksen tuki Varhaiskasvatus Early Childhood Education sodat varhaiskasvatus traumat varhaiskasvatuksen opettajat
title ”Pommit räjähtelee ja Ukraina on punainen” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaislasten tukemisesta ja traumataustan näyttäytymisestä
title_full ”Pommit räjähtelee ja Ukraina on punainen” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaislasten tukemisesta ja traumataustan näyttäytymisestä
title_fullStr ”Pommit räjähtelee ja Ukraina on punainen” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaislasten tukemisesta ja traumataustan näyttäytymisestä ”Pommit räjähtelee ja Ukraina on punainen” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaislasten tukemisesta ja traumataustan näyttäytymisestä
title_full_unstemmed ”Pommit räjähtelee ja Ukraina on punainen” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaislasten tukemisesta ja traumataustan näyttäytymisestä ”Pommit räjähtelee ja Ukraina on punainen” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaislasten tukemisesta ja traumataustan näyttäytymisestä
title_short ”Pommit räjähtelee ja Ukraina on punainen”
title_sort pommit räjähtelee ja ukraina on punainen varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaislasten tukemisesta ja traumataustan näyttäytymisestä
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaislasten tukemisesta ja traumataustan näyttäytymisestä
title_txtP ”Pommit räjähtelee ja Ukraina on punainen” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaislasten tukemisesta ja traumataustan näyttäytymisestä
topic varhaiskasvatuksen tuki Varhaiskasvatus Early Childhood Education sodat varhaiskasvatus traumat varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus sodat traumat varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatuksen tuki varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101984 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505144225
work_keys_str_mv AT penttinenrebecca pommiträjähteleejaukrainaonpunainenvarhaiskasvatuksenopettajienkokemuksiasotaap