Suomalaisen futsalin lajibrändin nykytila ja kehittäminen

Futsal on harrastajamäärältään toisiksi suurin sisäpalloilulaji Suomessa, mutta yleisö-keskiarvojen ja sosiaalisen median seuraajien perusteella futsal ei kykene haastamaan muita sisäpalloilulajeja. Suuresta harrastajamäärästä huolimatta futsalin suosio ja laji-brändi eivät ole vakiintuneet suomalai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Talvensaari, Niina
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101962
_version_ 1833407614475567104
author Talvensaari, Niina
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Talvensaari, Niina Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Talvensaari, Niina Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Talvensaari, Niina
datasource_str_mv jyx
description Futsal on harrastajamäärältään toisiksi suurin sisäpalloilulaji Suomessa, mutta yleisö-keskiarvojen ja sosiaalisen median seuraajien perusteella futsal ei kykene haastamaan muita sisäpalloilulajeja. Suuresta harrastajamäärästä huolimatta futsalin suosio ja laji-brändi eivät ole vakiintuneet suomalaisten sisäpalloilulajien kentässä. Tutkimuksen tar-koituksena oli ilmentää suomalaisen futsalin lajibrändin koettua nykytilaa etenkin kansallisella huipputasolla sekä tunnistaa niitä brändin rakentamisen keinoja, jotka voisivat tukea lajibrändin vakiinnuttamista suomalaisessa sisäpalloilulajien kentässä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kuvailemaan pyrkivän luonteensa vuoksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastateltavien valinta määräytyi Palloliiton sidosryhmien ekosysteemin kautta – tavoitteena mahdollisimman läpileikkaava otanta sidosryhmien keskuudesta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla, sillä tarkoituksena oli tunnistaa ja raportoida toistuvia kuvioita eli teemoja aineiston joukosta. Aineistosta tunnistettiin kuusi teemaa: futsalin lajibrändäyksen nykytila, markkinoinnin ja näkyvyyden kehittäminen, kilpailulliset vahvuudet suhteessa muihin, toiminnan tulevaisuuden suuntaviivat, futsalin sosiaalinen puoli sekä futsalin ja jalkapallon välinen suhde. Teemat käsittelevät futsalin lajibrändin asemaa suhteessa järjestettyyn lajitoimintaan sekä sisarlajiinsa jalkapalloon, joka määrittää nykyhetkessä suuresti futsalin identiteettiä Suomessa. Suomalaisen futsalin lajibrändin koettua nyky-tilaa leimaavat epävarmuus ja puutteet brändityössä etenkin lajin katto-organisaatioiden tasolla. Konkreettista brändityötä koetaan tehtävän katto-organisaatioita enemmän etenkin kansallisella pääsarjatasolla pelaavissa urheiluseuroissa. Futsalin lajibrändiä määrittää nykyhetkessä myös vahvasti suhde jalkapalloon. Brändin rakentamisen keinoja voidaan käyttää vakiinnuttamaan suomalaisen futsalin lajibrändiä sekä tuomaan sitä lähemmäs muiden sisäpalloilulajien tunnettuuden tasoa. Futsalin lajibrändin vakiinnuttamisen esitetään tapahtuvan kolmen osa-alueen kehittämisellä: laji-identiteettiä vahvistamalla, kansallisen huipputason ammattimaistamisella sekä monipuolista harrastustoimintaa takaamalla.
first_indexed 2025-05-13T20:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Talvensaari, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-13T07:41:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-13T07:41:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101962", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Futsal on harrastajam\u00e4\u00e4r\u00e4lt\u00e4\u00e4n toisiksi suurin sis\u00e4palloilulaji Suomessa, mutta yleis\u00f6-keskiarvojen ja sosiaalisen median seuraajien perusteella futsal ei kykene haastamaan muita sis\u00e4palloilulajeja. Suuresta harrastajam\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 huolimatta futsalin suosio ja laji-br\u00e4ndi eiv\u00e4t ole vakiintuneet suomalaisten sis\u00e4palloilulajien kent\u00e4ss\u00e4. Tutkimuksen tar-koituksena oli ilment\u00e4\u00e4 suomalaisen futsalin lajibr\u00e4ndin koettua nykytilaa etenkin kansallisella huipputasolla sek\u00e4 tunnistaa niit\u00e4 br\u00e4ndin rakentamisen keinoja, jotka voisivat tukea lajibr\u00e4ndin vakiinnuttamista suomalaisessa sis\u00e4palloilulajien kent\u00e4ss\u00e4. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kuvailemaan pyrkiv\u00e4n luonteensa vuoksi. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastateltavien valinta m\u00e4\u00e4r\u00e4ytyi Palloliiton sidosryhmien ekosysteemin kautta \u2013 tavoitteena mahdollisimman l\u00e4pileikkaava otanta sidosryhmien keskuudesta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla, sill\u00e4 tarkoituksena oli tunnistaa ja raportoida toistuvia kuvioita eli teemoja aineiston joukosta. Aineistosta tunnistettiin kuusi teemaa: futsalin lajibr\u00e4nd\u00e4yksen nykytila, markkinoinnin ja n\u00e4kyvyyden kehitt\u00e4minen, kilpailulliset vahvuudet suhteessa muihin, toiminnan tulevaisuuden suuntaviivat, futsalin sosiaalinen puoli sek\u00e4 futsalin ja jalkapallon v\u00e4linen suhde. Teemat k\u00e4sittelev\u00e4t futsalin lajibr\u00e4ndin asemaa suhteessa j\u00e4rjestettyyn lajitoimintaan sek\u00e4 sisarlajiinsa jalkapalloon, joka m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 nykyhetkess\u00e4 suuresti futsalin identiteetti\u00e4 Suomessa. Suomalaisen futsalin lajibr\u00e4ndin koettua nyky-tilaa leimaavat ep\u00e4varmuus ja puutteet br\u00e4ndity\u00f6ss\u00e4 etenkin lajin katto-organisaatioiden tasolla. Konkreettista br\u00e4ndity\u00f6t\u00e4 koetaan teht\u00e4v\u00e4n katto-organisaatioita enemm\u00e4n etenkin kansallisella p\u00e4\u00e4sarjatasolla pelaavissa urheiluseuroissa. Futsalin lajibr\u00e4ndi\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 nykyhetkess\u00e4 my\u00f6s vahvasti suhde jalkapalloon. Br\u00e4ndin rakentamisen keinoja voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 vakiinnuttamaan suomalaisen futsalin lajibr\u00e4ndi\u00e4 sek\u00e4 tuomaan sit\u00e4 l\u00e4hemm\u00e4s muiden sis\u00e4palloilulajien tunnettuuden tasoa. Futsalin lajibr\u00e4ndin vakiinnuttamisen esitet\u00e4\u00e4n tapahtuvan kolmen osa-alueen kehitt\u00e4misell\u00e4: laji-identiteetti\u00e4 vahvistamalla, kansallisen huipputason ammattimaistamisella sek\u00e4 monipuolista harrastustoimintaa takaamalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-05-13T07:41:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-13T07:41:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaisen futsalin lajibr\u00e4ndin nykytila ja kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505134204", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101962
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:34Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/162a5633-b1c3-4660-a979-d307e451c76c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505134204.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Talvensaari, Niina Suomalaisen futsalin lajibrändin nykytila ja kehittäminen Markkinointi Marketing
title Suomalaisen futsalin lajibrändin nykytila ja kehittäminen
title_full Suomalaisen futsalin lajibrändin nykytila ja kehittäminen
title_fullStr Suomalaisen futsalin lajibrändin nykytila ja kehittäminen Suomalaisen futsalin lajibrändin nykytila ja kehittäminen
title_full_unstemmed Suomalaisen futsalin lajibrändin nykytila ja kehittäminen Suomalaisen futsalin lajibrändin nykytila ja kehittäminen
title_short Suomalaisen futsalin lajibrändin nykytila ja kehittäminen
title_sort suomalaisen futsalin lajibrändin nykytila ja kehittäminen
title_txtP Suomalaisen futsalin lajibrändin nykytila ja kehittäminen
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101962 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505134204
work_keys_str_mv AT talvensaariniina suomalaisenfutsalinlajibrändinnykytilajakehittäminen