Nuorten koulu-uupumuksen ja koulupinnaamisen yhteys äitien ja isien kotitehtävissä osallistumiseen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten koulu-uupumuksen ja koulupinnaamisen yhteyksiä vanhempien kotitehtävissä osallistumiseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten sukupuolen muuntavaa vaikutusta tähän yhteyteen. Koulu-uupumusta mitattiin uupumusasteisen väsymyksen ja kyynisyyden a...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laine, Fanny
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101961
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten koulu-uupumuksen ja koulupinnaamisen yhteyksiä vanhempien kotitehtävissä osallistumiseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten sukupuolen muuntavaa vaikutusta tähän yhteyteen. Koulu-uupumusta mitattiin uupumusasteisen väsymyksen ja kyynisyyden avulla. Vanhempien osallistuminen kotitehtäviin jaettiin kolmeen ulottuvuuteen: auttamiseen, valvomiseen ja autonomian tukemiseen. Tutkimus on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2016 yhdeksäsluokkalaisilta nuorilta ja heidän vanhemmiltaan kyselylomakkeilla, joissa selvitettiin nuorten koulu-uupumusta ja -pinnaamista sekä äitien ja isien osallistumista nuorten kotitehtäviin. Aineistossa oli 952 nuorta, joista tyttöjä oli 431 ja poikia 521, sekä heidän äitinsä (n = 876) ja isänsä (n = 458). Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysilla. Tulokset osoittivat, että nuorten uupumusasteinen väsymys ja kyynisyys olivat yhteydessä molempien vanhempien antamaan autonomian tukeen sekä kotitehtävien valvontaan. Lisäksi koulupinnaaminen ennusti äitien antamaa autonomian tukea. Nuorten sukupuoli muunsi vain koulupinnaamisen ja äitien kotitehtävissä auttamisen yhteyttä: poikien pinnaaminen oli yhteydessä suurempaan ja tyttöjen pinnaaminen vähäisempään äitien avun tarjoamiseen kotitehtävissä. Vanhempien osallistuminen nuorten kotitehtäviin voi toimia koulunkäyntiä ja kouluhyvinvointia tukevana voimavarana. Vanhempia tulisikin kannustaa osallistumaan nuorten kotitehtäviin nuorten hyvinvointia ja autonomiaa vahvistavilla tavoilla.