Summary: | Vaihto-opiskelu on osa monen korkeakouluopiskelijan opintoja ja opiskelijakokemusta. Vaihto-opiskelujakso on yksilön elämän, opintojen ja tulevaisuuden kannalta merkittävä kokemus, joka omaksutaan tavalla tai toisella osaksi identiteettiä. Usein yksi niin vaihto-opiskeluohjelmien virallisista tavoitteista kuin vaihto-opiskelijoiden henkilökohtaisista syistä osallistua vaihto-opiskeluun on vieraiden kielten käyttö, kehittäminen ja oppiminen. Näin ollen vieraiden kielten käyttökokemus vaihto-opiskelukontekstissa on osa toisten kielten identiteettien rakentumista.
Tämän syventävien opintojen tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoa toisen kielen identiteetin rakentumisesta ja
kehittymisestä englannin kielen suhteen vaihto-opiskelukokemuksen puitteissa. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta entistä tai nykyistä yliopisto-opiskelijaa, joille englanti on vieras osattu kieli. Tutkimuksen osallistujat olivat osallistuneet vaihto-opiskeluun korkeakouluopintojensa aikana ja käyttäneet vaihto-opiskelujaksollaan englannin kieltä. Aineisto litteroitiin ja tämän jälkeen analysoitiin temaattisen analyysin keinoin toisen kielen identiteetin kehittymisen aihepiiriin keskittyen. Aineiston analyysissä ilmeni neljä keskeistä teemaa. Teemat olivat englanti vakiintuneena ja pitkäaikaisena toisen kielen identiteettinä, englanti jatkuvana toisen kielen identiteettinä ja muiden toisten kielten identiteetit kontekstuaalisesti ja ajallisesti muuttuvina, englanti toisten kielten identiteettien virstanpylväänä sekä muiden toisten kielten sekä kansainvälisen identiteetin perustana ja englanti muiden toisten kielten identiteettien kehittämisen varakielenä.
Tutkimuksen tulokset lisäävät tietoa englannin toisen kielen identiteetin rakentumisesta sekä sen eroista muiden toisten kielten identiteettien kehittymiseen vaihto-opiskelussa ja sen lopputulemana. Tutkimustulokset ovat kuitenkin tutkimuksen laajuudesta ja aineiston pienuudesta johtuen rajallisesti yleistettävissä.
|