Viisi- ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itsesäätelytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin

Tutkimuksen keskiössä olivat kognitiiviset ja behavioraaliset itsesäätelytaidot sekä numeeriset taidot niin kokonaisuutena kuin lukujonotaitojen osa-alueen kautta tarkasteltuna. Tutkimuksessa selvitettiin viisi–kuusivuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen yhteyttä heidän numeerisiin taitoihinsa kevääl...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Salojoki, Jere, Vainikainen, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101882
_version_ 1833317359629107200
author Salojoki, Jere Vainikainen, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salojoki, Jere Vainikainen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salojoki, Jere Vainikainen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salojoki, Jere
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen keskiössä olivat kognitiiviset ja behavioraaliset itsesäätelytaidot sekä numeeriset taidot niin kokonaisuutena kuin lukujonotaitojen osa-alueen kautta tarkasteltuna. Tutkimuksessa selvitettiin viisi–kuusivuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen yhteyttä heidän numeerisiin taitoihinsa keväällä juuri ennen siirtymistä esiopetukseen. Tutkimus toteutettiin valmiin VUOKKO-aineiston avulla ja aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin. Tutkimukseen osallistui 189 lasta ja 98 varhaiskasvatuksen henkilöstön jäsentä. Lasten itsesäätelytaitoja tarkasteltiin lasten tekemän Head-Toes-Knees-Shoulders (HTKS) -tehtävän ja ryhmän henkilöstön täyttämän Child Behavior Rating Scale (CBRS) -kyselylomakkeen avulla. Lukujonotaitoja tarkasteltiin puolestaan sanallisen laskemisen tehtävällä ja numeerisia taitoja lasten täyttämällä matemaattiset valmiudet -testillä. Kaikissa tutkimuskysymyksissä analyysimenetelmänä oli Spearmanin järjestyskorrelaatiokerroin. Tulosten mukaan lasten kognitiivisen ja behavioraalisen itsesäätelyn taidoilla on yhteyksiä niin numeerisiin taitoihin kuin lukujonotaitoihin. Yhteyksiä on myös nähtävissä ryhmän henkilöstön arvioimien, varhaiskasvatuksen tehtävätilanteissa ilmenevien behavioraalisten itsesäätelytaitojen ja lasten numeeristen taitojen välillä. Tehtävätilanteiden behavioraalisilla itsesäätelytaidoilla ei kuitenkaan ole yhteyttä lasten lukujonotaitoihin. Vastaavasti varhaiskasvatuksen sosiaalisissa tilanteissa ilmenevillä behavioraalisilla itsesäätelytaidoilla ei ole yhteyksiä lukujono- eikä numeerisiin taitoihin.
first_indexed 2025-05-09T20:00:36Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruutiainen, Ville", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salojoki, Jere", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vainikainen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-09T07:20:19Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-09T07:20:19Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101882", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 olivat kognitiiviset ja behavioraaliset itses\u00e4\u00e4telytaidot\nsek\u00e4 numeeriset taidot niin kokonaisuutena kuin lukujonotaitojen osa-alueen\nkautta tarkasteltuna. Tutkimuksessa selvitettiin viisi\u2013kuusivuotiaiden lasten itses\u00e4\u00e4telytaitojen yhteytt\u00e4 heid\u00e4n numeerisiin taitoihinsa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 juuri ennen\nsiirtymist\u00e4 esiopetukseen.\nTutkimus toteutettiin valmiin VUOKKO-aineiston avulla ja aineisto analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin. Tutkimukseen osallistui 189 lasta ja 98 varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n j\u00e4sent\u00e4. Lasten itses\u00e4\u00e4telytaitoja tarkasteltiin lasten tekem\u00e4n Head-Toes-Knees-Shoulders (HTKS) -teht\u00e4v\u00e4n ja ryhm\u00e4n henkil\u00f6st\u00f6n\nt\u00e4ytt\u00e4m\u00e4n Child Behavior Rating Scale (CBRS) -kyselylomakkeen avulla. Lukujonotaitoja tarkasteltiin puolestaan sanallisen laskemisen teht\u00e4v\u00e4ll\u00e4 ja numeerisia\ntaitoja lasten t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 matemaattiset valmiudet -testill\u00e4. Kaikissa tutkimuskysymyksiss\u00e4 analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 oli Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokerroin.\nTulosten mukaan lasten kognitiivisen ja behavioraalisen itses\u00e4\u00e4telyn taidoilla on yhteyksi\u00e4 niin numeerisiin taitoihin kuin lukujonotaitoihin. Yhteyksi\u00e4\non my\u00f6s n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 ryhm\u00e4n henkil\u00f6st\u00f6n arvioimien, varhaiskasvatuksen teht\u00e4v\u00e4tilanteissa ilmenevien behavioraalisten itses\u00e4\u00e4telytaitojen ja lasten numeeristen taitojen v\u00e4lill\u00e4. Teht\u00e4v\u00e4tilanteiden behavioraalisilla itses\u00e4\u00e4telytaidoilla ei kuitenkaan ole yhteytt\u00e4 lasten lukujonotaitoihin. Vastaavasti varhaiskasvatuksen\nsosiaalisissa tilanteissa ilmenevill\u00e4 behavioraalisilla itses\u00e4\u00e4telytaidoilla ei ole yhteyksi\u00e4 lukujono- eik\u00e4 numeerisiin taitoihin.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-09T07:20:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-09T07:20:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itses\u00e4\u00e4telytaidot", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiivinen itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "behavioraalinen itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "numeeriset taidot", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukujonotaidot", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Viisi- ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itses\u00e4\u00e4telytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505094125", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsen kehitys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101882
language fin
last_indexed 2025-05-20T20:28:13Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5bf48a53-26bd-4cb6-b370-2eaa2bfeace4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505094125.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salojoki, Jere Vainikainen, Elina Viisi- ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itsesäätelytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin itsesäätelytaidot kognitiivinen itsesäätely behavioraalinen itsesäätely numeeriset taidot lukujonotaidot Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus itsesäätely (psykologia) lapsen kehitys matematiikka
title Viisi- ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itsesäätelytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin
title_full Viisi- ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itsesäätelytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin
title_fullStr Viisi- ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itsesäätelytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin Viisi- ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itsesäätelytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin
title_full_unstemmed Viisi- ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itsesäätelytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin Viisi- ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itsesäätelytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin
title_short Viisi- ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itsesäätelytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin
title_sort viisi ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itsesäätelytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin
title_txtP Viisi- ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itsesäätelytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin
topic itsesäätelytaidot kognitiivinen itsesäätely behavioraalinen itsesäätely numeeriset taidot lukujonotaidot Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus itsesäätely (psykologia) lapsen kehitys matematiikka
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus behavioraalinen itsesäätely itsesäätely (psykologia) itsesäätelytaidot kognitiivinen itsesäätely lapsen kehitys lukujonotaidot matematiikka numeeriset taidot varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101882 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505094125
work_keys_str_mv AT salojokijere viisijakuusivuotiaidenvarhaiskasvatukseenosallistuvienlastenitsesäätelytaitojenyhte