Viisi- ja kuusivuotiaiden varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten itsesäätelytaitojen yhteydet numeerisiin taitoihin

Tutkimuksen keskiössä olivat kognitiiviset ja behavioraaliset itsesäätelytaidot sekä numeeriset taidot niin kokonaisuutena kuin lukujonotaitojen osa-alueen kautta tarkasteltuna. Tutkimuksessa selvitettiin viisi–kuusivuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen yhteyttä heidän numeerisiin taitoihinsa kevääl...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Salojoki, Jere, Vainikainen, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101882
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen keskiössä olivat kognitiiviset ja behavioraaliset itsesäätelytaidot sekä numeeriset taidot niin kokonaisuutena kuin lukujonotaitojen osa-alueen kautta tarkasteltuna. Tutkimuksessa selvitettiin viisi–kuusivuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen yhteyttä heidän numeerisiin taitoihinsa keväällä juuri ennen siirtymistä esiopetukseen. Tutkimus toteutettiin valmiin VUOKKO-aineiston avulla ja aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin. Tutkimukseen osallistui 189 lasta ja 98 varhaiskasvatuksen henkilöstön jäsentä. Lasten itsesäätelytaitoja tarkasteltiin lasten tekemän Head-Toes-Knees-Shoulders (HTKS) -tehtävän ja ryhmän henkilöstön täyttämän Child Behavior Rating Scale (CBRS) -kyselylomakkeen avulla. Lukujonotaitoja tarkasteltiin puolestaan sanallisen laskemisen tehtävällä ja numeerisia taitoja lasten täyttämällä matemaattiset valmiudet -testillä. Kaikissa tutkimuskysymyksissä analyysimenetelmänä oli Spearmanin järjestyskorrelaatiokerroin. Tulosten mukaan lasten kognitiivisen ja behavioraalisen itsesäätelyn taidoilla on yhteyksiä niin numeerisiin taitoihin kuin lukujonotaitoihin. Yhteyksiä on myös nähtävissä ryhmän henkilöstön arvioimien, varhaiskasvatuksen tehtävätilanteissa ilmenevien behavioraalisten itsesäätelytaitojen ja lasten numeeristen taitojen välillä. Tehtävätilanteiden behavioraalisilla itsesäätelytaidoilla ei kuitenkaan ole yhteyttä lasten lukujonotaitoihin. Vastaavasti varhaiskasvatuksen sosiaalisissa tilanteissa ilmenevillä behavioraalisilla itsesäätelytaidoilla ei ole yhteyksiä lukujono- eikä numeerisiin taitoihin.