Exploring students’ perceptions of the WordDive English preparatory course and its support for essay writing skill development

Digitalisaation myötä kielten opiskelu on siirtynyt yhä enemmän kouluista vapaa-ajalle erilaisten nettikurssien ja kieltenoppimissovellusten kautta. Monet sovellukset mahdollistavat uuden kielen opiskelun, kun taas toiset tarjoavat kursseja myös pidempään kieltä opiskelleille. Jälkimmäisiin kuuluu W...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuorenmaa, Eevi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101881
Description
Summary:Digitalisaation myötä kielten opiskelu on siirtynyt yhä enemmän kouluista vapaa-ajalle erilaisten nettikurssien ja kieltenoppimissovellusten kautta. Monet sovellukset mahdollistavat uuden kielen opiskelun, kun taas toiset tarjoavat kursseja myös pidempään kieltä opiskelleille. Jälkimmäisiin kuuluu WordDive, jonka kurssitarjontaan sisältyy myös englannin ylioppilaskokeeseen valmistava abikurssi. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä opiskelijoilla on WordDiven englannin abikurssista ja miten he kokevat kurssin valmistavan heitä englannin ylioppilaskokeen esseetehtävään. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi 28 opiskelijaa, jotka ovat suorittaneet englannin ylioppilaskokeen ja harjoitelleet siihen kyseisellä kurssilla. Kyselyn vastaukset analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulokset osoittavat, että kurssi koetaan yleisesti hyödylliseksi ja erityisesti sanasto pääsee kehittymään sitä tehdessä. Sen sijaan ylioppilaskokeen esseetehtävään kurssi ei suoraan valmista, vaikka kurssilla opittuja taitoja esseessä voi päästä hyödyntämään. Vähäisen otoskoon vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä. WordDiven työtiimissä toimivat henkilöt voivat hyödyntää tutkielmassa saatuja tuloksia englannin abikurssin kurssin kehittämisessä. Lisäksi eritysesti lukioissa työskentelevät kielenopettajat voivat hyötyä tutkielman tuloksista.