Luurankohahmo kuoleman representaationa Hugo Simbergin taiteessa taiteilijan persoonallisen symbolismin tulkinta

Maisterintutkielma käsittelee Hugo Gerhard Simbergin (1873–1917) taiteen kuolemarepresentaatiota. Tutkimuksessa tarkastellaan Simbergin teoksia, joissa esiintyy hänen näkemyksensä kuoleman personifikaatiosta eli luurankohahmosta. Symbolistien tavoin Simbergiä kiinnosti unien ja näkymättömän maailman...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Järvinen, Matilda
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101880
_version_ 1833317277486809088
author Järvinen, Matilda
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Järvinen, Matilda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Järvinen, Matilda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Järvinen, Matilda
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielma käsittelee Hugo Gerhard Simbergin (1873–1917) taiteen kuolemarepresentaatiota. Tutkimuksessa tarkastellaan Simbergin teoksia, joissa esiintyy hänen näkemyksensä kuoleman personifikaatiosta eli luurankohahmosta. Symbolistien tavoin Simbergiä kiinnosti unien ja näkymättömän maailman kuvaaminen, mikä käy ilmi hänen teoksistaan. Simbergin taiteessa ilmenee mystinen ja tuonpuoleinen hahmo, Kuolema, joka sai taitelijan käsissä oman tulkintansa. Tutkimus kuuluu taidehistorian ja historian tutkimusalaan, ja tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet Simbergin taiteen kuolemahahmon visuaaliseen ulkomuodon kehitykseen? Onko Simbergin teosten kuolema representaatiossa yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia eurooppalaisen vanhan taiteen luurankokuvastoon? Minkälaiseksi Simberg kuvaa luurankohahmoa teoksissaan? Mitä luuranko symboloi ja mikä on sen merkitys tutkimuksessa käsiteltävissä teoksissa? Tutkimus on laadullinen sisällönanalyysi, jossa tutkimusmenetelmänä hyödynnetään Roelof van Straten uudistamaa Erwin Panofskyn klassikkoteokseen Studies in Iconology (1939) pohjautuvaa ikonologian tulkintamallia. Lisäksi tutkimusmenetelmänä hyödynnetään suoranaista intervisuaalista eli kuvienvälistä tarkastelua aineistoon. Intervisuaalisessa tarkastelussa ovat Simbergin teosten ja samankaltaisten kuvatyyppien väliset yhteydet. Tutkimuksessa liitetään Simbergin teokset osaksi kuoleman kuvausperinteen jatkumoa. Tutkimusaineistona on yhteensä kuusitoista Simbergin erilaisin tekniikoin tekemää teosta vuosien 1895–1906 väliltä. Maisteritutkielman tutkimustuloksena nousee esiin, että Hugo Simbergin Kuolema-hahmon visuaalinen ulkomuoto on saanut vaikutteita niin eurooppalaisen kuolemakuvaston kuvaperinteestä kuin taiteilijan omista henkilökohtaisista kokemuksista sekä taitelijan mielikuvitusmaailman aineksista. Lisäksi voidaan huomata, että Simbergin opintomatkat ja taitelijan tärkeimmät ihmissuhteet muovasivat niin taitelijan ajatuksia kuin kuvamaailmaa. Simberg rakensi omalaisen ja henkilökohtaisen Kuolema-hahmo kuvastonsa, jossa Kuolema näyttäytyy elävänä ja tuntevana olentona. Hän käytti symbolismin tyylikeinoja, ammensi inspiraatiota keskiajan kuvastosta ja antiikin sekä keskiajan kuolemasymboliikasta. Simbergin Kuolema-hahmon kuvissa heijastelee myös 1800-luvun lopun symbolistien kiinnostus mystiikkaan ja esoteerisuuteen. Tutkimustuloksista käy ilmi, että Simbergin teokset voidaan nähdä osana kuoleman kuvausperinteen jatkumoa. Tutkimusta voidaan hyödyntää Simbergin Kuolema-hahmon toimijuuden ja persoonan laajemmassa tulkinnassa. This Master's thesis examines the representations of death in the art of Hugo Gerhard Simberg (1873–1917). The study focuses on works in which Simberg depicts his vision of the personification of death, represented as a skeletal figure. In line with the Symbolist movement, Simberg was intrigued by dreams and the invisible world and that interest clearly reflected in his art. Simberg presents a mystical, otherworldly figure, Death, which he interpreted in his own unique manner. The thesis is within the disciplines of art history and history, and is guided by the following research questions: What factors influenced the visual development of the death figure in Simberg’s art? To what extent does Simberg’s representation of death resemble or differ from the skeletal imagery found in European art history? How does Simberg characterize the skeletal figure in his works? What does the skeleton symbolize, and what is its significance within the analyzed works? The study is a qualitative content analysis that applies a modified iconological interpretation model based on Erwin Panofsky’s seminal work Studies in Iconology (1939), as revised by Roelof van Straten. The study also uses intervisual analysis, examining the visual relationships between Simberg’s works and related image types. Through this approach, Simberg’s works are positioned within the broader continuum of death imagery traditions. The material consists of sixteen artworks utilizing a variety of techniques created by Simberg between 1895 and 1906. The findings of this thesis indicate that the visual form of Simberg’s Death figure draws from both the imagery of European death iconography and the artist’s personal experiences and imaginative vision. Furthermore, Simberg’s study trips and significant personal relationships played a crucial role in shaping both his worldview and artistic imagery. Simberg constructed a distinctive and personal representation of Death, portrayed as a sentient, emotion-ally resonant being. He employed stylistic elements of Symbolism and drew inspiration from medieval imagery as well as ancient and medieval death symbolism. His depictions of Death also reflect the late 19th-century Symbolists’ fascination with mysticism and esotericism. The results of the study suggest that Simberg’s works can be interpreted as part of the long tradition of death representation in art. This research contributes to a broader understanding of agency and personality of Simberg's Death figure.
first_indexed 2025-05-09T20:00:36Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirinen, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rvinen, Matilda", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-09T07:16:25Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-09T07:16:25Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101880", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielma k\u00e4sittelee Hugo Gerhard Simbergin (1873\u20131917) taiteen kuolemarepresentaatiota. Tutkimuksessa tarkastellaan Simbergin teoksia, joissa esiintyy h\u00e4nen n\u00e4kemyksens\u00e4 kuoleman personifikaatiosta eli luurankohahmosta. Symbolistien tavoin Simbergi\u00e4 kiinnosti unien ja n\u00e4kym\u00e4tt\u00f6m\u00e4n maailman kuvaaminen, mik\u00e4 k\u00e4y ilmi h\u00e4nen teoksistaan. Simbergin taiteessa ilmenee mystinen ja tuonpuoleinen hahmo, Kuolema, joka sai taitelijan k\u00e4siss\u00e4 oman tulkintansa. Tutkimus kuuluu taidehistorian ja historian tutkimusalaan, ja tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Mitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat vaikuttaneet Simbergin taiteen kuolemahahmon visuaaliseen ulkomuodon kehitykseen? Onko Simbergin teosten kuolema representaatiossa yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 tai eroavaisuuksia eurooppalaisen vanhan taiteen luurankokuvastoon? Mink\u00e4laiseksi Simberg kuvaa luurankohahmoa teoksissaan? Mit\u00e4 luuranko symboloi ja mik\u00e4 on sen merkitys tutkimuksessa k\u00e4sitelt\u00e4viss\u00e4 teoksissa? \n\nTutkimus on laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, jossa tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n Roelof van Straten uudistamaa Erwin Panofskyn klassikkoteokseen Studies in Iconology (1939) pohjautuvaa ikonologian tulkintamallia. Lis\u00e4ksi tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n suoranaista intervisuaalista eli kuvienv\u00e4list\u00e4 tarkastelua aineistoon. Intervisuaalisessa tarkastelussa ovat Simbergin teosten ja samankaltaisten kuvatyyppien v\u00e4liset yhteydet. Tutkimuksessa liitet\u00e4\u00e4n Simbergin teokset osaksi kuoleman kuvausperinteen jatkumoa. Tutkimusaineistona on yhteens\u00e4 kuusitoista Simbergin erilaisin tekniikoin tekem\u00e4\u00e4 teosta vuosien 1895\u20131906 v\u00e4lilt\u00e4. \n\nMaisteritutkielman tutkimustuloksena nousee esiin, ett\u00e4 Hugo Simbergin Kuolema-hahmon visuaalinen ulkomuoto on saanut vaikutteita niin eurooppalaisen kuolemakuvaston kuvaperinteest\u00e4 kuin taiteilijan omista henkil\u00f6kohtaisista kokemuksista sek\u00e4 taitelijan mielikuvitusmaailman aineksista. Lis\u00e4ksi voidaan huomata, ett\u00e4 Simbergin opintomatkat ja taitelijan t\u00e4rkeimm\u00e4t ihmissuhteet muovasivat niin taitelijan ajatuksia kuin kuvamaailmaa. Simberg rakensi omalaisen ja henkil\u00f6kohtaisen Kuolema-hahmo kuvastonsa, jossa Kuolema n\u00e4ytt\u00e4ytyy el\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja tuntevana olentona. H\u00e4n k\u00e4ytti symbolismin tyylikeinoja, ammensi inspiraatiota keskiajan kuvastosta ja antiikin sek\u00e4 keskiajan kuolemasymboliikasta. Simbergin Kuolema-hahmon kuvissa heijastelee my\u00f6s 1800-luvun lopun symbolistien kiinnostus mystiikkaan ja esoteerisuuteen. Tutkimustuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 Simbergin teokset voidaan n\u00e4hd\u00e4 osana kuoleman kuvausperinteen jatkumoa. Tutkimusta voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 Simbergin Kuolema-hahmon toimijuuden ja persoonan laajemmassa tulkinnassa.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This Master's thesis examines the representations of death in the art of Hugo Gerhard Simberg (1873\u20131917). The study focuses on works in which Simberg depicts his vision of the personification of death, represented as a skeletal figure. In line with the Symbolist movement, Simberg was intrigued by dreams and the invisible world and that interest clearly reflected in his art. Simberg presents a mystical, otherworldly figure, Death, which he interpreted in his own unique manner. The thesis is within the disciplines of art history and history, and is guided by the following research questions: What factors influenced the visual development of the death figure in Simberg\u2019s art? To what extent does Simberg\u2019s representation of death resemble or differ from the skeletal imagery found in European art history? How does Simberg characterize the skeletal figure in his works? What does the skeleton symbolize, and what is its significance within the analyzed works?\n\nThe study is a qualitative content analysis that applies a modified iconological interpretation model based on Erwin Panofsky\u2019s seminal work Studies in Iconology (1939), as revised by Roelof van Straten. The study also uses intervisual analysis, examining the visual relationships between Simberg\u2019s works and related image types. Through this approach, Simberg\u2019s works are positioned within the broader continuum of death imagery traditions. The material consists of sixteen artworks utilizing a variety of techniques created by Simberg between 1895 and 1906. \n\nThe findings of this thesis indicate that the visual form of Simberg\u2019s Death figure draws from both the imagery of European death iconography and the artist\u2019s personal experiences and imaginative vision. Furthermore, Simberg\u2019s study trips and significant personal relationships played a crucial role in shaping both his worldview and artistic imagery. Simberg constructed a distinctive and personal representation of Death, portrayed as a sentient, emotion-ally resonant being. He employed stylistic elements of Symbolism and drew inspiration from medieval imagery as well as ancient and medieval death symbolism. His depictions of Death also reflect the late 19th-century Symbolists\u2019 fascination with mysticism and esotericism. The results of the study suggest that Simberg\u2019s works can be interpreted as part of the long tradition of death representation in art. This research contributes to a broader understanding of agency and personality of Simberg's Death figure.", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-09T07:16:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-09T07:16:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Hugo Simberg", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luuranko", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luurankohahmo", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "intervisuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ikonografinen analyysi", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Luurankohahmo kuoleman representaationa Hugo Simbergin taiteessa : taiteilijan persoonallisen symbolismin tulkinta", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505094123", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidehistoria", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art History", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ikonografia", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvataide", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidehistoria", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuolema", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "en", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101880
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:54Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Järvinen, Matilda Luurankohahmo kuoleman representaationa Hugo Simbergin taiteessa : taiteilijan persoonallisen symbolismin tulkinta Hugo Simberg luuranko luurankohahmo intervisuaalisuus ikonografinen analyysi Taidehistoria Art History ikonografia kuvataide taidehistoria kuolema
title Luurankohahmo kuoleman representaationa Hugo Simbergin taiteessa : taiteilijan persoonallisen symbolismin tulkinta
title_full Luurankohahmo kuoleman representaationa Hugo Simbergin taiteessa : taiteilijan persoonallisen symbolismin tulkinta
title_fullStr Luurankohahmo kuoleman representaationa Hugo Simbergin taiteessa : taiteilijan persoonallisen symbolismin tulkinta Luurankohahmo kuoleman representaationa Hugo Simbergin taiteessa : taiteilijan persoonallisen symbolismin tulkinta
title_full_unstemmed Luurankohahmo kuoleman representaationa Hugo Simbergin taiteessa : taiteilijan persoonallisen symbolismin tulkinta Luurankohahmo kuoleman representaationa Hugo Simbergin taiteessa : taiteilijan persoonallisen symbolismin tulkinta
title_short Luurankohahmo kuoleman representaationa Hugo Simbergin taiteessa
title_sort luurankohahmo kuoleman representaationa hugo simbergin taiteessa taiteilijan persoonallisen symbolismin tulkinta
title_sub taiteilijan persoonallisen symbolismin tulkinta
title_txtP Luurankohahmo kuoleman representaationa Hugo Simbergin taiteessa : taiteilijan persoonallisen symbolismin tulkinta
topic Hugo Simberg luuranko luurankohahmo intervisuaalisuus ikonografinen analyysi Taidehistoria Art History ikonografia kuvataide taidehistoria kuolema
topic_facet Art History Hugo Simberg Taidehistoria ikonografia ikonografinen analyysi intervisuaalisuus kuolema kuvataide luuranko luurankohahmo taidehistoria
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101880 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505094123
work_keys_str_mv AT järvinenmatilda luurankohahmokuolemanrepresentaationahugosimbergintaiteessataiteilijanpersoonall