Optimism, joy, compassion a material package for Finnish lower secondary school on foreign language anxiety

Suomea äidinkielenään puhuvien englannin kielen käyttöön liittyy usein käyttötilanteiden välttelyä, arkuutta, liiallista itsekriittisyyttä sekä oman kielitaidon vähättelyä. Suomalainen näkemys omasta englannin kielen taidosta (katso esimerkiksi Leppänen et al. 2011, Paakki 2023) mukaan olevan erittä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tapiovaara, Tommi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101879
_version_ 1833407614457741312
author Tapiovaara, Tommi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tapiovaara, Tommi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tapiovaara, Tommi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tapiovaara, Tommi
datasource_str_mv jyx
description Suomea äidinkielenään puhuvien englannin kielen käyttöön liittyy usein käyttötilanteiden välttelyä, arkuutta, liiallista itsekriittisyyttä sekä oman kielitaidon vähättelyä. Suomalainen näkemys omasta englannin kielen taidosta (katso esimerkiksi Leppänen et al. 2011, Paakki 2023) mukaan olevan erittäin, ja suomalainen tapa lausua englantia koetaan nolona. Nämä ilmiöt kuuluvat kieliahdistuksen (foreign language anxiety, FLA) oirekirjoon. Kieliahdistus ilmenee lukuisin eri tavoin niin psyykkisinä kuin fyysisinäkin oireina. Myös kieliahdistuksen syyt ovat moninaiset ja jakautuvat kolmeen osaan: akateemisiin syihin, kuten arviointiin, kognitiivisiin syihin, kuten heikkoon itsetuntoon ja sosiaalisiin syihin, kuten nolatuksi tulemisen pelkoon (MacIntyre 2017: 21). Vieraiden kielten luokkahuoneissa oppilaiden kokema kieliahdistus on yleistä ja koskettaa oppilaita osaamistasosta riippumatta. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla jo 1970-luvulta lähtien (Horwitz 2010: 165), on sen tutkiminen suomalaisessa kontekstissa rajoittunut lähinnä 2010-luvulta eteenpäin julkaistuihin kandidaatin- ja maisterintutkielmiin. Myöskään peruskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet (Opetushallitus 2014) eivät käsittele kieliahdistusta lainkaan. Tämä opinnäytetyö sisältää yhteensä yhdeksän minioppitunnin mittaisen opetusmateriaalipaketin suomalaiseen yläkouluun. Paketti esittelee oppilaille kieliahdistuksen ilmiötä, syitä ja seurauksia osoittaen, että onnistunut kommunikaatio vieraalla kielellä ei vaadi kielen täydellistä hallintaa. Oppitunnit käsittelevät myös ulkomaalaisten havaintoja suomalaisten englannin kielen taidosta näyttäen, että suomalaisia kritisoivat eniten suomalaiset itse. Paketin tavoitteena on tarjota oppilaille keinoja kehittää itsestään luottavaisia ja itselleen armollisia englannin kielen käyttäjiä, jotka lähestyvät kielenkäyttötilanteita optimistisella asenteella. Tämä toteutuu erilaisten keskustelu- ja reflektioaktiviteettien avulla.
first_indexed 2025-05-09T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tapiovaara, Tommi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-09T07:12:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-09T07:12:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101879", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomea \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvien englannin kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyy usein k\u00e4ytt\u00f6tilanteiden v\u00e4lttely\u00e4, arkuutta, liiallista itsekriittisyytt\u00e4 sek\u00e4 oman kielitaidon v\u00e4h\u00e4ttely\u00e4. Suomalainen n\u00e4kemys omasta englannin kielen taidosta (katso esimerkiksi Lepp\u00e4nen et al. 2011, Paakki 2023) mukaan olevan eritt\u00e4in, ja suomalainen tapa lausua englantia koetaan nolona. N\u00e4m\u00e4 ilmi\u00f6t kuuluvat kieliahdistuksen (foreign language anxiety, FLA) oirekirjoon. Kieliahdistus ilmenee lukuisin eri tavoin niin psyykkisin\u00e4 kuin fyysisin\u00e4kin oireina. My\u00f6s kieliahdistuksen syyt ovat moninaiset ja jakautuvat kolmeen osaan: akateemisiin syihin, kuten arviointiin, kognitiivisiin syihin, kuten heikkoon itsetuntoon ja sosiaalisiin syihin, kuten nolatuksi tulemisen pelkoon (MacIntyre 2017: 21). Vieraiden kielten luokkahuoneissa oppilaiden kokema kieliahdistus on yleist\u00e4 ja koskettaa oppilaita osaamistasosta riippumatta. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla jo 1970-luvulta l\u00e4htien (Horwitz 2010: 165), on sen tutkiminen suomalaisessa kontekstissa rajoittunut l\u00e4hinn\u00e4 2010-luvulta eteenp\u00e4in julkaistuihin kandidaatin- ja maisterintutkielmiin. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n peruskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet (Opetushallitus 2014) eiv\u00e4t k\u00e4sittele kieliahdistusta lainkaan. \nT\u00e4m\u00e4 opinn\u00e4ytety\u00f6 sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n minioppitunnin mittaisen opetusmateriaalipaketin suomalaiseen yl\u00e4kouluun. Paketti esittelee oppilaille kieliahdistuksen ilmi\u00f6t\u00e4, syit\u00e4 ja seurauksia osoittaen, ett\u00e4 onnistunut kommunikaatio vieraalla kielell\u00e4 ei vaadi kielen t\u00e4ydellist\u00e4 hallintaa. Oppitunnit k\u00e4sittelev\u00e4t my\u00f6s ulkomaalaisten havaintoja suomalaisten englannin kielen taidosta n\u00e4ytt\u00e4en, ett\u00e4 suomalaisia kritisoivat eniten suomalaiset itse. Paketin tavoitteena on tarjota oppilaille keinoja kehitt\u00e4\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n luottavaisia ja itselleen armollisia englannin kielen k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4, jotka l\u00e4hestyv\u00e4t kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteita optimistisella asenteella. T\u00e4m\u00e4 toteutuu erilaisten keskustelu- ja reflektioaktiviteettien avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-09T07:12:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-09T07:12:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language anxiety", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "FLA", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Optimism, joy, compassion : a material package for Finnish lower secondary school on foreign language anxiety", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505094122", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101879
language eng
last_indexed 2025-05-21T20:05:55Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ca11d431-4272-48ab-87d2-66d647bab1db\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505094122.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tapiovaara, Tommi Optimism, joy, compassion : a material package for Finnish lower secondary school on foreign language anxiety foreign language anxiety FLA material package Englannin kieli English englannin kieli oppimateriaali kieli ja kielet kielen oppiminen toinen kieli opetus
title Optimism, joy, compassion : a material package for Finnish lower secondary school on foreign language anxiety
title_full Optimism, joy, compassion : a material package for Finnish lower secondary school on foreign language anxiety
title_fullStr Optimism, joy, compassion : a material package for Finnish lower secondary school on foreign language anxiety Optimism, joy, compassion : a material package for Finnish lower secondary school on foreign language anxiety
title_full_unstemmed Optimism, joy, compassion : a material package for Finnish lower secondary school on foreign language anxiety Optimism, joy, compassion : a material package for Finnish lower secondary school on foreign language anxiety
title_short Optimism, joy, compassion
title_sort optimism joy compassion a material package for finnish lower secondary school on foreign language anxiety
title_sub a material package for Finnish lower secondary school on foreign language anxiety
title_txtP Optimism, joy, compassion : a material package for Finnish lower secondary school on foreign language anxiety
topic foreign language anxiety FLA material package Englannin kieli English englannin kieli oppimateriaali kieli ja kielet kielen oppiminen toinen kieli opetus
topic_facet Englannin kieli English FLA englannin kieli foreign language anxiety kielen oppiminen kieli ja kielet material package opetus oppimateriaali toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101879 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505094122
work_keys_str_mv AT tapiovaaratommi optimismjoycompassionamaterialpackageforfinnishlowersecondaryschoolonforeignlang