Opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen

Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja erityisopettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen. Toisena tavoitteena oli selvittää millaista tukea opettajat toivovat maahanmuuttajataustaisen perheen ja koulu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Ajanko, Anni, Pokka, Saara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101869
_version_ 1834766206529175552
author Ajanko, Anni Pokka, Saara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ajanko, Anni Pokka, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ajanko, Anni Pokka, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ajanko, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja erityisopettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen. Toisena tavoitteena oli selvittää millaista tukea opettajat toivovat maahanmuuttajataustaisen perheen ja koulun välisen yhteistyön kehittämiseksi. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa sekä kolme erityisopettajaa Keski-Suomesta. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluina syksyllä 2024. Haastattelumuotona toimi teemahaastattelu. Aineiston analyysimenetelmänä oli refleksiivinen temaattinen analyysi. Tutkimus tuotti tietoa opettajien kokemuksista kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen. Kuten suomalaissakin perheissä, maahanmuuttajaperheiden tilanteet ovat moninaisia. Kotitaustan lisäksi huoltajien osallistumiseen vaikutti halukkuus sekä motivaatio lapsen kielenoppimiseen. Opettajien resurssit maahanmuuttajataustaisten perheiden kanssa koettiin pääosin riittämättömiksi. Opettajat tarvitsisivat lisää aikaa yhteistyöhön perheiden kanssa, esimerkiksi kielellisistä syistä. Opettajat kokivat tarvitsevansa yhteistyötä ohjaajien, erityisopettajien sekä tulkkien kanssa jatkossakin. Tutkimuksemme on ajankohtainen, koska maahanmuuttajien heikko suoriutuminen Pisa-tutkimuksessa on herättänyt huolta, kun samaan aikaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä on kasvussa suomalaisissa kouluissa. Tutkimuksemme tuo opettajien äänen kuuluviin, jota voidaan hyödyntää päätöksenteossa turvaamaan tasa-arvoista koulutuksenjärjestämistä, joka huomioi maahanmuuttajataustaiset oppilaat ja heidän kotitaustansa.
first_indexed 2025-05-08T20:01:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ajanko, Anni", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pokka, Saara", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-08T06:03:54Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-08T06:03:54Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101869", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen ensimm\u00e4isen\u00e4 tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien ja erityisopettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen. Toisena tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaista tukea opettajat toivovat maahanmuuttajataustaisen perheen ja koulun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n kehitt\u00e4miseksi. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa sek\u00e4 kolme erityisopettajaa Keski-Suomesta. T\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus toteutettiin yksil\u00f6haastatteluina syksyll\u00e4 2024. Haastattelumuotona toimi teemahaastattelu. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 oli refleksiivinen temaattinen analyysi.\nTutkimus tuotti tietoa opettajien kokemuksista kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen. Kuten suomalaissakin perheiss\u00e4, maahanmuuttajaperheiden tilanteet ovat moninaisia. Kotitaustan lis\u00e4ksi huoltajien osallistumiseen vaikutti halukkuus sek\u00e4 motivaatio lapsen kielenoppimiseen. Opettajien resurssit maahanmuuttajataustaisten perheiden kanssa koettiin p\u00e4\u00e4osin riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6miksi. Opettajat tarvitsisivat lis\u00e4\u00e4 aikaa yhteisty\u00f6h\u00f6n perheiden kanssa, esimerkiksi kielellisist\u00e4 syist\u00e4. Opettajat kokivat tarvitsevansa yhteisty\u00f6t\u00e4 ohjaajien, erityisopettajien sek\u00e4 tulkkien kanssa jatkossakin.\nTutkimuksemme on ajankohtainen, koska maahanmuuttajien heikko suoriutuminen Pisa-tutkimuksessa on her\u00e4tt\u00e4nyt huolta, kun samaan aikaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvussa suomalaisissa kouluissa. Tutkimuksemme tuo opettajien \u00e4\u00e4nen kuuluviin, jota voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa turvaamaan tasa-arvoista koulutuksenj\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4, joka huomioi maahanmuuttajataustaiset oppilaat ja heid\u00e4n kotitaustansa.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-08T06:03:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-08T06:03:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505084110", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhetausta", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101869
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:42Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d9c94f7-109a-447f-b33a-4d3bbadaa4cc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505084110.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ajanko, Anni Pokka, Saara Opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen toisen kielen oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education motivaatio perhetausta maahanmuuttajat kielen oppiminen maahanmuuttajatausta oppiminen opettajat
title Opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen
title_full Opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen
title_fullStr Opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen Opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen Opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen
title_short Opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen
title_sort opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen
title_txtP Opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen
topic toisen kielen oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education motivaatio perhetausta maahanmuuttajat kielen oppiminen maahanmuuttajatausta oppiminen opettajat
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education kielen oppiminen maahanmuuttajat maahanmuuttajatausta motivaatio opettajat oppiminen perhetausta toisen kielen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101869 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505084110
work_keys_str_mv AT ajankoanni opettajienkokemuksiakotitaustanvaikutuksestamaahanmuuttajataustaisenlapsensuomenkiele