Opettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen

Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja erityisopettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen. Toisena tavoitteena oli selvittää millaista tukea opettajat toivovat maahanmuuttajataustaisen perheen ja koulu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ajanko, Anni, Pokka, Saara
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101869
Description
Summary:Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja erityisopettajien kokemuksia kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen. Toisena tavoitteena oli selvittää millaista tukea opettajat toivovat maahanmuuttajataustaisen perheen ja koulun välisen yhteistyön kehittämiseksi. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa sekä kolme erityisopettajaa Keski-Suomesta. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluina syksyllä 2024. Haastattelumuotona toimi teemahaastattelu. Aineiston analyysimenetelmänä oli refleksiivinen temaattinen analyysi. Tutkimus tuotti tietoa opettajien kokemuksista kotitaustan vaikutuksesta maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen oppimiseen. Kuten suomalaissakin perheissä, maahanmuuttajaperheiden tilanteet ovat moninaisia. Kotitaustan lisäksi huoltajien osallistumiseen vaikutti halukkuus sekä motivaatio lapsen kielenoppimiseen. Opettajien resurssit maahanmuuttajataustaisten perheiden kanssa koettiin pääosin riittämättömiksi. Opettajat tarvitsisivat lisää aikaa yhteistyöhön perheiden kanssa, esimerkiksi kielellisistä syistä. Opettajat kokivat tarvitsevansa yhteistyötä ohjaajien, erityisopettajien sekä tulkkien kanssa jatkossakin. Tutkimuksemme on ajankohtainen, koska maahanmuuttajien heikko suoriutuminen Pisa-tutkimuksessa on herättänyt huolta, kun samaan aikaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä on kasvussa suomalaisissa kouluissa. Tutkimuksemme tuo opettajien äänen kuuluviin, jota voidaan hyödyntää päätöksenteossa turvaamaan tasa-arvoista koulutuksenjärjestämistä, joka huomioi maahanmuuttajataustaiset oppilaat ja heidän kotitaustansa.